فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده فروشی‌ها را هدایت می‌کنند
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس:

فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده فروشی‌ها را هدایت می‌کنند

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالاها گفت: با توجه به تعداد کم فروشگاه‌های زنجیره‌ای در مقایسه با خرده فروشی ها، اما این فروشگاه‌ها قیمت‌ها را هدایت می‌کنند.

به گزارش بازار، مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: فروشگاه‌های زنجیره‌ای و واحدهای بزرگ توزیع کننده کالاها با قدرتی که دارند تولیدکننده را موظف به درج قیمت مورد نظر خود می‌کنند و برخی نیز با اجاره خط تولید از تولیدکننده می‌خواهند قیمت تعیین شده به وسیله آن‌ها را روی کالاها درج کنند.

وی گفت: از مشکلات جدی نظام توزیع در سال‌های گذشته نبود شفافیت بوده و ۵۰ درصد قیمت مصرف کننده روی کالاها به واسطه‌ها تعلق می‌گیرد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: این رقم درباره محصولات کشاورزی به ۸۰ درصد نیز می‌رسد.

طغیانی گفت: با توجه به اینکه سهم واحدهای بزرگ توزیع و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سال‌های اخیر جدی شده و به سرعت در حال افزایش است به سمت اجرای طرح درج قیمت تولید کننده روی کالاها رفته ایم.

وی با بیان اینکه برخی واحدهای بزرگ توزیع برای چند قلم کالا تخفیف‌های زیادی در نظر می‌گیرند و از این طریق مشتری جذب می‌کنند ادامه داد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای نباید با قیمت سازی و تخفیف‌های زیاد ذهن خریدار را برای خرید بیشتر فریب دهند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: طرح درج قیمت مصرف کننده اگر با زنجیره‌های دیگر مانند کنترل بر قیمت‌ها تکمیل نشود مشکل گران فروشی رفع نخواهد شد.

طغیانی گفت: در سیستم توزیع مسئله چند دفتر یا دو دفتره بودن توزیع کنندگان وجود دارد که یکی دفتر رسمی است و دیگری دفتر غیر رسمی و اگر این مسئله به سمت تولیدکنندگان برود ممکن است آن‌ها نیز دو دفتره شوند یعنی قیمت واقعی با قیمت اعلام شده تفاوت داشته باشد.

وی افزود: برای اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده کار رسانه‌ای بسیار کمی انجام شده است.

کد خبر: ۱۲۶٬۸۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha