۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
دهانه های سقف عرشه فولادی

دهانه های سقف عرشه فولادی

اگر در حوزه صنعت ساختمان فعالیت می‌کنید، می‌دانید که روش‌های ساخت و ساز هر روزه تغییر می‌کند.

به گزارش بازار، اگر در حوزه صنعت ساختمان فعالیت می‌کنید، می‌دانید که روش‌های ساخت و ساز هر روزه تغییر می‌کند. میزان دهانه‌های سقف عرشه فولادی و استفاده از انواع این محصول مبحث مهمی است که مهندسان و متخصصانی که در زمینه ساخت و ساز فعالیت می‌کنند بر روی آن توجه و دقت نظر بالایی دارند. و از آن جا که حذف روش‌های قدیمی در بالا بردن سرعت اجرای پروژه‌های ساختمانی موثر است لازم است سازندگان با مصالح و محصولات جدیدی مانند سقف کامپووزیت و ...که در ساخت سازه‌های مختلف به کار می‌رود، آشنایی داشته باشند. ما در این مطلب به معرفی سقف عرشه فولادی پرداخته و به شما خواهیم گفت که حداکثر دهانه قابل اجرا در سقف عرشه فولادی سازه‌های مختلف چه مقدار باید باشد.

دهانه های سقف عرشه فولادی

سقف عرشه فولادی چیست؟

یکی از بخش‌های مهم در ساخت یک بنا اجرای سقف است. روش درست و صحیح ساخت این بخش علاوه بر ایجاد امنیت بیشتر در سازه، کمک می‌کند زمان ساخت پروژه با سرعت بیشتری جلو رود. به همین جهت برای ساخت پروژه‌هایی که نیاز است به سرعت تمام شود این محصول بسیار کارآمد خواهد بود. استفاده از سقف عرشه فولادی یکی از سبک‌های نوین در ساخت سازه است که امروزه توجه زیادی به آن شده است. عرشه فولادی یا Steel Deck، به صورت یک صفحه موجدار فلزی طراحی و تولید شده که توسط تیرهای فولادی یا میله‌ تقویت و پشتیبانی می‌شود و برای ساخت سقف یا کف بنا مورد استفاده قرار می‌گیرد. ممکن است شما نام سقف کامپوزیت را نیز شنیده باشید، این نوع سقف نیز دقیقا همان سقف عرشه فولادی است که اجزای اصلی آن را بتن، ورق فولادی، تیر فرعی، آرماتور حرارتی شامل میلگرد یا الیاف فولادی و مش و همچنین برشگیر و گل میخ تشکیل می‌دهد. به سقف عرشه فولادی یا سقف کامپوزیت، عرشه فلزی، عرشه کفی و عرشه کیو نیز گفته می‌شود. از ویژگی‌های مهمی که سبب شده امروزه مهندسان سازه از این محصول استفاده کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نسبت مقاومت به وزن پایین
  • کاهش ضخامت سقف
  • هزینه کم و اجرای ساده و سریع
  • حمل و نقل آسان
  • عدم نیاز به شمع بندی
  • اجرای همزمان چند سقف
  • حذف قالب بندی
  • بی نیازی به نیروی کار زیاد
  • ایمنی بالا
  • مصرف بتن کمتر
  • امکان اجرا در شرایط آب و هوایی مختلف
  • عایق صدا و حرارت
  • کاهش وزن سازه
  • طول عمر بالا

روش اجرای سقف عرشه فولادی

در خصوص طراحی و استفاده از سقف‌های عرشه فولادی لازم است مهندسان این حوزه محاسبات مختلفی را بر اساس آئین نامه‌ها و مقرارتی که در این زمینه در نظر گرفته شده انجام دهند. از مهم‌ترین محاسبات دهانه‌های سقف عرشه فولادی است که متناسب با متراژ و نوع بنا باید تخمین زده شود.

اما پیش از پرداختن به موضوع مهم حداکثر دهانه قابل اجرا برای ساخت و اجرای سقف عرشه فولادی لازم است ببینیم که نحوه اجرای این نوع سقف چگونه است؟

در مرحله اول ورق‌های گالوانیزه بر روی دهانه‌ها و تیرهای نگهدارنده قرار می‌گیرند و این تیرها نقش پشتیبان را دارند که وزن در این میان اهمیت بالایی دارد. عموما وزن ورق سقف عرشه فولادی پایین بوده و استاندارد آن ۷۰ کیلوگرم است. در مرحله بعد لازم است با استفاده از ابزارهایی ثابت شوند که برای این منظور از دستگاه میخکوب برای اتصال به تیرهای پایین استفاده شده و در بخش نهایی لبه های ورق فلاشینگ می‌شود.

دهانه های سقف عرشه فولادی

پس از این مراحل آرماتوربندی سقف عرشه فولادی یا به روش دستی و یا با استفاده از مش‌های آماده بر روی ورق انجام می‌گیرد. در مرحله بعد با اتصال گل میخ به شبکه آرماتور ارتباط و یکپارچگی بیشتری ما بین اجزای سقف صورت می‌گیرد و در نهایت عملیات بتن ریزی انجام می‌شود. بتن ریزی نیز بر روی سقف کامپوزیت یا سقف عرشه فولادی به طور سنگین انجام نمی‌شود و نکته مهم این است که نوع بتنی که مورد استفاه قرار می‌گیرد به دهانه‌های سقف عرشه فولادی و نوع بارگذاری آن بستگی دارد.

در اجرای این نوع سقف‌ می‌توان فاصله تیرها تا سقف را کمی بیشتر در نظر گرفت که این امر باعث کاهش وزن سازه شده و این مورد از مهم‌ترین مزایای اجرای این نوع سقف به شمار می‌آید. اما فاصله دهانه‌های تیرهای فرعی در سقف عرشه فولادی نیز نباید زیاد باشد تا بتواند در شرایط مختلف از لرزش سازه جلوگیری کند. ما در ادامه به بررسی دقیق‌تر فاصله دهانه‌های سقف عرشه فولادی خواهیم پرداخت.

اهمیت فاصله دهانه‌های تیرهای فرعی در سقف عرشه فولادی

پیشتر اشاره کردیم که در اجرای سقف‌های عرشه فولادی فاکتورهای مهمی وجود دارند که لازم است مهندسان سازه آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند، یکی از این فاکتورها تیرهای فرعی هستند. زیرا نیروهای سقف مانند بارهای داینامیکی، بارهای مرده و زنده از طریق تیرهای فرعی به تیرهای اصلی و در نهایت به ستون‌ها و فونداسیون سازه انتقال می‌یابد. بنابراین لازم است حداکثر دهانه سقف عرشه فولادی مطابق استانداردهای روز تعیین شود. استاندارد این فاصله هم در اجرای سقف کامپوزیت ساده بین ۸۰ الی ۱۱۰ سانتیمتر و برای سقف‌های عرشه فولادی بین ۱۸۰ الی ۴۰۰ سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود که البته بهتر است حداکثر دهانه سقف عرشه فولادی بیشتر از ۲۵۰ سانتی‌متر نباشد زیرا می‌تواند موجب لرزش سازه شود.

دهانه های سقف عرشه فولادی

درباره شرکت فرتاک ویژن

برای اجرای سقف‌ کامپوزیت و یا سقف‌های عرشه فولادی لازم است رعایت فاکتورهای مهم در آن از ابتدا تا انتها به درستی انجام گیرد اما اقداماتی که لازم است پس از نصب صورت گیرد نیز بخش مهمی است که گاهی کمتر به آن توجه شده و سهل‌انگاری در آن می‌تواند پیامدهای ناگواری را به همراه داشته باشد. به همین منظور بهتر است صفر تا صد انجام آن را به یک تیم مهندسی حرفه‌ای در این زمینه سپرد.

شرکت ساختمانی فرتاک ویژن یک شرکت پیمانکاری است که فعالیت خود را از سال ۹۴ در زمینه ساخت و ساز انواع پروژه‌های مرتبط با ابنیه و ساختمان به عنوان شرکت پیمانکاری آغاز کرده و می‌تواند اجرای انواع سقف عرشه فولادی را برای سازه‌های گوناگون متناسب با استانداردهای روز و با در نظرگیری ابعاد و اندازه‌های دهانه‌های سقف عرشه فولادی که از طرف مهندسان این حوزه در نظر گرفته می‌شود، به انجام رساند. برای اطلاع از خدمات شرکت فرتاک ویژن می‌توانید سری به وب سایت آن‌ها به ادرس الکترونیکی https://fartakvision.com بزنید.

کد خبر: ۱۲۷٬۲۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha