۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
تعیین وزارتخانه های علوم و بهداشت به عنوان مرجع صدور مجوز تاسیس پردیس های استانی پارک علم و فناوری
با موافقت نمایندگان تصویب شد؛

تعیین وزارتخانه های علوم و بهداشت به عنوان مرجع صدور مجوز تاسیس پردیس های استانی پارک علم و فناوری

نمایندگان مردم در مجلس مقرر کردند تا ‌وزارتخانه های علوم و بهداشت حسب وظایف قانونی، مجوز تاسیس و راه اندازی پردیس های استانی پارک علم و فناوری را صادر کنند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، نمایندگان در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۲ دی ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح جهش تولید دانش بنیان با ماده ۶ این طرح با ۱۷۴ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۲ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

لازم به ذکر است در جریان بررسی این ماده، علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس پیشنهاد رفع ابهام در بند (ب) این طرح را مطرح کرد و گفت: با توجه به اینکه در بند (ب) به دستگاه های اجرایی موضوع ماده ۵ درخصوص املاک، زمین و ساختمان ها برای استقرار شرکت های دانش بنیان، پارک های علم و فناوری و سراهای نوآوری و واحدهای خلاق اشاره کرده است که بدون واگذاری مالکیت در اختیار قرار گیرند و این موضوع از نظر حقوقی عرصه عریضی دارد، بنابراین به منظور اینکه این بند با مشکل عدم مغایرت با اصل ۸۵ و بند ۱۰ اصل سوم مواجه نشود، پیشنهاد افزودن عبارت "طبق قوانین و مقررات صورت پذیرد" را دارم.

در ادامه نمایندگان با این پیشنهاد با ۱۴۵ رأی موافق، ۲۴ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

همچنین اصل بند (پ) به طور مجزا از اصل ماده ۶ به رأی گذاشته شد، چرا که مربوط به اصلاح قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) می شود. نمایندگان با اصل بند (پ) با ۱۶۸ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

‌براساس ماده ۶ طرح مذکور؛ در راستای حمایت از پارک های علم و فناوری، شرکت ها و موسسات دانش بنیان:

الف- در تبصره بند (۲۴) ماده (۵۵) قانون شهرداری ها مصوب ۱۱/۴/۱۳۳۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، پس از عبارت «دفتر مهندسی» عبارت «و دفتر شرکت‌های دانش‌بنیان» الحاق می‌شود.

ب- ‌دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مجازند املاک، زمین و ساختمان‌های خود را برای استقرار شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری، سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی و واحدهای خلاق، بدون واگذاری مالکیت طبق قوانین و مقررات در اختیار آنها قرار دهند. آیین‌ نامه اجرائی این بند حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

تبصره: ‌تعریف، احراز صلاحیت و برخورداری واحدهای خلاق از مزایای این قانون بر عهده معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور خواهد بود. آیین‌ نامه اجرائی این تبصره حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

پ- در ماده (۸۱) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) مصوب ۴/۱۲/۱۳۹۳ و اصلاحات بعدی آن، عبارت «و پارک های علم و فناوری» بعد از عبارت «مناطق ویژه اقتصادی» و عبارت «و واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری» بعد از عبارت «منطقه ویژه اقتصادی» الحاق می‌شود.

ت- ‌وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مراجع صدور مجوز ایجاد مراکز رشد، پردیس ها و پارک های علم و فناوری، حسب وظایف قانونی آنها موظفند، برای دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی دولتی، غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی و دستگاههای اجرایی که دارای ضوابط قانونی می باشند، مجوز تاسیس و راه اندازی پردیس های استانی پارک علم و فناوری را صادر کنند.

کد خبر: ۱۲۷٬۱۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha