۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
لاستیک خودروهای سنگین ۲۵ درصد گران شد|  بازار کشور اشباع از تایرهای هند
مدیر فروش «آرتاویل تایر» در گفتگو با «بازار»:

لاستیک خودروهای سنگین ۲۵ درصد گران شد| بازار کشور اشباع از تایرهای هند

غفاری، مدیر فروش آرتاویل تایر، به بازار گفت: لاستیک خودروهای سنگین ۲۵ درصد افزایش قیمت داشتند، زیرا تایرسازان برای تولید محصول بایاس با ضرر مواجه هستند.

بازار؛ گروه خودرو: هفته گذشته احمد کریمی دبیر انجمن کامیون داران کشور، اعلام کرد: لاستیک خودروهای سنگین در یک ماه گذشته ۸ میلیون تومان افزایش قیمت داشته اند. موضوعی که علاوه بر اهمیت بسیار تاثیرات تورمی فراوانی نسبت به افزایش حمل و نقل کالاها و مواد غذایی خواهد داشت.

با توجه به ظرفیت های موجود در کشور و پتانسیل صنعت تایر در چند سال گذشته علیرغم تحریم های ظالمانه علیه کشور پیشرفت خوبی داشتند. از آن سو شاهد هستیم که مالکان کامیون ها به دلیل پایین بودن کرایه های حمل و نقل توان چندان خرید تایر ندارند.

بر این اساس به سراغ «اکبر غفاری» مدیر فروش «آرتاویل تایر» رفتیم تا این موضوع را بررسی کنیم.

لاستیک خودروهای سنگین ۲۵ درصد افزایش قیمت داشتند، زیرا تایرسازان برای تولید محصول بایاس با ضرر مواجه هستند

* به عنوان پرسش نخست به تازگی خبری در خصوص افزایش بها لاستیک خودروهای سنگین شنیده می شود، تایر این خودروها چند درصد افزایش قیمت داشته اند؟
لاستیک خودروهای سنگین ۲۵ درصد افزایش قیمت داشتند، زیرا تایرسازان برای تولید محصول بایاس با ضرر مواجه هستند. تولیدکنندگان دو سال هست که انتظار افزایش قیمت ها را دارند، اما وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان اصرار داشتند که به دلیل شرایط سیاسی کشور، افزایش قیمت تایر نداشته باشیم. اما گروه های کارشناسی وزارت صمت با بررسی کامل موضوع، به این نتیجه رسیدند که تایر برای لاستیک سازان باید افزایش قیمت داشته باشد. بنابراین مجوز افزایش قیمت برای تولیدکنندگان صادر شد.

* شنیده می شود که حدود ۹۰درصد از تایر خودروهای سنگین از بازار تامین می شود، این موضوع چقدر صحت دارد؟
عکس این موضوع وجود دارد، در مقطعی لاستیک کامیون ها کم بود و آن ها را تا دو برابر قیمت در بازار می فروختند. این موضوع مربوط به زمانی است که تایر با ارز ۴ هزار تومانی به کشور وارد می شد، واردات نیز به دلیل عدم تولید متناسب با نیاز بازار انجام می شد. تولیدکنندگان داخلی با افزایش ظرفیت تولید و توسعه خطوط و محصولات، نیاز بازار داخل را پاسخ دادند. هنگامی که ممنوعیت واردات تایر وجود نداشت، انواع و اقسام لاستیک های بی کیفیت به کشور وارد و فروخته شد. این مساله سبب شد که لاستیک خودروهای سنگین روی دست تولید کنندگان داخلی بماند.

توزیع و فروش تایرهای مذکور سامانه ای بود و با توجه به قیمت رغبتی برای خرید از سوی مشتریان وجود نداشت. بازار داخل کشور اشباع از تایرهای هندی شده بود و دست تولید کنندگان داخلی از بازار کوتاه شد. بسیاری از تایرسازان برنامه تولید لاستیک خودروهای سنگین را از دستور کار خود به دلیل ضررهای فراوان خارج کردند. در این میان آرتاویل تایرتولید داشت اما شرایط سود مالی سربه سر بود. از سوی به دلیل بی کیفیتی و تقلب های که در عرضه لاستیک خودروهای سنگین در بازار ایجاد می شد، راننده در زمان استفاده از چنین محصولاتی پس از شش ماه به مشکل می خورد. چون فاقد خدمات پس از فروش بودند رانندگان متضرر می شدند. بنابراین تولید کننده و مصرف کننده نسبت به شرایط مذکور معترض و نتیجه ممانعت از واردات تایر شد. زمانی که تولیدکنندگان داخلی مجدد عرضه محصولات سنگین را آغاز کردند، بحث قیمت های پایین لاستیک مطرح شد.

افزایش قیمتی که پیشتر به آن اشاره داشتم برای محصولات بایاس بوده و تاثیر چندانی در کاهش فروش نخواهد داشت

* افزایش قیمتی که به آن اشاره داشتید برای چه نوع از تایر خودروهای سنگین بود؟ آیا این مساله می تواند تاثیر منفی در فروش تایر داشته باشد؟
لاستیک خودروهای سنگین به دو دسته بایاس و تی بی آر تقسیم می شود که تکنولوژی روز دنیا تولید و عرضه تی بی آر است. تولید این گونه محصول در کشور فقط توسط شرکت بارز برای خودروهای سنگین انجام می شود. هرچند که آرتاویل تایر نیز روزهای پایانی سال گذشته خط تولید تی بی آر را افتتاح کرد، اما تا کنون به دلیل کرونا و اخذ استانداردها موفق به عرضه محصول به بازار نشدیم. افزایش قیمتی که پیشتر به آن اشاره داشتم برای محصولات بایاس بوده و تاثیر چندانی در کاهش فروش نخواهد داشت.

کد خبر: ۱۲۷٬۱۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha