۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
ایجاد ۱۳۳ میلیون شغل تا سال ۲۰۲۲ / مهارت های جدید، شرط ماندن در بازار کار
تغییرات جدی یک میلیارد شغل با هوش مصنوعی

ایجاد ۱۳۳ میلیون شغل تا سال ۲۰۲۲ / مهارت های جدید، شرط ماندن در بازار کار

در چهارمین انقلاب صنعتی قرار داریم که تحولاتی از قبیل از بین رفتن بیش از یک میلیاردشغل برای توسعه تکنولوژی و ایجاد فرصت های شغلی تازه را رقم خواهد زد. برای همگامی با این وضعیت باید آموزش نیروی کار به عنوان یک اصل اساسی مد نظر قرار گرفته شود.

خبرگزاری بازار- بازار کار دنیا در حال تغییر است که دلیل آن تحول در وضعیت اقتصادی جهان، تغییر ساختار دموگرافیک در دنیا و توسعه تکنولوژی است. افزایش متوسط سن مردم دنیا به خصوص در کشورهای صنعتی و توسعه یافته و کاهش نرخ رشد جمعیت در اغلب کشورهای دنیا باعث تغییرات زیادی در ساختار بازار کار شده است. شاید به همین دلیل باشد که اغلب کشورهای صنعتی ساختارهایی برای جذب نیروی کار جوان از دیگر کشورها در نظر گرفته اند. ساختارهایی که افراد جوان و تحصیل کرده را جذب می کند تا کمبودهای موجود در بازار کار آنها را جبران کند. حال از افراد خواسته می شود تا برای ورود به دنیای تازه ای که ایجاد شده است مهارتهای تازه ای را کسب کنند. مهارتهای تازه ای که کلید تداوم فرصتهای شغلی در سالهای آتی است.

مجمع جهانی اقتصاد اخیرا گزارشی در مورد وضعیت بازار کار دنیا در سالهای آینده تهیه کرده است که در این گزارش تحولات دنیا در جریان چهارمین انقلاب صنعتی مورد بررسی قرار گرفت. در این گزارش آمده است:« در نتیجه ارتقای سطح تکنولوژی در دنیا و وارد شدن آن به زندگی و فعالیتهای صنعتی، ساختار مشاغل در دنیا در حال تغییر است. این همان وضعیتی است که در جریان دیگر انقلابهای صنعتی در دنیا اتفاق افتاده است و هم اکنون هم این تحول در دنیا جریان دارد. اما استفاده از تجربه دیگر انقلابهای صنعتی می تواند به دنیای امروز کمک کند تا سریعتر و بهتر از این دوره گذر عبور کند.»

دیگر مشاغل یدی در کارخانه ها مشاهده نمی شود و بسیاری از کارهای اداری از طریق کامپیوتر و سیستم های کامپیوتری انجام می شود. دنیا نیاز به انسانهای ماهر و توانمندی های جدید دارد و بهتر است از همین امروز برای این تغییر آماده شد

انتظار می رود در آینده ای نه چندان دور یعنی ظرف یک دهه آینده، بالغ بر یک میلیارد فرصت شغلی که تقریبا یک سوم فرصتهای شغلی موجود در دنیای  امروز است با تغییرات اساسی روبرو شوند و نیروهای فعلی با سطح مهارت و دانش کنونی توان و امکان انجام آن کارها را  ندارند. 

 مجمع جهانی اقتصاد پیش بینی کرد تا سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۱۳۳ میلیون شغل تازه در اقتصادهای بزرگ دنیا ایجاد می شود که تا امروز در دنیا وجود نداشته است. اینها مشاغلی هستند که بر مبنای نیازهای ایجاد شده در چهارمین انقلاب صنعتی دنیا بوجود آمده اند و مشغول شدن در  آنها نیازمند کسب مهارتهای تازه ای است که نیروی های امروزی از ان بی بهره هستند. سازمان ملل هم در گزارش اخیر خود از این دهه به عنوان دهه گذر  به جهانی پایدارتر نام برده است و در این گذر بخش زیادی از  مشاغل از بین می روند و شمار زیادی فرصت شغلی تازه ایجاد می شود.

انتظار می رود در آینده ای نه چندان دور یعنی ظرف یک دهه آینده، بالغ بر یک میلیارد فرصت شغلی که تقریبا یک سوم فرصتهای شغلی موجود در دنیای  امروز است با تغییرات اساسی روبرو شوند و نیروهای فعلی با سطح مهارت و دانش کنونی توان و امکان انجام آن کارها را  ندارند

کدام مشاغل از بین می روند

اما سوالی که بیشتر از همه فکر ما را به خود مشغول کرده  این است که کدام مشاغل در سالهای آتی از بین می روند و کدام مشاغل همچنان به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

مجمع جهانی اقتصاد در این مورد نوشت: «هفت حرفه در دنیا هستند که در سالهای اتی بازار بزرگتری خواهند داشت و افرادی که مهارتهای لازم در ان حوزه های را کسب کنند، می توانند از این فضای کاری بهترین استفاده را ببرند. این هفت حرفه عبارتند از حرفه های بهداشتی و درمانی، مهندسی به خصوص مهندسی کامپیوتر، بازاریابی  فروش، هوش مصنوعی و داده پردازی، مشاغل فعال در حوزه های اقتصاد سبز و محیط زیست ،مشاغل فعال در حوزه فرهنگ و مسایل اجتماعی و در نهایت مدیران پروژه های تخصصی.»

 بررسی ها نشان داده است مشاغلی که بیشتر به تفکر و تخصص نیاز دارد در عصر تکنولوژی همچنان بازار خوبی خواهند داشت. مثلا مشاغل بهداشتی و درمانی که رباتها و تکنولوژی روز دنیا نمی تواند در آن نقش مهمی ایفا کند و مهارت و فکر یک انسان ابزار اصلی استفاده از این تکنولوژی است همچنان در سالهای آتی بازار خوبی خواهد داشت. از طرف دیگر مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی و دنیای کامپیوتر هم در سالهای آتی بازار خوبی خواهد داشت زیرا پتانسیل های بالایی برای رشد دارد. یکی از حرفه هایی که در سالهای آتی شاهد رشد ان خواهیم بود، مشاغل فعال در حوزه های اقتصاد سبز و اقتصاد پایدار است. این مشاغل شامل سیاست گذاران حوزه های اقتصاد سبز و پایدار است و افرادی که در تولید و ساخت تجهیزاتی که انرژی های فسیلی کمتری را مصرف می کنند و آلایندگی کمتری دارند، با افزایش فرصتهای شغلی روبرو خواهند شد.

 مجمع جهانی اقتصاد پیش بینی کرد تا سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۱۳۳ میلیون شغل تازه در اقتصادهای بزرگ دنیا ایجاد می شود که تا امروز در دنیا وجود نداشته است و بر مبنای نیازهای ایجاد شده در چهارمین انقلاب صنعتی دنیا بوجود آمده اند سازمان ملل هم در گزارش اخیر خود از این دهه به عنوان دهه گذر  به جهانی پایدارتر نام برده است و در این گذر بخش زیادی از  مشاغل از بین می روند و شمار زیادی فرصت شغلی تازه ایجاد می شود.

آموزش نیروی کار ضروری است

مجمع جهانی اقتصاد درانتهای گزارش خود خطاب به نیروی کار دنیا  نوشت: «در اینکه باید شرکتهای بزرگ و کوچک و دولتها برای این تغییر سرمایه گذاری کنند و زمینه را برای کسب مهارت نیروهای کاری فراهم کنند شکی نیست ولی  افراد هم وظیفه دارند برای این تغییر آماده باشند. جمع آوری اطلاعات لازم در مورد این دوره گذر و کسب مهارتهای لازم این دوره برای افرادی که امکان و توان این سرمایه گذاری را به صورت شخصی دارند مساله ای جدی و مهم است. بدون شک در دنیای آینده با جهانی متفاوت روبرو خواهیم بود. بازار کار تغییر می کند و نیازهای ان نیز تغییر خواهد کرد. استفاده از تکنولوژی های جدید دنیا نیاز به افرادی دارد که به آنها آشنایی داشته باشند و کار با آنها را یاد گرفته باشند. دیگر مشاغل یدی در کارخانه ها مشاهده نمی شود و بسیاری از کارهای اداری از طریق کامپیوتر و سیستم های کامپیوتری انجام می شود. دنیا نیاز به انسانهای ماهر و توانمندی های جدید دارد و بهتر است از همین امروز برای این تغییر آماده شد.»

کد خبر: ۱۲٬۶۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha