۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
سم مافیا زیر پوست محصولات کشاورزی؛ راهکار مجلس برای انحصارشکنی در واردات و تولید سموم
بازار گزارش می دهد؛

سم مافیا زیر پوست محصولات کشاورزی؛ راهکار مجلس برای انحصارشکنی در واردات و تولید سموم

اخیرا اخباری مبنی بر بازگشت محصولات کشاورزی ایران از برخی از کشورهای دنیا به گوش می رسد که موجب شبهات و ایجاد سوالات فراوانی در این بخش شده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی بازار، اخیرا اخباری مبنی بر بازگشت محصولات کشاورزی ایران از برخی از کشورهای دنیا به گوش می رسد که موجب شبهات و ایجاد سوالات فراوانی در این بخش شده است.

این در حالی است که چندی پیش اخباری مبنی بر بازگشت محموله های سیب زمینی از ازبکستان منتشر شد.

البته پس از آن نیز روسیه واردات فلفل از ایران به کشورش را ممنوع کرد. بعد از آن اخباری مبنی بر برگشت خوردن محموله های کیوی ایران از هند به دلیل باقی مانده سموم کشاورزی منتشر شد. حالا هم گفته می شود که ترکمنستان واردات سیب زمینی ایران را ممنوع کرده است. همه این اتفاقات در کمتر از یک ماه اخیر رخ داده اما علت این اتفاقات چیست و چرا تاکنون محصولات ایرانی برگشت نمی خوردند؟

پیش از پاسخ به این سوال باید گفت که بازگشت محصولات کشاورزی به کشور نه تنها خسارت سنگینی را به تولیدکننده و صادرکننده وارد کرده که شائبه‌های زیادی را در خصوص سلامت مردمی که مصرف‌کننده همیشگی این محصولات هستند، مطرح می‌کند.

محمد جواد عسگری، ئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در همین زمینه به خبرنگار پارلمانی بازار می گوید؛ صادرات محصولات کشاورزی در دنیا یک قاعده و قانون دارد.

وی تاکید کرد: در این بخش دو موضوع حائز اهمیت است که باید به آن توجه شود یک، موضوع ارگانیک بودن محصولات است و دوم رعایت دوره کارنس محصولات کشاورزی است، یعنی از زمانی که محصول سم زده می شود و تا زمانی که برداشت انجام می‌شود، باید یک فاصله زمانی بگذرد تا این سم از چرخه فیزیولوژی گیاه خارج شود بنابراین این قاعده و قانون باید مدنظر قرار گیرد، در موضوع صادرات محصولات کشاورزی ما متاسفانه برخی مواقع این نکات مد نظر قرار نمی گیرد و در آن بی دقتی می شود لذا ما در جلسات این موضوعات را به مسئولین تاکید کردیم که امیدواریم به زودی مشکل از سوی مسئولین برطرف شود.

عسگری با اشاره به صادرات محصولات کشاورزی به روسیه اظهار داشت: تقریباً از ۴ ماه پیش رئیس فدراسیون حمایت از تولید و مصرف کننده محصولات کشاورزی روسیه اعلام کرده بود که چهارسم مصرفی در برخی محصولات ایرانی وجود دارد که ناشناخته است. ما در این رابطه دستگاه‌های متولی را مامور کردیم و حتی یک هیئتی از مسئولین وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت و وزارت امور خارجه و برخی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس تشکیل دادیم و الحمدالله مشکلات در حال حل شدن است و به زودی شاهد این خواهیم بود که محصولاتمان به کشورهای خارجی صادر شود.

مشکل باقی مانده سموم نیست
اما این پایان کار نبوده و در ادامه رییس انجمن تولیدکنندگان سم کشور در تاریخ ۷ دی تاکید داشته که محصولات کشاورزی تولید ایران سالم است و برگشت محصولات کشاورزی ایران همچون فلفل دلمه‌ای، سیب‌زمینی و کیوی هیچ ارتباطی به باقی‌مانده سموم نداشته است.

رییس انجمن تولیدکنندگان سم کشور با تکذیب باقی‌مانده سموم در محصولات کشاورزی برگشتی، تصریح‌کرد: فلفل دلمه‌ای برگشتی ایران از روسیه به دلیل باقی‌مانده سموم نبوده، زیرا چهار نوع سم درمبارزه با آفات این فلفل‌ها مصرف شده که در روسیه ریجستر نشده است.

سموم مافیا زیر پوست محصولات کشاورزی
با همه این تفاسیر یکی از نمایندگان مجلس نظر دیگری داشته و به نوعی با اظهارات خود آب سردی روی این مسئله می ریزد.

محسن علیزاده، نماینده مردم سپیدان در همین زمینه به خبرنگار پرالمانی بازار می گوید؛ کم کاری برخی از مسئولین وزارت جهاد کشاورزی فضای فعلی را برای صادرات محصولات کشاورزی رقم زده است.

وی تصریح کرد: یکی از وظایف اصلی سازمان حفظ نباتات در زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی برنامه ریزی برای تولید محصولات سالم است که متاسفانه در سال‌های گذشته نتوانسته‌اند به این موضوع مهم بپردازند.

این نماینده مجلس این را هم گفت که  متاسفانه بر اساس بررسی‌های اولیه در سازمان حفظ نباتات، مافیایی بین مدیران و کارشناسان برای واردات سموم آماده مصرف و مواد اولیه تولید سموم غیر استاندارد تشکیل شده است.

علیزاده با تاکید بر اینکه بالغ بر هزار میلیارد تومان سود به جیب مافیای سموم رفته است، تصریح کرد: این سود هنگفت اجازه شکستن انحصارها را نمی‎‌دهد تا سایر واردکنندگان اقدام به واردات و تولید سموم استاندارد کنند لذا از وزیر جهاد کشاورزی انتظار داشتیم با شکستن انحصارها و ویژه‌خواری‌ها کمک کند تا فضای واردات سموم کشاورزی باز شود. با این حال ما در کمیسیون اقتصادی و هیات مقررات زدایی به دنبال شکستن انحصارها هستیم اما وزیر جهاد کشاورزی باید به مردم و نمایندگان آنها در زمینه عدم تولید محصول سالم و استاندارد برای ایجاد پایه درآمدی مناسب و جایگزین نفت پاسخگو باشد.

با همه این تفاسیر بسیاری از مسئولان و فعالان بخش کشاورزی بی‌توجهی به تولید ۲۵ درصدی محصولات سالم در برنامه پنجم توسعه، نبود شناسنامه تولیدی برای محصولات کشاورزی و نبود متولی در بحث توسعه صادرات غیرنفتی را دلیل ایجاد چنین شرایطی برای محصولات کشاورزی ایران مطرح می‌کنند و معتقدند تا زمانی که تمهیداتی برای رفع این مشکلات اندیشیده نشود، صادرات محصولات کشاورزی به جایگاه اصلی خود باز نمی گردد.

کد خبر: ۱۲۶٬۹۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • FR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
      4 0
      متاسفانه در جمهوری ایران خانم هر جا اشتباهی رخ می دهد تقصیر را در زمین دیگری می اندازد و ب نوعی خودش را را تبرئه می نماید از برکات.....خخخخخخخخخخهاهاهااا
      • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
        3 0
        چه ربطي به خانم ها داره
    • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
      6 1
      اشکال نداره صادرنکنین بیاین همه ی سماروبدین خوردملت بدن ماپوست کلفت شده عادت کرده
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
      5 2
      باید با قوانین سخت بر خورد کرد «صا د قا نه. با مردم حرف زد، نظر خواهی از مردم برای بر خورد سخت در حد اعدام برای مفسدان، مصا دره اموال» مردم هم راهی می کنند
    • سیدمهدی موسوی IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
      1 0
      به نام خداوند دادستان کل کشور و بازرس ارشد سازمان بازرسی با همکاری اطلاعات سپاه پاسداران به عنوان ضابط قوه قضاییه، ورود پیدا کنند، یعنی چی که برخی از مدیران با همکاری کارشناسان باند مافیا راه انداخته اند؟ غلط کرده اند! ملت توقع دارند اخبار فساد زدایی و حل شدن معضلات و انهدام باند های این چنینی را بشنوند، مفسدین را در ملت عام مجازات کنید.