۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸
آمریکا کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای نفت را ناکام می‌گذارد
دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در گفتگو با بازار :

آمریکا کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای نفت را ناکام می‌گذارد

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی که احتمال می‌دهد آمریکا توافق اصلی در رابطه با کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای تولید نفت را ناکام بگذارد، گفت: روسیه به شرطی وارد توافق می‌شود که آمریکایی‌ها هم بپذیرند که نظم جدیدی به بازار جهانی نفت بدهند. اما بدون حضور آمریکا مشارکت تزارها درتوافق تقریبا غیر ممکن است.

بازار- بحران صنعت نفت همچنان ادامه دارد. قرار بود اعضای اوپک و اوپک پلاس در نشست اضطراری روز دوشنبه به صورتی ویدئویی دورهم جمع شوند و برای وضعیت بازار نفت چاره‌ای بیندیشند. بازار چشم امید زیادی به‌این نشست داشت واین انتظار می‌رفت که توافقی برای پایان دادن به آشفتگی بازار نفت صورت بگیرد. اما حالا درگیری روسیه و عربستان مانع برگزاری‌این نشست شده و امیدها به بهبود وضیعت بازار نفت و پایان جنگ قیمتی نقش بر آب شده است. با اعلام تعویق در زمان برگزاری نشست اضطراری اوپک پلاس، قیمت نفت در بازارهای جهانی دوباره نزولی شد. بر اساس گزارش‌های دریافتی دیروز قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۴.۲ درصد یا ۱.۱۹ دلار سقوط کرد و به ۲۷.۲۵ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۲.۱۴ درصد یا ۰.۷۳ دلار سقوط کرد و به ۳۳.۳۸ دلار رسید.

به نظر می‌رسد نوسان‌های ادامه دار بازار نفت، جنگ میان تولیدکنندگان بر سر سهم از بازار، غیرممکن بودن اجبارایالات متحده برای تن دادن به کاهش تولید از نظر لجستیکی، و تخریب مستمر تقاضای نفت به دستان ویرووس کرونا مسائلی نیستند که با یک نشست اوپک حل و فصل شوند.

سید حمید حسینی دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی و کارشناس انرژی دراینباره به بازار می‌گوید: احتمال دارد که اعضای اوپک و اوپک پلاس در رابطه با توافق قبلی که ناکام مانده به یک جمع بندی مشترکی برسند و یک تصمیم فورس ماژور برای  ۳ ماه بگیرند. اما مشکل اصلی شل آمریکاست که قرار است دراین اجلاس حضور پیدا کنند.

او با بیان‌اینکه احتمال می‌رود که شیل آمریکا توافق اصلی که در رابطه با کاهش ۱۰ میلیون بشکه نفت است را ناکام بگذارد، ادامه داد:استخراج نفتشیل  با بخش خصوصی است. شرایط در آمریکا مثل روسیه و عربستان نبوده و اقتصاد نفتی آن دولتی نیست. بنابراین بعید می‌دانم که‌این تولید کنندگان قبول کنند که سهمی‌حدود ۲ میلیون بشکه‌ای از کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای تولید نفت را داشته باشند.

ضرر روزانه ۲۰۰ میلیون دلاری روسیه

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: ضرر روسیه از قیمت‌های فعلی نفت روزانه چیزی ۲۰۰ میلیون دلار است. شاید در ظاهر اعلام شود که‌این کشور از افت قیمت نفت خیلی متضرر نمی‌شود و قادر به ادامه فعالیت با قیمت‌های فعلی هستند، اما واقعیت چیز دیگری است.

به گفته او، روسیه به شرطی وارد توافق می‌شود که آمریکایی‌ها هم بپذیرند که نظم جدید به بازار جهانی نفت بدهند. اما بدون حضور آمریکا مشارکت تزارها درتوافق تقریبا غیر ممکن است.

نقش چین در مهار شوک بازار نفت

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی همچنین در پاسخ به‌این سوال که‌ ایا افزایش ذخیره استراتژیک چین می‌تواند به بهبود وضعیت بازار نفت کمک کند، گفت:چین می‌تواند در ۹۰ روز حدود ۸۰۰ میلیون بشکه را خریداری و ذخیره سازی کند. بدون شک‌این حجم از تقضا می‌تواند مازاد عرضه و شوکی که در بازار وجود دارد را تا حدودی مهار کند.

حسینی البته‌ این نکته را هم گفت که همه چیز در بازار نفت و اقتصاد جهانی به مدت زمان بحران ناشی از ویروس کرونا دارد. اگر شرایط خیلی زود عادی شود حتی نیازی به کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای نیست. اما اگراین بحران ادامه‌دار باشد هیچ راه حلی برای بهبود وضعیت بازار نفت وجود ندارد.

کد خبر: ۱۲٬۷۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha