۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶
۹ شهرستان جنوبی کرمان زیر آب رفت| بار سنگینی خسارات بر دوش مردم
گزارش بازار؛

۹ شهرستان جنوبی کرمان زیر آب رفت| بار سنگینی خسارات بر دوش مردم

کرمان - فعالیت سامانه بارشی قدرتمند در کرمان منجر به بروز سیلاب در ۹ شهرستان جنوبی این استان شده و خسارت های زیادی در حوزه های مختلف بر جا گذاشته است.

بازار؛ گروه استان ها: با ورود سامانه بارشی قدرتمند به کرمان از جمعه هفته گذشته شاهد بارش های خوبی در سراسر این استان بودیم. در برخی مناطق بارش ها به صورت برف و در برخی مناطق هم به صورت باران و یا حتی باران های سیل آسا بود. شدت این بارش ها در مناطق جنوبی استان به حدی بود که باعث آب گرفتگی های شدید و جاری شدن سیلاب شد.

طبق گزارش های اعلام شده در برخی مناطق میزان بارش ها به ۲۰۰ میلیمتر هم رسیده است. سیلاب اخیر ۹ شهرستان جنوبی را درگیر کرد و در بخش های مختلف به ویژه کشاورزی خسارت هایی بر جا گذاشت. سیلاب همچنین باعث آسیب برخی ساختمان‌ها، راه ها، قطع آب و برق در برخی مناطق و تخریب چاه های فاضلاب شد.

طبق اعلام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در اثر بارندگی‌های اخیر تاسیسات آب شرب ۱۲ شهرستان دچار آسیب شده است.

مسئولان با اقدامات عملی از خسارت های سیلاب جلوگیری کنند
علی از اهالی قلعه گنج به بازار گفت: در اثر سیلاب آب وارد خانه هایمان شده و مشکلات زیادی را برایمان به وجود آورده است. باید مسیر رودخانه باز باشد و لایه روبی انجام شود تا آب وارد آبادی نشود. در صورت لایروبی، آب در مسیر خودش می رود و دیگر خسارتی به روستاها وارد نمی شود.

رامین هم از اهالی قلعه گنج به بازار گفت: چنانچه رودخانه ها لایروبی شود و این کار استمرار داشته باشد دیگر مناطق حاشیه رودخانه دچار سیلاب و بروز خسارت نخواهد شد. زمین های کشاورزی‌ام زیر آب رفته و سیلاب تمام محصولاتم را نابود کرد. آب ها در حالی به صورت سیلاب از دسترس خارج می شوند و خسارت زیادی را هم بر جا می گذارند که مسئولان در تابستان از نبود همین آب دم می زنند چرا راهکار علمی و عملی برای استفاده از این آب ها به کار گرفته نمی شود؟

زهرا از اهالی رودبار جنوب هم به بازار اظهار کرد: تداوم لایروبی ها مانع از بروز خسارت ها می شود؛ همچنین باید با ایجاد سیل بند مناسب از چنین رخدادهایی جلوگیری شود. مسئولان باید چاره اندیشی کرده و با اقدامات زیربنایی از تکرار چنین خسارت هایی جلوگیری کنند. شغل اکثر ما کشاورزی است اما این سیلاب خسارت زیادی به ما وارد کرد از مسئولان می خواهیم برای رفع مشکلاتمان چاره اندیشی کنند.

هشدارهای لازم را داده بودیم
استاندار کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بر اساس پیش بینی های هواشناسی هشدارهای لازم در خصوص وقوع سیلاب به عشایر و سایر مردم داده شده بود.

علی زینی وند به لایروبی ۱۳۲ کیلومتر از رودخانه ها و نقاط حادثه خیز استان کرمان اشاره کرد و گفت: این مساله در کاهش خسارات ناشی از سیلاب اثرگذار بود. تمامی نقاط حادثه خیز شناسایی و لایروبی انجام شده بود.

زینی وند با اشاره به وقوع سیلاب در ۹ شهرستان جنوبی استان کرمان اظهار کرد: میزان بارش در برخی مناطق به ۲۰۰ میلیمتر رسیده است.

میزان خسارت ها در بخش کشاورزی بالاست اما خوشبختانه خسارت جانی نداشتیم

وی با اشاره به اینکه خسارت های ناشی از سیلاب بیان کرد: میزان خسارت ها در بخش کشاورزی بالاست اما خوشبختانه خسارت جانی نداشتیم.

زینی وند از بسیج امکانات برای امدادرسانی به مناطق سیل زده جنوب استان کرمان خبر داد و افزود: مشکل خاصی در زمینه اسکان نداریم و امدادرسانی به مردم در حال انجام است.

اسکان اضطراری سیل زدگان
وی با اشاره به اسکان اضطراری هشت خانواده در روستای چراغ آباد گفت: دستورات لازم برای اسکان اضطراری با اختصاص چادر به خانواده های سیل زده صادر شده است. برخی از منازل در اثر بارندگی دچار آب گرفتگی شده است باید تسهیلات لازم برای ترمیم منازلی که دچار آسیب شده اند فورا پرداخت شود.

زینی وند با تاکید بر لزوم رعایت حریم رودخانه ها در ساخت و سازها و افزود: دستورات لازم برای رسیدگی به وضعیت خانه هایی که دچار آب گرفتگی شده اند و مساعدت بنیاد مسکن برای تکمیل واحدهای نیمه تمام در روستاها صادر شده است.

وی با اشاره به قطع راه های دسترسی بسیاری از روستاها و آب و برق در برخی مناطق گفت: این مشکلات در حال رفع است.

زینی وند با اشاره به اینکه دستور مطالعات زمین شناسی گنج آباد شهرستان منوجان به دلیل شکاف و فرونشست ها صادر شده است، افزود: راهداری ترمیم آبنماها را سرعت بخشد. به محض مساعد شدن شرایط جوی، امداد هوایی به روستاها و مناطق سیل زده و صعب العبور آغاز می شود.

از اواخر وقت چهارشنبه هفته جاری تا سه شنبه هفته آینده شاهد کاهش محسوس دما در استان کرمان خواهیم بود و ممکن است دما به زیر صفر هم برسد

سامانه بارشی جدید در راه کرمان
کارشناس هواشناسی استان کرمان هم در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به هشدار سطح زرد، اظهار کرد: از اواخر وقت چهارشنبه هفته جاری تا سه شنبه هفته آینده شاهد کاهش محسوس دما در استان کرمان خواهیم بود و ممکن است دما به زیر صفر هم برسد.

مریم سلاجقه با اشاره به اینکه کاهش دما از مناطق شمال و غرب استان کرمان آغاز می شود، افزود: مناطق جنوبی استان از یکشنبه آینده شاهد کاهش دما خواهند بود و نیاز است کشاورزان برای جلوگیری از سرمازدگی محصولات اقدامات لازم را انجام دهند.

وی گفت: سامانه بارشی جدید از اواخر وقت چهارشنبه تا اواخر وقت پنجشنبه هفته جاری در استان کرمان فعال خواهد بود.

سلاجقه بارش ها در مناطق شمال و غرب استان کرمان را به صورت برف و در مناطق جنوبی به صورت باران پیش بینی کرد و افزود: بر این اساس لغزندگی و یخ زدگی سطح معابر و جاده ها، کاهش دید افقی در نیمه شمالی استان به واسطه بارش برف، احتمال آبگرفتگی و جاری شدن رواناب دور از انتظار نیست.

۹ شهرستان کرمان درگیر سیلاب
مدیرکل مدیریت بحران استاندار کرمان هم در گفتگو با بازار اظهار کرد: بارش های سیل آسا باعث بروز خسارت و مشکلاتی در ۹ شهرستان استان کرمان شده است.

مجید سعیدی با اشاره به مسدود شدن راه ۱۶۵ روستای استان کرمان اظهار کرد: این راه های روستایی به دلیل بارش‌های شدید برف و باران مسدود شده بود.

وی از بازگشایی ۳۳ راه روستایی خبر داد و اظهار کرد: عملیات بازگشایی معابر ۱۳۲ روستا ادامه دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان با اشاره به آبگرفتگی یک هزار و ۷۲۵ منزل روستایی و شهری در استان کرمان، پاکسازی این خانه ها در حال انجام است.

آب ۵۰ روستا قطع شده بود که آب تعدادی از روستاها وصل شده اما همچنان آب ۱۷ روستا قطع است و آب رسانی سیار به این مناطق انجام می شود

وی از قطع برق ۳۵ روستا در استان کرمان خبر داد و افزود: تاکنون برق ۱۴ روستا وصل شده و عملیات بهسازی شبکه‌ برق ۲۱ روستا در حال انجام است. همچنین آب ۵۰ روستا قطع شده بود که آب تعدادی از روستاها وصل شده اما همچنان آب ۱۷ روستا قطع است و آب رسانی سیار به این مناطق انجام می شود.

سعیدی با اشاره به مسدود شدن ۹ راه اصلی و فرعی افزود: سه مسیر همچنان مسدود است و تلاش برای بازگشایی آنها در حال انجام است.

مدیر کل مدیریت بحران استان کرمان با اشاره به فرونشست زمین در روستای گنج‌آباد شهرستان منوجان گفت: این مساله باعث بروز خسارت های جدی به واحدهای مسکونی شده است.

تاکید رئیس جمهور بر برآورد خسارت سیلاب در اسرع وقت
طبق اعلام روابط عمومی استانداری کرمان معاون اول رئیس جمهور در تماس تلفنی با استاندار کرمان آخرین وضعیت مناطق سیل زده را جویا شد. محمد مخبر با مهم خواندن خدمات رسانی به مردم بر ارزیابی سریع خسارت ها تاکید کرد.

رئیس جمهور بر حضور میدانی مسئولان و برآورد خسارات تاکید دارد تا مردم احساس نکنند به نیازهای آنها توجه نمی شود. ضمن آنکه پس از برآورد خسارت ها اگر نیاز به مصوبه در هیئت دولت باشد رئیس جمهور قول مساعد داده است

همچنین غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور هم در تماس تلفنی با استاندار ضمن ابلاغ سلام‌ رئیسی به مردم مناطق سیل زده استان گفت: رئیس جمهور بر حضور میدانی مسئولان و برآورد خسارات تاکید دارد تا مردم احساس نکنند به نیازهای آنها توجه نمی شود. ضمن آنکه پس از برآورد خسارت ها اگر نیاز به مصوبه در هیئت دولت باشد رئیس جمهور قول مساعد داده است.

در تماس تلفنی وزیر کشور با استاندار کرمان آخرین وضعیت مناطق سیل زده استان و روند امداد رسانی بویژه در مناطق روستایی بررسی شد. وحیدی با تشکر از اقدامات انجام شده، بر تداوم فعالیت ها تا تثبیت شرایط تاکید کرد. استاندار کرمان نیز با ارائه آخرین آمار و اطلاعات، از وجود ذخیره کافی مواد غذایی و تجهیزات ضروری برای روزهای آینده در شهرستانها خبر داد.

طبق اعلام محمود سلطانی نژاد مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان ارزیابی خسارت سیل به واحدهای مسکونی آغاز شده است.

تلاش برای بازگشایی راه های مسدود شده در جنوب استان کرمان ادامه دارد؛ کار اسکان اضطراری و امدادرسانی به مناطق آسیب دیده هم در حال انجام است. میزان خسارت های ناشی از سیلاب در منطقه هنوز مشخص نیست و قرار است بعد از بررسی های کارشناسی اعلام شود. ۹ شهرستان جنوبی استان کرمان در اثر سیلاب اخیر دچار مشکل شده اند که رودبار جنوب، قلعه گنج و منوجان بیشتر آسیب را دیده اند.

کد خبر: ۱۲۷٬۷۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha