۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴
 سهم عمده شرکت‌های نفتی جهان از میدان گازی پارس جنوبی
مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت عنوان کرد

سهم عمده شرکت‌های نفتی جهان از میدان گازی پارس جنوبی

فروزنده، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت با بیان اینکه ایران در پارس جنوبی بیش از آن که با قطر همسایه باشد، با بزرگترین شرکت‌های نفتی جهان همسایه است اظهار کرد: این شرکت‌ها سهم بزرگی در برداشت گاز دارند.

به گزارش بازار، علی فروزنده، مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت با بیان اینکه ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس به دلایل سیاسی و غیر سیاسی تاکنون از همکاری های گازی بهره مند نشده اند، گفت: خیلی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به گاز نیاز دارند و بیشترین نیاز آن ها به گاز برای تولید برق در فصل گرما است.

وی با تصریح بر اینکه رشد و توسعه اقتصادی در کشورها سبب افزایش مصرف گاز و برق می شود، اظهار کرد: کشورهای همسایه علی رغم آن که نفت خیز هستند، برای مصرف انرژی خود نیاز به انرژی دارند زیرا همه آن ها منابع گازی در اختیار ندارند. بزرگ ترین کشور صاحب منابع گاز در حاشیه خلیج فارس قطر است که با ایران در میدان بزرگ گازی پارس جنوبی مشترک است.

مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو افزود: بیشتر گازی که قطر از میدان گازی پارس جنوبی برداشت می کند، با شراکت شرکت های نفتی خارجی تبدیل به گاز فشرده طبیعی مایع شده می شود و در بازارهای جهانی به فروش می رسد. قطر فناوری این کار را ندارد و حتی در برداشت نیز کار خاصی انجام نمی دهد.

وی با بیان اینکه ایران در پارس جنوبی بیش از آن که با قطر همسایه باشد، با بزرگ ترین شرکت های نفتی جهان همسایه است، عنوان کرد: این شرکت ها عملا برداشت گاز را در اختیار دارند و سهم درشتی نیز به این شرکت ها می رسد. سهم قطر اندک است که البته با توجه به اینکه قطر کشور کوچک و کم جمعیتی است، سهمی که از گاز استخراج می کند ثروت بسیار زیادی برای آن ها به همراه دارد.

کد خبر: ۱۲۷٬۳۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha