۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
اعتبار راه‌های اردبیل یک هزار برابر افزایش یافته است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اردبیل:

اعتبار راه‌های اردبیل یک هزار برابر افزایش یافته است

اردبیل - رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اردبیل گفت: اعتبار راه‌های استان در دو سال گذشته بیش از یک هزار برابر افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار بازار، داود شایقی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران در محل سازمان مدیریت و برنامه ریزی اردبیل با بیان اینکه مهمترین شاخص در توزیع و ابلاغ اعتبارات، شاخص جمعیت است، گفت:  براساس آخرین سرشماری کشوری، اردبیل ۱.۵ درصد جمعیت کشور را دارد و رتبه جمعیتی این استان ۲۳ است.

وی با بیان اینکه از نظر مساحت نیز رتبه  اردبیل بیست و پنجم کشوری است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته نیز براساس شاخص جمعیتی بودجه کشور در بین استان‌ها توزیع شد که البته بیشتر از سهم جمعیتی خود، تخصیص منابع را به استان شاهد بودیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اردبیل گفت: سالانه بودجه استانی با حضور اعضای شورای برنامه‌ریزی استان و مدیران ۲۲ دستگاه اجرایی و دو نماینده استان در مجلس به عنوان عضو ناظر، توزیع می‌شود تا در شهرستان‌ها نیز با اولویت تکمیل پروژه‌ها، این منابع در بین دستگاه‌های مختلف اجرایی توزیع و تقسیم شود.

تکمیل ۴۹ پروژه عمرانی ملی در اولویت

شایقی افزود: بخش دوم بودجه‌های اختصاص یافته مربوط به بودجه ملی است که ۴۹ پروژه عمرانی ملی در استان اردبیل در اولویت تکمیل قرار دارد.

وی تصریح کرد: مجموع اعتباراتی که سالانه به استان براساس شاخص جمعیتی اختصاص می‌یابد، ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیارد تومان است که تا پایان سال ۴۰ الی ۵۰ درصد این منابع تخصیص یافته و در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل با بیان اینکه بودجه های محدود جوابگوی توسعه استانی نیست گفت: برهمین اساس برای توسعه استان، جذب اعتبارات ملی در اولویت مدیران دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته است.  

شایقی با بیان اینکه سالانه ۳۰ درصد اعتبارات کشور بین استان‌ها توزیع می‌شود، گفت: ۷۰ درصد اعتبارات کشور به صورت متمرکز و در اختیار وزارتخانه‌هاست که با پیگیری مدیران دستگاه‌های اجرایی زمینه جذب این منابع وجود دارد.

تکمیل پروژه راه آهن اردبیل تا ۱۴۰۰

وی در مورد پروژه راه آهن و روند تکمیل آن با گذشت ۱۳ سال از شروع ان اظهار کرد: این پروژه  تا سال ۹۷ بالغ بر ۴۵۰ میلیارد تومان هزینه کرد داشته است.

شایقی تصریح کرد: این در حالی است که در سال ۹۷، ۱۰۰ میلیارد تومان در فاز اول و ۱۳۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ به این پروژه اختصاص یافته است و در سال جاری نیز ۱۵۰ میلیارد تومان برای این پروژه اختصاص خواهد یافت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اردبیل به تامین ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار از طریق فاینانس بانک ملی اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه خط ریلی اردبیل_میانه اولویت پنجم دولت بود، اما به عنوان مطالبه مردم استان، اهتمام جدی انجام شد تا در کنار اعتبارات سالانه، از طریق بانک ملی نیز منابعی به این پروژه تخصیص یابد که امیدواریم در پایان سال مالی ۱۴۰۰ راه آهن تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

شایقی از ریل‌گذاری پروژه راه آهن به طول ۸۰ کیلومتر از سمت اردبیل به میانه خبر داد و اظهار کرد: از محل سفر رئیس جمهوری به استان و اعتبارات تجمیعی بانک ملی و سایر منابع، ۵۰۰ میلیارد تومان جذب این پروژه خواهد شد.

چهارخطه کردن راه‌ها، زیرساخت اساسی در مسیر توسعه اردبیل

وی با اشاره به لزوم چهارخطه کردن راه‌های اردبیل به عنوان یک زیرساخت اساسی در مسیر توسعه استان گفت: در این خصوص تنها پروژه محور اردبیل – مشگین‌شهر ردیف ملی داشت اما با تلاش و پیگیری دو سال اخیر مدیران استانی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، در حال حاضر همه راه های مواصلاتی استان دارای ردیف ملی هستند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: از سال گذشته چهارخطه کردن محورهای گرمی – بیله‌سوار، بیله‌سوار – پارس‌آباد، پارس‌آباد – سربند و مشگین‌شهر، نمین – آستارا و اردبیل – سرچم به عنوان پروژه‌های اولویت‌دار در در دستور کار قرار گرفته است.

شایقی اظهار کرد: اعتبار راه‌های استان در این دو سال بیش از یک هزار برابر افزایش یافته و در سفر رئیس جمهور به استان اردبیل نیز ۳۰۰ میلیارد تومان به توسعه راه‌های استان، منابع پیش‌بینی شده است.

دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اردبیل گفت: قرار است سالانه ۵۰ کیلومتر بزرگراه در استان اردبیل اجرایی و عملیاتی شود تا در بحث حمل و نقل در کنار راه آهن وضعیت استان اردبیل ارتقا یابد.

شایقی در مورد تکمیل سدها و پایاب آنها نیز گفت: در کنار تکمیل پروژه‌های آب و خاک در بحث تامین زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی به ویژه احداث شهرک صنعتی مرزی مشترک با جمهوری آذربایجان، اقدامات خوبی آغاز شده که امیدواریم این زیرساخت ها بستر مناسب برای جذب سرمایه گذار خارجی باشد.

وی تجهیز و تکمیل بیمارستان‌ها، آبرسانی به شهرها و روستاها و توسعه سامانه‌های آبیاری نوین و همچنین توجه به مکانیزه کردن بخش کشاورزی را از دیگر اولویت‌های توسعه استان اردبیل اعلام کرد.

کد خبر: ۱۲٬۶۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha