۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳
آیا آینده نگری اکونومیست از اقتصاد ۲۰۲۲  درست است؟
یادداشت

آیا آینده نگری اکونومیست از اقتصاد ۲۰۲۲ درست است؟

اکونومیست در آخرین مقاله خود ایده کمبود سرمایه مادی را برای اقتصاد ۲۰۲۲ پیش بینی و ارائه داده است. آیا این پیش بینی درست است؟

محمدشهاب، بازاراکونومیست در آخرین مقاله خود ایده کمبود سرمایه مادی را برای اقتصاد ۲۰۲۲ پیش بینی و ارائه داده است. سه محور ضرورت انتقال انرژی، سیاست گذاری پوپولیست اقتصادی و تغییر زنجیره تولید، مستندات ادعای اکونومیست بود.

به باور اکونومیست رویکرد های بسته های حمایتی دولت ایالات متحده و اروپایی در مواجه با کرونا، سیاست های اقتصادی پوپولیستی بوده است. اکونومیست معتقد است حمایت های تریلیون دلاری ایالات متحده و میلیارد دلاری اتحادیه اروپا در نهایت به افزایش نرخ بهره ختم می شود. در مورد انتقال انرژی اکونومیست معتقد است با جایگزین شدن انرژی ها  از انرژی فسیلی به انرژی باد و خورشید، هزینه های انرژی و به تبع هزینه ثابت و هزینه متغیر به شدت افزایش پیدا می کند  و این دلیل دیگری بر کمبود سرمایه مادی می شود و در نهایت و دلیل سوم کوتاه شدن زنجیره تولید است که نیاز به سرمایه در گردش را افزایش می دهد.

آیا می توان تحلیل بهتری ارائه داد؟

در واقع حرکت از انرژی فسیلی به انرژی های جدید، بازده ناشی از  مقیاس فزاینده اشتغال ایجاد می کند. از سوی دیگر باید توجه داشت که  ایده، یک محصول بارور دهنده است و استهلاک ندارد بنابراین زمینه اشتغال بیشتر به صورت بازده به مقیاس فزاینده اشتغال، ایجاد می شود و بسته به ماهیت و مصداق حمایت مادی، نه تنها محدودیت سرمایه مادی ایجاد نمی شود بلکه درآمد سرانه ارتقاء پیدا کرده و همچنان در سطح بالا حفظ می شود. در مورد واژه پوپولیست و مصداق معرفی شده اکونومیست، به نظر مصداق درست پوپولیست اقتصادی ماهیت های متفاوت در حمایت های مادی از متقاضیان سرمایه گذاری در کالاهای تولیدی، ایده های نوآورانه و ایده های فناورانه است و درنهایت کوتاه شدن زنجیره تولید، اگر چه یک واژه مبهم به نظر می رسد ولی با همان منطق ذکر شده برای انتقال انرژی، می تواند از نگاه ارتقاء اشتغال و حفظ درآمد سرانه اقتصاد و نرخ رشد را بهبود و ارتقاء دهد.

نکته: برای رد ادعای اکونومیست می توان کشوری مانند ژاپن را در نظر گرفت که تکنولوژی های متعددی به کار گرفته شده است و مشاهده می شود تورم این کشور صفر می باشد که این خود نشان می دهد که ماهیت حمایت مالی برای خلق تکنولوژی چه ابعاد کمی و کیفی متفاوتی می تواند، داشته باشد و به تبع چه پیامد های متفاوتی را می تواند عرضه کند(تورم ۱۱٫۴ درصدی انرژی در ژاپن نتوانسته منجر به تورم شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در کشور ژاپن شود). 

کد خبر: ۱۲۶٬۹۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha