۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۳
صادرات هوش مصنوعی توسط دانش بنیانها؛ موثرترین راه درآمد غیرنفتی| فروش محصولات شرکتی ایرانی در عراق
گفتگو با مدیرعامل شرکت دانش بنیان دیبا رایان؛

صادرات هوش مصنوعی توسط دانش بنیانها؛ موثرترین راه درآمد غیرنفتی| فروش محصولات شرکتی ایرانی در عراق

محمد صبری می گوید: با مدیریت توان و دانش نخبگان، سرمایه گذاری لازم برای استمرار تحقیق و توسعه و ارائه راه حلهای نوآورانه از سوی دانش بنیانها، هوش مصنوعی میتواند نقش مهمی در درآمدزایی ایران داشته باشد.

تهمینه غمخوار؛ بازار: بیست و دومین نمایشگاه بین المللی مخابرات، فناوری اطلاعات و راه حل های نوآورانه (تلکام) در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران با شعار «مخابرات؛ تحول دیجیتال و توسعه پایدار» به کار خود پایان داد.

نمایشگاه تلکام ۱۴۰۰ پس از یک وقفه دو ساله، در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها با حضور شرکتهای برجسته فناوری، دانش بنیان و اپراتورها با ارائه تخصصی خدمات و دستاوردهای نوین و انجام مذاکرات بی تو بی، تا پنجم ماه جاری از سوی فعالان، دست اندرکاران و شرکت‌ های حوزه مخابرات و فناوری‌ های ارتباطی و همچنین علاقه مندان به جدیدترین محصولات فناوری مورد بازدید قرار گرفت.  

شرکت‌ های دانش بینان در این نمایشگاه با ارائه محصولات و رونمایی از محصولات جدید خود، نشان دادند که به آخرین فناوری‌ های روز جهان نزدیک شده در حالی که وابستگی آنها به مواد اولیه خارجی کاهش یافته است. همچنین آنها با حضور خود یادآور شدند که برخی از محصولاتشان حتی پیشرفته‌تر از نمونه‌ های خارجی است.

در همین راستا و بر اساس اهمیت برگزاری تلکام ۱۴۰۰، خبرنگار بازار گفتگویی را در حاشیه تلکام ۱۴۰۰، با «محمد صبری»  مدیرعامل شرکت دیبا رایان ترتیب داده که در ادامه می خوانیم:

 * در ابتدا خود را معرفی کرده و توضیح بدهید که حوزه فعالیت خاص شرکت شما در چه زمینه هایی است؟
عضو هیات علمی دانشگاه و مدیرعامل شرکت دیبا رایان از مجموعه شرکتهای زیر مجموعه شرکت دانش بنیان طرح و پردازش غدیر هستم و در زمینه هوش مصنوعی، تجهیزات سخت افزاری و راهکارهای نرم افزاری فعالیت داریم. 

* در حالی که نقش شرکتهای دانش بنیان و فناوری در توسعه اقتصاد کشورهای پیشرفته دنیا روز به روز پررنگ می شود، اما در ایران با وجود تاکید رهبری بر توسعه اقتصاد دانش بنیان و گسترش حوزه فناوریهای نوین، هنوز نقش شرکتهای دانش بنیان به درستی تبیین نشده و راه طولانی تا تحقق اقتصاد دانش بنیان در پیش است. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟ چه راهکارهایی را برای ورود دانش بنیانها به بازار فروش ارائه می دهید؟
البته من تا حدی با صورت سوال شما مخالف هستم. شرکت ما، در طول سالهای گذشته توفیقاتی کسب کرده به طوری که صادرات محصولات خود را به کشور عراق آغاز کرده ایم. به نظر من، آنچه در حوزه هوش مصنوعی یعنی حوزه فعالیت خاص ما حائز اهمیت است، استمرار در حوزه تحقیق و توسعه می باشد. اتفاقا، ما در ایران از وجود نخبگان زیادی برخورداریم که همین مسئله موجب میشود که به لحاظ نیروی انسانی دارای مشکل چندانی نباشیم.

اما، آنچه که برای ما مشکلاتی را ایجاد کرده است، عدم وجود سازکار برای تداوم و استمرار انجام فعالیتهای تحقیق و توسعه ای در این حوزه است. در همین راستا، شرکت طرح و پردازش غدیر با توجه به گذشت نزدیک به دو دهه فعالیت در زمینه فناوری اطلاعات، این نیاز کشور را متوجه شد و با سرمایه گذاری اختصاصی در حوزه هوش مصنوعی، شرکت ژرف اندیشان هوشمند دیبا رایان را تاسیس کرد تا تمرکز این شرکت در تولید محصولات فناورانه حوزه هوش مصنوعی حفظ شود.

در آغاز فعالیت خود به دستاوردهای بزرگی بیش از آنچه تصور می کردیم، دست یافتیم. ما در حالیکه در چندین پروژه ملی فعالیت داریم، به بازاریابی در کشورهای عراق و ترکیه مشغول هستیم. البته ما توانستیم در کشور عراق، محصولات خود را نیز به فروش برسانیم.

با توجه به تاکیدات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر کسب جایگاهی مهم در زمینه هوش مصنوعی در میان ده کشور، فعالیتها و دستاوردهای ما در این حوزه نویدبخش روزهای پر افتخاری برای کشور می­باشد. در این نمایشگاه برای اولین بار محصول جدیدی را تحت عنوان«کیوسک سلف سرویس احراز هویت» رونمایی کردیم. 

به دلیل آنکه نیروی انسانی متخصص در کشور ما نسبت به کشورهای اروپایی به خصوص امریکا ارزانتر است، قیمت تمام شده تولید محصولات سفارش مشتری پایین تر می­باشد

* جنابعالی به صادرات به کشور عراق اشاره کردید، تا چه اندازه محصولات ایرانی مورد استقبال قرار گرفته و مزیت رقابتی محصولات ما در چیست؟
مزیت رقابتی محصول ما نسبت به محصولات رقیب که عمدتا امریکایی و اروپایی هستند، قیمت پایینتر آن است. به دلیل آنکه نیروی انسانی متخصص در کشور ما نسبت به کشورهای اروپایی به خصوص امریکا ارزانتر است، قیمت تمام شده تولید محصولات سفارش مشتری پایین تر می­باشد.

در حالی که این موضوع، البته به عنوان یک معضل برای شرکتهای دانش بنیان نیز تبدیل شده زیرا بسیاری از متخصصین این حوزه مهاجرت می­کنند یا تمایل به ادامه کار به عنوان فریلنسر با شرکت­های خارجی و کسب درآمد دلاری هستند.

مزیت رقابتی ما ارائه خدماتی بوده که به لحاظ کیفی قابل رقابت بوده و در عین حال ارزان قیمت تر بوده است. بر همین اساس، نگاه ویژه ای به سوی محصولات و خدمات ما صورت گرفته است. 

*  نقش دولت ها به خصوص دولت فعلی در تحقق اهداف شرکتهای دانش بنیان و شرکت شما چیست؟
در خصوص حمایت دولت، معاونت علمی ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت زیادی را برای حضور ما در همین نمایشگاه و ارائه تسهیلات به منظور جذب سرمایه در گردش و همچنین استفاده از تسهیلات سرباز نخبه انجام داده اند.

به عنوان یک فرد دانشگاهی، معتقدم تسهیلات ارائه شده از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری موجب مهاجرت کمتر نخبگان شده، زیرا بلافاصله پس از فارغ التحصیلی، افراد می توانند در محیطهای صنعتی مشغول به کار شوند. تسهیلات نظام وظیفه، فرصت مغتنمی است زیرا موجب شده تا این اطمینان حاصل شود نخبگان در طول بازه زمانی دو تا چهار سال، عضو تیم فنی شرکت خواهند ماند.

محمد صبری: سازمان های بزرگ به عنوان کارفرما، در اتخاذ تصمیمات خود به کندی عمل می کنند؛ در حالی که ما دارای راهکارهایی هستیم که بسیاری از خدمات حضوری سازمان­ها را می­تواند  قابل ارائه به صورت غیرحضوری نماید

در خصوص مشکلات، واقعیت این است که سازمان های بزرگ به عنوان کارفرما، در اتخاذ تصمیمات خود به کندی عمل می کنند. ما دارای راهکارهایی هستیم که بسیاری از خدمات حضوری سازمان­ها را می­تواند  قابل ارائه به صورت غیرحضوری نماید که بدین ترتیب هم تسهیلاتی برای شهروندان ایجاد خواهد شد، هزینه سازمان­ها پایینتر خواهد آمد و گردش مالی هم در بین شرکتهای فعال برقرار می­شود.

اما متاسفانه تعریف پروژه در سازمان­های دولتی بسیار زمان بر است زیرا تصمیمات از سوی این سازمان­ها چند لایه ای بوده و عموماً پروژه ها به صورت پایلوت باقی می مانند. همچنین، در سال جاری تا حدی بودجه ها انقباضی شده است، لذا کار با شرکتهای دولتی برای ما شرکتهای دانش بنیان بسیار دشوار شده است. 

صادرات در حوزه­  هوش مصنوعی که لبه دانش و تکنولوژی هستند در کنار تولید محصولات نوآورانه، میتوانند به دولت در امر کشورداری و مدیریت آن کمک نمایند

* چگونه می توان هزینه شرکتهای تجاری را از طریق فناوریهای نوین کاهش داد؟ زیرا، گذر به دنیای دیجیتال در منطقه خاورمیانه تحولات شگرفی را ایجاد کرده و مدرن سازی اقتصاد از طریق فناوریهای نوین امکان پذیر شده است.
سوال بسیار به جایی است. واقعا، دولتمردان ما باید این موضوع را باور کنند که فروش نفت دیگر نمی تواند تنها راه کسب درآمد برای کشور باشد. دولت برای کسب درآمد می­تواند بر روی شرکت­های خصوصی حساب کند. اتفاقا، صادرات در حوزه­  هوش مصنوعی که لبه دانش و تکنولوژی هستند در کنار تولید محصولات نوآورانه، میتوانند به دولت در امر کشورداری و مدیریت آن کمک نمایند.

در بسیاری از کشورها از جمله خاورمیانه به سوی هوش مصنوعی نگاه ویژه ای صورت گرفته است؛ حتی در کشوری مانند امارات وزارتخانه ای برای این حوزه تاسیس شده است. رویکردهایی همانند آنچه در «سیلیکون ولی» رخ داده در کشورهای همسایه به شدت دنبال می­شود. در واقع نگاه ویژه­ ای به اقتصاد دیجیتال و آزاد هدفگذاری شده و حمایتهایی صورت گرفته تا این محصولات نه تنها در داخل مرزهای کشور، بلکه در دنیای بیرون نیز به بار نشینند و این موضوع برای آنها مزیت رقابتی باشد.

هوش مصنوعی، حوزه ای است که به شدت قابل توسعه و گسترش است و ما معتقدیم که هوش مصنوعی میتواند به کشور در درآمدزایی کمک شایانی نماید

بنده تاکید می کنم که هوش مصنوعی، حوزه ای است که به شدت قابل توسعه و گسترش است و ما معتقدیم که هوش مصنوعی میتواند به کشور در درآمدزایی کمک شایانی نماید. البته به همیت و تلاش های لازم از سوی دولتمردان نیز نیاز است. آنها باید نخبگان ما را باور کرده و با حمایت در جهت سرمایه گذاری لازم برای استمرار تحقیق و توسعه کمک نمایند. تحقق این امر مطمناً باعث شکوفایی کشور و ارائه راه حلهای نوآورانه از سوی شرکتهای دانش بنیان  خواهد شد. 

* تاثیر هوش مصنوعی بر صنعت حمل و نقل و لجستیک در جهت بهبود عملکرد اقتصادی چیست؟
بسیار زیاد. نمونه آن شرکت تسلاموتورز است. شرکتهای گوگل و سامسونگ نیز در جهت طراحی و ساخت اتومبیلهای خودران وارد شده اند. سیستم راهبری این خودروها نیازمند دستیابی به دانش نزدیک به هوش انسانی است. مضاف بر حوزه لجستیک و حمل و نقل, کشورهای توسعه یافته بودجه­ های اختصاصی در حوزه های نظامی و انتظامی نیز به حوزه هوش مصنوعی اختصاص می­دهند تا قدرت نظامی و دفاعی خود را ارتقاء بخشند.

کد خبر: ۱۲۶٬۹۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
      3 0
      لعنت به انگلستان خبیث
    • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
      0 3
      آفتابه لگن هفت دست شام و ناهار هیچی.این بابا که همش داره از پیشرفت هوش مصنوعی در دیگر کشورها حرف میزنم و از فرار مغزها ولی برای اینکه این چاه برای خودش نون داره،داره قمپز در می‌کنه که ما می توانیم.