۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۲
بزنگاه تاریخی مغان در ایجاد منطقه آزاد تجاری
یادداشت؛

بزنگاه تاریخی مغان در ایجاد منطقه آزاد تجاری

اردبیل- «مغان در بزنگاه تاریخی ایجاد منطقه آزاد تجاری و احیای جاده آغداش- انجیرلو قرار گرفته است»؛ این بخشی از یادداشت اسماعیل سروی فعال رسانه ای است که در بازار به رشته تحریر درآمده است.

اسماعیل سروی؛ بازار: مغان در بزنگاه تاریخی ایجاد منطقه آزاد تجاری و احیای جاده آغداش _ انجیرلو قرار گرفته و احتمال سیاسی کاری و امنیتی کردن آن توسط برخی مسوولان، اکنون روزهای سرنوشت سازی را سپری می کند! آیا مردان سیاست، خیر و صلاح دشت مغان و مملکت را قربانی قدرتخواهی خویش خواهند کرد؟

 مردم منطقه زرخیز مغان تجربه های تلخی در تاریخ خود به چشم دیده اند از جمله احداث کارخانه های گوشت و چرم مغان در اردبیل!!! و یک نقطه شوم دیگر یعنی احداث جاده مسیر گردنه لنگان! عاقبت نکبت باری که موجب تضییع بیت المال و هدررفت سرمایه های کشور شد و دهها خیانت دیگر...

بارها این ضرب المثل «آزموده را آزمودن خطاست» و «ملتی که تاریخ نمیخواند، تاریخ برایش تکرار می شود» را شنیده ایم، لذا برخی افراد با تفکرات پوپولیستی و عصر حجری و با سیاسی کردن کذایی جاده مذکور و البته منطقه آزاد تجاری موجب تفرقه بین سه خواهر مغان شده اند.

باور کنیم منطقه آزاد تجاری به مرکزیت بیله سوار و احیای جاده آغداش-انجیرلو، نه امنیتی است و نه سیاسی بلکه موجب شکوفایی مغان در پیشانی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

امنیتی و سیاسی در واقع این است که: از تحولات ژئوپولوتیک بعد از جنگ قره باغ غافلیم!

حقابه مان از ارس به تاراج میرود در حالیکه مغان نقش اساسی در امنیت غذایی استان و کشور دارد که با تاراج آب ارس، مغان به کویر و شوره زار لم یزرع تبدیل خواهد شد که قطعا امنیت غذایی کشور را به خطر می اندازد.

امنیتی و سیاسی این است که سالانه صدها خانواده در جاده مرگ نه، بلکه در کشتارگاه مغان قربانی بازی مردان سیاست زده می شوند و نبود کارخانجات و صنایع تبدیلی باعث می شود هزاران نفر از شهروندان شریف مغان خصوصا از گرمی دور از کانون گرم خانواده به مشاغل کارگری در شمال کشور مشغول شوند.

شیر مغان ثمره تلاش و دسترنج شیرزنان عشایر مغان به نام «لیقوان» صادر میشود و «شلیل مغان» بنام مراغه به روسیه صادر میشود و «سیر مغان» به نام.....، بادام زمینی به نام ... و و و هزاران درد بی درمان...!

و دهها مورد دیگر که باید مورد توجه نمایندگانی باشد که دنبال انحراف موضوعات اصلی همچون منطقه آزاد تجاری هستند.

حق مغان از «گردونه توسعه» این نیست چرا که قطار و راه آهن کریدور شمال- جنوب از رشت و  آستارا عبور کرده و در باکو سوت پایان را در بایکوت خبری می زند و جاده این کریدور نیز به آستارا خم می شود و این یعنی پایان توسعه استان اردبیل!!!

مع الاسف بازیگران سیاسی و برخی نمایندگان، دم انتخابات ها منافع شخصی را بر منافع ملی ترجیح داده و با بازی  انتخاباتی، یکی آزادراه تبریز- اهر- مشکین- بیله سوار را به باکو می کشد و دیگری در اصلاندوز شهرک صنعتی مشترک با جمهوری آذربایجان و از تازه کند راه آهن، بندرخشک و گمرک می زند و نماینده دیگری با اینکه می داند جمهوری آذربایجان هیچوقت گمرک ثانویه را قبول نمی کند، برای عوام فریبی و تحصیل رای مردم در آزادلو ساختمان(آلونک) گمرک می زند!

مطمئنا دستیابی سریع به شبکه راههای سراسری کشور نه تنها اصلی ترین فاکتور توسعه، بلکه حیاتی ترین نیاز مغان می باشد و به جهت تولید سالانه میلیونها تن محصولات کشاورزی و لزوم انتقال و صادرات سریع آن و صدها دلیل منطقی، ایجاب می کند که مغان در کنار آغاز به کار منطقه آزاد جاده های بدون گلوگاه و بدون گردنه و پیچ و خم داشته باشد.

کاش آن نماینده به جای بلوکه کردن و خاک کردن بیت المال، برای شهر بی کتابخانه اش کتابخانه ای می ساخت!

افسوس که در عصر سرعت که سالهاست زمان را از دست داده ایم، به بازی گرفته شده ایم ‌و بی خود از سر و کول هم بالا می رویم و دیگران استفاده اش را می برند!

با مقدمه و توصیف فوق و اینکه به قول نماینده گرمی که می گوید «ائلین اوباش بو باشی اولماز» باید مردان سیاست باز برای داشتن مغانی آباد با تبعیت از پدر معنوی استان آیت الله دکتر سید حسن عاملی با تسریع در ایجاد منطقه آزاد تجاری به مرکزیت بیله سوار و احیای جاده آغداش-انجیرلو و پیوستن به تجارت جهانی تحول عظیمی در شمالغرب کشورمان رقم بزنند.

قطعا اگر افق دیدمان بلند باشد لای گسلها گیر نخواهیم کرد!

کد خبر: ۱۲۶٬۵۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • هاشم IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      0 0
      کاملا سنجیده ومنطقی وبه دور از انحرافات
    • ناصر IR ۰۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      0 0
      دوست عزیز کجا کتابخانه ندارد بگویید تا ما هم بدانیم شاید آدرس غلط به شما داده اند اگر منظورتان دشت مغان(گرمی) است.امیدوارم حرفای جنابعالی تلنگری بر مسئولین شهرم باشد که این چنین مورد لطفش قرار داد ه اید
      • TR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
        0 0
        بله گرمی ندارد
    • بابک IR ۰۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      1 0
      داداش گلم شما که نوشتی ائلین اوباشی بو باشی اولماز پس چرا دوبار اسم گرمی را همراه با مثال آوردی اول برو خودتو اصلاح کن
      • علی TR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
        1 0
        بله شهر گرمی فاقد کتابخانه است البته دشت مغان گرمی نه گرمی
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      1 0
      پدر معنوی شهراردبیل و اطرافش!!!
    • علی IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      0 1
      دوست عزیزشما خودتان نیازبه بازنگری واصلاح دارید