۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴
درج قیمت تولید کالا، اقدامی نمایشی است
کارشناس علوم اقتصادی؛

درج قیمت تولید کالا، اقدامی نمایشی است

گرگان- درویشی، کارشناس علوم اقتصادی درج قیمت تولید روی کالا را اقدامی نمایشی خواند و گفت: درصورت اجرای درست، این طرح تاثیرگذار خواهد بود.

سیروس درویش متولی در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: درصوتی که تولیدکننده قیمت واقعی محصول را روی کالا درج کند، این طرح با موفقیت اجرا شده در غیر این صورت طرح قیمتگذاری تولید روی کالا محکوم به شکست خواهد بود.

وی با بیان این نکته که اغلب تولیدکنندگان از درج قیمت واقعی امتناع می‌کنند، افزود: معمولا فاصله بین قیمت تمام شده و قیمت مصرف کننده، سود حلقه واسطه و عوامل فروش است.

به گفته این فعال اقتصادی، اگر تولیدکنندگان بخواهند قیمت واقعی را اعلام کنند ناگزیر به اصلاح قیمت مصرف کننده خواهند بود زیرا تفاوت بین قیمت تمام شده تولید و مصرف کننده نهایت باید ۱۵ درصد باشد.

او بابیان این نکته که طرح قیمتگذاری تولید، نفعی برای مصرف کننده ندارد، افزود: نبود نظارت بر اقلام تولیدی و ناآگاهی سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و سازمان صمت از چگونگی قیمت تمام شده تولید، باعث ایجاد این فاصله قیمتی از تولید تا مصرف شده است.

درویشی اجرای درج قیمت تمام شده تولید را اقدامی نمایشی خواند و گفت: از آنجاییکه تاکنون اطلاعات درستی در چگونگی قیمت تولید ثبت نشده، این اقدام اثرگذار نخواهد بود.

وی با بیان این مطلب که قیمت تمام شده کالاهای تولیدی سلیقه‌ای است، افزود: از آنجاییکه قیمت تولیدی محصولات درست ثبت و اعلام نمی‌شود، قیمت تمام شده هر کالایی در هر کارخانه‌ای متفاوت است که آن هم دلایلی مانند استهلاک، وضعیت تولید، میزان تولید و هزارعلت دیگر دارد.

این کارشناس علوم اقتصادی ضمن یادآوری اینکه کالا از تولید تا مصرف هزینه‌های خاص خودش را دارد، افزود: این هزینه‌ها باید در پروسه عرضه کالا دیده شود.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: زمانیکه بازار رقابتی است، تولیدکننده شرایطی را برای جذب مشتری می‌گذارد، گاهی مشاهده می‌شود که قیمت تمام شده محصول، کمتر از یک سوم قیمت مصرف کننده است که در چنین شرایطی اگر تولید کننده این را ثبت کند عملا خودش را محکوم کرده است.

کد خبر: ۱۲۷٬۰۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha