۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱
کاهش تولید مسکن به ۳۵۰ هزار واحد در سال| سهم مسکن در سبد خانوارها به ۶۰ درصد رسید
«بازار» گزارش می دهد

کاهش تولید مسکن به ۳۵۰ هزار واحد در سال| سهم مسکن در سبد خانوارها به ۶۰ درصد رسید

در حالیکه در خوشبینانه ترین حالت تولید مسکن به ۳۵۰ هزار واحد مسکونی در سال رسیده است گزارش ها نشان می دهد سهم مسکن در سبد خانوارها به ۶۰ درصد افزایش یافته است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: نمودارها و گزارش ها نشان می دهد که همه ساله روند تولید مسکن به گونه ای بوده که نسبت به سال قبل افت داشته است. سهم ۶۰ درصدی مسکن در سبد خانوار نشان می دهد اگر دولت به فکر خانه دار کردن مردم نباشد بدون شک با این وضعیت قیمت ها و ناتوانی بانک ها در دادن تسهیلات، صاحب مسکن شدن سخت تر از قبل خواهد شد و به گفته کارشناسان مدت زمان خانه دار شدن قیمت مسکن این روزها به یکی از چالش‌برانگیزترین مشکلات خانواده‌ها تبدیل شده است که شاخص طول دوره انتظار برای خانه‌دار شدن را از ۱۵ سال به ۳۱ سال و حالا به ۶۶ سال افزایش داده است.

مرکز آمار در اواسط تیر ماه امسال گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن از خرداد ۹۸ تا خرداد سال جاری متوسط قیمت هر متر مربع مسکن افزایش حدود ۱۶۳ درصدی داشته و از ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به ۲۹ میلیون تومان در خرداد ماه رسیده است. این افزایش قیمت در کنار بالا رفتن نرخ اجاره نشینی از پاییز ۹۹ نسبت به پاییز ۹۸ بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است. مقایسه رشد قیمت مسکن و اجاره بها نشان می دهد که امید به خانه دار شدن نیز هر سال بیشتر از قبل شده و رنگ می بازد.

طبق گزارشات مرکز ملی آمار در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ سهم مسکن از هزینه خانوار ۴۴ درصد اعلام شده، در سال ۱۳۹۷به ۴۶.۸ درصد رسیده و در سال ۱۳۹۸ برابر با ۴۹.۹ درصد بوده است.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و تحلیل داده‌های بدست آمده از سامانه‌های ملکی تخمین زده می‌شود که این عدد در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نیز افزایش چشمگیری داشته به گونه‌ای که در حال حاضر احتمالا بین ۵۵ تا ۶۰ درصد از هزینه خانوار خرج هزینه مسکن می‌شود

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و تحلیل داده‌های بدست آمده از سامانه‌های ملکی تخمین زده می‌شود که این عدد در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نیز افزایش چشمگیری داشته به گونه‌ای که در حال حاضر احتمالا بین ۵۵ تا ۶۰ درصد از هزینه خانوار خرج هزینه مسکن می‌شود.

بالا رفتن هزینه مسکن در سبد خانوار به گونه ای است که اسماعیل حسین زهی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به خبرنگار بازار می گوید: افت تولید مسکن از یک سو و بالا رفتن نرخ تورم از سوی دیگر باعث شده تا هر سال نسبت به سال قبل قدرت خرید متقاضیان مسکن کمتر و کمتر شود.

بدون شک کاهش تولید مسکن در طی هفت یا هشت سال گذشته باعث شد تا قیمت مسکن هر سال رشد قابل ملاحظه ای پیدا کند و روز به روز هم قدرت خرید متقاضیان افت کند

او با اشاره به اینکه در خوشبینانه ترین حالت تولید مسکن در سال جاری به ۳۵۰ هزار واحد مسکونی می رسد، ادامه داد: بدون شک کاهش تولید مسکن در طی هفت یا هشت سال گذشته باعث شد تا قیمت مسکن هر سال رشد قابل ملاحظه ای پیدا کند و روز به روز هم قدرت خرید متقاضیان افت کند. از سوی دیگر نیز تسهیلات بانکی قوی برای بالا بردن قدرت خرید نداریم که بتواند این رشد قیمت ها را پوشش دهد. به همین دلیل چاره ای جزء اینکه سمت عرضه مسکن تقویت شود وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که سالانه چه تعداد واحد مسکونی تولید می شود؟ ادامه داد: همانطور که گفتم در خوشبینانه ترین حالت سالانه ۳۵۰ هزار واحد مسکونی در کشور مسکن تولید می شود. اما اگر طرح نهضت ملی مسکن که قرار است سالانه یک میلیون واحد مسکونی تولید شود به مرحله ساخت و بهره برداری برسد می توان امیدوار بود که تا حدودی عقب ماندگی بخش عرضه جبران شود.

کاهش تولید سالیانه مسکن از متوسط ٧٧٠ هزار واحد در سال ٩٢ به متوسط سالیانه حدود ۳۵۰ هزار واحد مسکونی نگران کننده است و باید فکری برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه و طولانی تر نشدن زمان خانه دار شدن کرد

حسین زهی ادامه داد: کاهش تولید سالیانه مسکن از متوسط ٧٧٠ هزار واحد در سال ٩٢ به متوسط سالیانه حدود ۳۵۰ هزار واحد مسکونی نگران کننده است و باید فکری برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه و طولانی تر نشدن زمان خانه دار شدن کرد.

وی خاطر نشان کرد: کاهش ساخت و ساز مسکن در چند سال گذشته باعث شد تا قیمت مسکن به صورت افسار گسیخته افزایش پیدا کند و نه تنها خرید خانه بلکه اجاره مسکن برای جوانان به رویا تبدیل شود؛ بنابراین شروع به کار و نهایی شدن طرح نهضت ملی مسکن و ساخت سالانه یک میلیون مسکن می تواند به ثبات قیمت‌ها و تعادل بازار کمک ویژه‌ای کند.

کاهش پوشش‌دهی تسهیلات بانکی از هزینه مسکن، افزایش سهم مسکن از سبد هزینه خانوار از ۲۸ درصد به ۳٧ درصد، کاهش تولید سالانه مسکن از ۹۵۰ هزار واحد مسکونی مورد اشاره در طرح جامع مسکن به ۳۵۰ هزار واحد، بزرگترین دلیل افزایش قیمت مسکن ، به هم خوردن تعادل بازار مسکن و بالا رفتن هزینه مسکن در سبد خانوار تبدیل شده است.

کد خبر: ۱۲۷٬۴۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha