۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۹
نبود زمین و چالش ساخت مسکن‌ در همدان| احداث ۱۰۰ هزار واحد وعده شد
بازار گزارش می‌دهد؛

نبود زمین و چالش ساخت مسکن‌ در همدان| احداث ۱۰۰ هزار واحد وعده شد

همدان - در حالی ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی طی چهار سال در استان همدان تکلیف شده که همچنان زمین مناسب برای ساخت واحدها وجود ندارد و راه و شهرسازی با چالشی جدی در این زمینه روبروست.

بازار؛ گروه استان ها: در سال‌های اخیر مسئله مسکن به دغدغه جدی مردم به ویژه مردم استان همدان تبدیل شده تا آنجا که گویی طرح مسکن ملی در دولت دوازدهم نیز نتوانسته راهگشایی در بازار مسکن باشد.

از حدود دو سال گذشته طرحی با عنوان طرح اقدام ملی مسکن برای خانه‌دار شدن افراد فاقد مسکن در سطح کشور کلید خورد که این طرح هم‌چنان در پیچ و خم دستگاه‌های اجرایی مانده و ساخت و ساز مسکن در بسیاری از شهرها از جمله همدان هنوز آغاز نشده است.

دولت سیزدهم طرح جهش تولید مسکن را کلید زده و قرار است سالانه یک میلیون مسکن در کشور تولید کند اما جویای وضعیت همدان که شدیم گویی تا رسیدن به اهداف تعیین شده راه بسیار است

این بار دولت سیزدهم طرح جهش تولید مسکن را کلید زده و قرار است سالانه یک میلیون مسکن در کشور تولید کند اما جویای وضعیت همدان که شدیم گویی تا رسیدن به اهداف تعیین شده راه بسیار است.

مدیرکل مسکن و شهرسازی استان همدان در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار به طرح نهضت ملی مسکن پرداخت و با اشاره به اینکه طرح نهضت ملی مسکن با طرح قبلی یعنی طرح اقدام مسکن ملی ادغام شده است، اظهار کرد: برنامه دولت این است که در مدت چهار سال چهار میلیون مسکن احداث کند و در مرحله نخست ساخت دو میلیون مسکن در دو سال برنامه ریزی شده است.

نبود زمین و چالش ساخت مسکن‌ در همدان| احداث ۱۰۰ هزار واحد وعده شد

داریوش حسینی با اشاره به اینکه در سال نخست ساخت دو میلیون مسکن آغاز می‌شود تا در مدت دو سال تکمیل شوند، ادامه داد: سهم هر استان از مسکن مشخص شده و سهم استان همدان بیش از ۹۹ هزار و ۸۰۰ واحد مسکن است.

ساخت حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکن سهم استان همدان در چهار سال است
مدیرکل مسکن و شهرسازی استان همدان با اشاره به اینکه ساخت حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکن سهم استان همدان در چهار سال است، ادامه داد: برای پیش بردن مراحل ساخت مسکن باید تامین زمین انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه تا زمین تامین نشود، موتور پیشرانی که باید حرکت کند به حرکت در نمی‌آید، اضافه کرد: زمین‌ها برای ساخت مسکن با همکاری امور عمرانی استانداری و دفتر فنی استانداری تعیین و تا الحاقات پیش رفته است.

حسینی با اشاره به اینکه در استان همدان ۵۳ هزار نفر ثبت نامی متقاضی مسکن ملی بوده است، بیان کرد: در شهر همدان باید برای حدود ۳۵ هزار نفر ساختمان بسازیم که به تعداد این ۳۵ هزار نفر نیز با توجه به پالایش‌های انجام شده و تفاهمنامه‌هایی که بین ما و آموزش و پرورش و وزارت دفاع امضا شده، اضافه می‌شود.

وی بابیان اینکه پیگیر الحاقات هستیم تا اراضی و زمین‌های داخل شهر را الحاق کنیم، ادامه داد: به عنوان سرمایه، صندوق توسعه نهضت ملی مسکن تشکیل شده است.

برگشتی وام‌هایی که در گذشته برای تسهیلات مسکن مهر گذاشته بودند و پول حاصل از فروش مزایده‌ای اراضی دولتی، به صندوق توسعه نهضت مسکن ملی می‌آید

مدیرکل مسکن و شهرسازی استان همدان افزود: برگشتی وام‌هایی که در گذشته برای تسهیلات مسکن مهر گذاشته بودند و پول حاصل از فروش مزایده‌ای اراضی دولتی، به صندوق توسعه نهضت مسکن ملی می‌آید.

وی با اشاره به اینکه براساس این صندوق تسهیلات بانکی برای همه واحدها ۳۵۰ میلیون تومان در مرکز استان و ۳۰۰ میلیون برای سایر شهرها است، اضافه کرد: باید ۲۰ درصد منابع بانک‌ها در بخش مسکن به صورت تسهیلات مسکن پرداخت شود.

نبود زمین و چالش ساخت مسکن‌ در همدان| احداث ۱۰۰ هزار واحد وعده شد

حسینی با تاکید بر اینکه تدارک اولیه انجام شده و زمانی که کار پیشروی کند، صنعت مسکن حرکت و اشتغال خوبی را ایجاد می‌کند، افزود: برای ساخت مسکن دو کارگزار در کشور مشخص شده که یکی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و دیگری بنیاد مسکن است و کارها از سوی این دو کارگزار به انبوه سازان واگذار می‌شود.

طی جلسه انبوه سازان با وزیر مسکن مقرر شد با کمک انبوه سازان مبلغ ساخت احصا و فرمولی درست کنند و براساس فرمول کار ساخت انجام شود

وی با اشاره به اینکه در گذشته برای هر متر مربع ساخت اقدام مسکن ملی مبلغی را مشخص کرده بودند و برای نهضت ملی هم مبلغی اعلام شده است، ادامه داد: مبلغ اعلام شده مبلغی نبود که کار ساخت را انجام دهد و طی جلسه انبوه سازان با وزیر مسکن مقرر شد با کمک انبوه سازان مبلغ ساخت احصا و فرمولی درست کنند و براساس فرمول کار ساخت انجام شود.

مدیرکل مسکن و شهرسازی استان همدان با اشاره به اینکه زمین‌هایی باید تحویل انبوه سازان دهیم ضمن اینکه کسانی که زمین دارند می‌توانند از تسهیلات مسکن استفاده کنند، بیان کرد: همه تسهیلات بانک ۱۸ درصد است اما برای دهک‌های ضعیف باید از محل تسهیلات ۱۸ درصد کمک کنیم.

در همین راستا مدیر بانک مسکن استان همدان نیز با اشاره به اینکه بانک مسکن در استان همدان ۲۶ هزار میلیارد ریال منابع دارد و ۴۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است، اظهار کرد: افزون بر ۹۸ درصد تسهیلات در بخش مسکن پرداخت شده است.

بانک مسکن آمادگی دارد به تمام فعالان بخش مسکن در راستای تامین مالی از سه جنبه مختلف کمک کند

مجید امیری با اشاره به اینکه بانک مسکن در حوزه تخصصی مسکن بیشترین حجم پرداخت تسهیلات مسکن را استان همدان دارد، ادامه داد: بانک مسکن آمادگی دارد به تمام فعالان بخش مسکن در راستای تامین مالی از سه جنبه مختلف کمک کند.

نبود زمین و چالش ساخت مسکن‌ در همدان| احداث ۱۰۰ هزار واحد وعده شد

وی با بیان اینکه از دو سال گذشته بانک مسکن میزان تسهیلات پرداختی را در قالب حرفه‌ای سازها افزایش داده است، افزود: سیستم حرفه‌ای ساز باید بیشتر حمایت شود و میزان تسهیلات پرداختی برای ساخت واحد مسکونی برای کسانی که حرفه‌ای ساز هستند برای هر واحد ۴۰۰ میلیون تومان است.

نخست تامین مالی از طریق تسهیلات پرداختی است و دیگری تامین مالی از طریق صندوق‌های مسکن و ساختمان است که در این روش صفر تا ۱۰۰ مسکن را تامین مالی می‌کنیم

مدیر بانک مسکن استان همدان با اشاره به اینکه سه نوع روش تامین مالی مسکن در بانک مسکن وجود دارد، اضافه کرد: نخست تامین مالی از طریق تسهیلات پرداختی است و دیگری تامین مالی از طریق صندوق‌های مسکن و ساختمان است که در این روش صفر تا ۱۰۰ مسکن را تامین مالی می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه روش سوم مشارکتی است که زمین و پروانه ساخت با سرمایه گذار و ساخت بنا با بانک مسکن است، بیان کرد: در راستای رونق ساخت مسکن طرحی در بانک مسکن در حال اجراست که تا ۲۵ دی ماه به هر واحد ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید پرداخت می‌کنیم که ۲۰۰ میلیون بدون سپرده است و هدف بانک مسکن از این طرح رونق اقتصادی بخش مسکن است.

امیری با اشاره به اینکه اقتصاد وابسته به رونق بخش مسکن است، ادامه داد: بانک برای تامین مالی ورود کرده ایم تا بخش مسکن از رکود خارج شود.

وی با بیان اینکه امیدوارم بتوانیم با مدل‌های مقطعی تحرک را در بخش مسکن ایجاد کنیم، افزود: در بخش نهضت مسکن هم ۲۰ درصد تسهیلات بانکی مقرر است به این بخش پرداخت شود که صندوق ملی مسکن راه اندازی شده و ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرار است پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه مشکلی برای تامین مالی در بانک مسکن وجود ندارد و از تمام فعالان بخش مسکن را دعوت می‌کنم در بانک‌مسکن تمرکز کنند، بیان کرد: در بخش مسکن مهر سه هزار و ۷۰۰ واحد تعیین تکلیف نشده است.

آنچه مسلم است تهیه مسکن برای اقشار کم‌درآمد موضوعی است که باید در اجرای طرح‌ در حوزه مسکن مورد توجه دولتمردان قرار بگیرد زیرا تمامی افراد جامعه توان بازپرداخت تسهیلات سنگین و آورده برای ثبت‌نام در طرح‌هایی مانند اقدام ملی مسکن را ندارند و تنها افرادی که از نظر درآمدی جزو قشر متوسط و رو به بالا هستند می‌توانند از مزایای این طرح‌ها استفاده کنند.

کد خبر: ۱۲۶٬۸۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 11
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • اردشیر جهانگیری IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      7 0
      خداوند خوارتان کنه بی خانمان بمانید تا وضعیت مستأجران را درک کنیدبا این وضع گرانی
    • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
      4 0
      تا حالا فقط حرف و ادعا بوده و در عمل هیچ کا ی انجام ندادند _مردن از این وضعیت مستاجری بهتر است
    • پروانه کرمی IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
      4 0
      واقعامن که سرپرست سه تابچه هستم برای نون شبم موندم خداروخوش نمیادالانم یکسال اولین قسط مسکن ملی واریزکردم هنوزهیچ خبری نیس توروخداپیگیری کنید??
      • جمال IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
        0 0
        ...سخته واقعا
    • پروانه کرمی IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
      2 0
      واقعامن که سرپرست سه تابچه هستم برای نون شبم موندم خداروخوش نمیادالانم یکسال اولین قسط مسکن ملی واریزکردم هنوزهیچ خبری نیس توروخداپیگیری کنید??
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
      0 0
      یعنی توهمدان این همه زمین مسئولین اینقدر عرضه ندارن که زمین تامین کننددوساله ثبت نام کردیم برای مسکن هیچکس کوچکترین حرکتی نمیکنه.بی مسئولیتی وبیفکری تاچه اندازه اخه
    • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
      0 0
      فقط بهانه، این همه زمین بایر چرا نمیسازید الله واعلم، فقط بهانتون اینکه اله بله
    • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
      0 0
      شهردار زمینی دارد نزدیک رباط شورین برای میدان بار خرید بهترین جا برای ساخت خانه است
    • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
      0 0
      یک سال نود مایون پول مسکن ملی پرژه فرهنگیان رودادیم ولی کاری انجام نشده
      • IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
        0 0
        سلام بنده هم برا مسکن فرهنگیان ثبت‌نام کردم بعد چندین ماه بررسی پرونده بنده که یک بچه‌ هم دارم گفتن مجردی !!!!!
    • کامران IR ۰۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      0 0
      این همه زمین ادارات مختلف داخل شهر همدان در بهترین موقعیت ها ی ساخت مسکن هستند . پس چرا مسولین اقدامی نمیکنند .