۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
فاضلاب تهران ۳۰هزار میلیارد تومان اعتبار می خواهد| حداقل قیمت فروش هر مترمکعب پسآب ۵ هزار تومان
مدیرعامل شرکت آبفای تهران

فاضلاب تهران ۳۰هزار میلیارد تومان اعتبار می خواهد| حداقل قیمت فروش هر مترمکعب پسآب ۵ هزار تومان

بختیاری مدیرعامل آبفای تهران میزان اعتبار مورد نیاز برای پروژه فاضلاب تهران را ۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که بودجه پیشنهادی برای سال ۱۴۰۱ حدود یک هزار میلیارد تومان است.

بازار؛ گروه انرژی: گرانی از یک سو و کمبود منابع مالی از سوی دیگر تکمیل پروژه هایی همچون فاضلاب تهران را به چالش کشیده است. پروژه ای که قرار بود ۵ سال پیش به بهره برداری برسد، همچنان سرنوشت نامعلومی دارد و معلوم نیست قرار است چند سال دیگر بهره برداری از آن به تعویق بیافتد. مسئولین کمبود منابع را دلیل اصلی کندی پیشروی این کار اعلام می کنند. اما برخی از کارشناس مدعی اند که شرکت آبفای تهران پول هایی که از مردم برای داشتن شبکه فاضلاب گرفته بود را پیش خور کرده است. البته محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران خیلی این ادعا را قبول نداشته و به بازار می گوید: «اعتبارات مصوب قانونی به هیچ وجه با پروژه های عمرانی هم خوانی ندارد. به عنوان مثال بودجه مصوب امسال حدود هزار میلیارد تومان بوده در حالیکه تکمیل تنها پروژه فاضلاب تهران به ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.»

توزیع قطره چکانی منابع بودجه ای برای پروژه های آبی در حالی است که هزینه ها به طور سرسام آوری در حال افزایش است. به گفته بختیاری، در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به طور متوسط حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد افزایش قیمت داشتیم در حوزه مصالح و مواد به وجود آمد اما درآمد ما تنها ۱۰ درصد افزایش یافت.

عملیات اجرایی طرح فاضلاب تهران که به صورت رسمی از سال ۱۳۷۵ آغاز شده اما معلوم نیست با این روند اختصاص هزینه و البته رشد قیمت ها چند سال دیگر به اتمام می رسد.

بودجه پیشنهادی برای سال آینده حدود هزار میلیارد تومان است در حالیکه تکمیل تنها پروژه فاضلاب تهران به ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

بیشتر از منابع خودمان استفاده می کنیم
او با بیان اینکه میزان اعتباری که دولت به شرکت آبفای تهران اختصاص می دهد، بسیار ناچیز است، گفت: برای اجرای پروژه های آبی عمدتا از منابع خودمان استفاده می کنیم به عنوان مثال بودجه در نظر گرفته شده برای سال آینده حدود هزار میلیارد تومان است در حالیکه تنها تکمیل پروژه فاضلاب تهران ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

بختیاری همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به ناکافی بودن بودجه آبفای تهران چه سرنوشتی در انتظار فاضلاب تهران است، گفت: ما برای تکمیل پروژه های این چنینی ناچاریم که منابع مختلف، توان بخش خصوصی، فروش پسآب و همچنین کمک بانک جهانی و بانک توسعه اسلامی استفاده می کنیم. جالب است که بدانید در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ حدود ۱۵۰ میلیون دلار از بانک جهانی و همچنین سال ۱۳۹۵ با موافقت‌نامه‌ای از بانک توسعه اسلامی ۱۵۴ میلیون یورو به منظور پیشبرد پروژه فاضلاب وام دریافت کردیم.

مدیرعامل آبفای تهران همچنین ادامه داد: ۷ هزار و ۲۰۰ کیلومتر خطوط فاضلاب در تهران کشیده شده که به پول امروز حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان ارزش دارد.

او همچنین با بیان اینکه بیش از ۴۱ درصد از جمعیت شهر تهران تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارد، افزود: تقریبا ۸۸ درصد عملیات لوله‌گذاری به صورت موفق پیش رفته و در بخش اجرای تونل و خطوط اصلی نیز ۱۹۰ کیلومتر تونل اجرا شده که در این بخش نیز پیشرفت ۹۰ درصدی داشته‌ایم. همچنین در احداث تصفیه‌خانه‌ها نیز شاهد پیشرفت ۵۶ درصدی بوده ایم.

مجوز فروش ۱۵۰۰ میلیون مترمکعب پسآب بر اساس قیمت تمام شده را گرفته ایم. البته کشش بازار بیش از این مقدار است

فروش ۱۵۰۰ میلیون مترمکعب پساب
او که معتقد است صنایع تولیدی باید به سمت استفاده از پساب تصفیه شده حرکت کنند تا ضمن توجیه‌ احداث تصفیه‌خانه، زمینه برای بازچرخانی آب فراهم شود، درباره فروش پسآب به بخش خصوصی هم توضیح داد: مجوز فروش ۱۵۰۰ میلیون مترمکعب پسآب بر اساس قیمت تمام شده را گرفته ایم. البته کشش بازار بیشتر از این مقدار است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران همچنین در پاسخ به این سوال که پسآب با چه قیمتی عرضه خواهد شد، گفت: فروش پسآب به بخش هایی همچون صنایع بر اساس قیمت تمام شده آن خواهد بود. به همین دلیل قیمت هر مترمکعب آن کمتر از ۵ هزار تومان نخواهد بود.

اختصاص ۱۰ درصد بودجه مصوب در ۹ ماه نخست امسال
بختیاری او همچنین در باره روند تخصیص بودجه های در نظر گرفته شده هم گفت: معمولا تخصیص بودجه در نیمه دوم سال سرعت بیشتری می گیرد به همین دلیل تاکنون تنها ۱۰ درصد از بودجه مصوب به ما اختصاص داده شده است. البته امیدواریم که در ۳ ماه پایانی سال این روند سرعت بگیرد.

به گفته او، پارسال حدود ۴ هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی در تهران هزینه شد که ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان آن از محل منابع و درآمدهای خود این شرکت بوده است.

کد خبر: ۱۲۷٬۶۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha