۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
احتمال توافق هسته ای تا چند هفته دیگر وجود دارد
استاد دانشگاه سانفرانسیسکو امریکا در گفتگو با بازار:

احتمال توافق هسته ای تا چند هفته دیگر وجود دارد

«رابرت اسمیت» معتقد است که روند مذاکرات وین طولانی شده و این امر به ضرر طرفین می باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: «علی باقری کنی» مذاکره کننده ارشد ایران پس از پایان دور هشتم مذاکرات وین گفت: هرچقدر طرف مقابل ما آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد و اراده جدی تری برای پذیرش سازوکارهای مد نظر جمهوری اسلامی ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد به ویژه در دو موضوع راستی آزمایی و تضمین در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توانیم به توافق دست پیدا کنیم.

باقری با این حال تاکید دارد، در صورتی که توافق حاصل شود ابتدا طرف نقض کننده برجام یعنی ایالات متحده آمریکا باید تحریم را لغو کند و جمهوری اسلامی ایران پس از انجام راستی‌ازمایی، اقدامات هسته‌ای را در چارچوب توافق صورت خواهد داد.

«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین نیز روز جمعه در توییتی نوشت: «ما در دو حیطه شاهد برخی پیشرفت‌ها بوده ایم؛ یکی در مذاکرات و دیگر در ارزیابی‌های عمومی شرایط پیرامون مذاکرات وین. هم‌اکنون این ارزیابی‌ها برای اولین بار از ماه ژوئن شامل عناصر مثبت هستند. این بدان معناست که مذاکره‌کنندگان واقعا پیشروی داشته‌اند.»

باید گفت در این مذاکرات ایران تاکید دارد اگر طرف‌های مقابل، مذاکراتی را که در این مرحله شروع شده است با حسن نیت ادامه بدهند، دست یافتن به یک توافق خوب برای همه طرف‌ها شدنی است و می‌توانیم این هدف را محقق کنیم.

آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ»، با نقض تمامی تعهداتش از برجام که به تأیید شورای امنیت رسیده بود خارج شد. جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا به تمامی تعهداتش در این توافق پایبند ماند، اما بعد از آن از اختیاراتش در توافق استفاده کرد و برخی از تعهداتش را کاهش داد.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «رابرت اسمیت» استاد دانشگاه سانفرانسیسکو امریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*دور هشتم مذاکرات وین در خصوص توافق هسته ای ایران که قرار بود دو روز به طول بینجامد یک روزه به کار خود پایان داد و ابهاماتی را در خصوص مثبت یا منفی بودن آن به وجود آورد. ارزیابی شما از این دور چه بود؟
به نظر من روند مذاکرات طولانی شده و این امر نشان می دهد که طرفین نمی توانند خواسته های یکدیگر را برآورده کنند و چالش های متعددی در مسیر مذاکره وجود دارد. اتمام سریع این دور مذاکرات؛ احتمالا نشان دهنده موضع سرسخت طرفین باشد.

*در حالی ایران و روسیه نتایج مذاکرات دور هشتم را مثبت ارزیابی کردند که طرف دیگر ارزیابی مثبتی نداشته است. دلیل این موضوع چیست؟
دقیقا همینطور است. ایالات متحده امریکا و اروپا از این دور مذاکرات راضی نبوده و حل مسائل فی ما بین را به دور بعدی که فردا یا پس فردا از سر گرفته می شود موکول کرده اند. موضع روسیه و ایران شبیه بوده همانطور که مذاکره کننده های دو کشور بیان کرده اند. امیدوارم در طی هفته های آینده شاهد انعقاد توافق در مورد مسئله انرژی هسته ای ایران باشیم هر چند رسیدن به توافق سخت است.

*اروپا و آمریکا تاکید دارند که مذاکرات باید ظرف چند هفته دیگر به نتیجه برسد و نه ظرف چند ماه. دلیل این تعجیل چیست؟
همانطور که در پاسخ به سوال یک بیان کردم روند مذاکرات با توجه به انعقاد برجام در سال 2015 و داشتن پیش زمینه در این مورد به طول انجامیده و طرفین حاضر به ارائه امتیاز نیستند. طبیعی است که اروپا و ایالات متحده آمریکا خواهان انعقاد توافق در طی هفته های آینده باشند.

*آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفته است اگر مذاکرات ظرف چند هفته دیگر به نتیجه نرسد برجام در عمل شکست خواهد خورد. با توجه به اینکه محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است حتی در صورت شکست مذاکرات ایران بالاتر از 60 درصد غنی سازی انجام نمی دهد، دلیل این اظهار نظر بلینکن چیست؟
برجام در عمل با شکست مواجه شد زیرا ایالات متحده آمریکا از آن خارج شد. ایران نیز بیشتر از مقدار درج شده در برجام غنی سازی انجام می دهد. به نظر من طولانی شدن روند مذاکرات به ضرر طرفین بوده زیرا اقتصاد ایران اکنون در وضعیت خوبی نیست از طرف دیگر ایران روند غنی سازی انرژی هسته ای را ادامه می دهد که این امر می تواند ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه را تهدید کند.

کد خبر: ۱۲۷٬۲۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha