۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
۳ میلیون تن لیتیوم نیاز خودروسازان تا ۲۰۳۰| قیمت لیتیوم در ۲۰۲۱ توسط چین افزایش یافت
بازار گزارش می دهد

۳ میلیون تن لیتیوم نیاز خودروسازان تا ۲۰۳۰| قیمت لیتیوم در ۲۰۲۱ توسط چین افزایش یافت

تا سال ۲۰۳۰ که تمام خودروها تولید شده در دنیا الکتریکی خواهند بود به سه میلیون تن لیتیوم نیاز است، قیمت لیتیوم در سال ۲۰۲۱ توسط چینی ها سر به فلک کشید.

بازار؛ گروه خودرو: لیتیوم به عنوان محصول استراتژی صنعت خودرو بیش از یک دهه است جایگاه سوخت های فسیلی را متزلزل کرده است. صنعت خودرو هر روز به سمت کاهش مصرف سوخت تولید شده از مشتقات نفتی حرکت می کند. همزمان با این موضوع و افزایش خودروهای الکتریکی و هیبریدی، اهمیت لیتیوم در دنیا دو چندان شد. کمتر از یک دهه مانده که سوخت های فسیلی برای همیشه از صنعت حمل و نقل کنار گذاشته شوند، همین مساله اهمیت استفاده از محصولات الکتریکی را بیشتر کرده است. در این گزارش به بررسی وضع لیتیوم در یک سال گذشته خواهیم پرداخت تا به جایگاه مهم آن بیشتر پی ببریم.

قیمت لیتیوم در سال ۲۰۲۱ سر به فلک کشید و قیمت آن بیش از دو برابر رشد کرد، استارت رشد قیمت ها در چین زده شد و رکورد قابل توجهی از خود به جا گذاشت

لیتیوم در ۲۰۲۱
قیمت لیتیوم در سال ۲۰۲۱ سر به فلک کشید و قیمت آن بیش از دو برابر رشد کرد، استارت رشد قیمت ها در چین زده شد و رکورد قابل توجهی از خود به جا گذاشت. این افزایش قیمت ناشی از رقابت صنعت خودروسازی در دنیا است که هر چه سریعتر به سمت اقتصاد سبز در حال حرکت است. زیرا لیتیوم یکی از مواداولیه بسیار مهم در ذخیره سازی انرژی برای خودروهای الکتریکی است که به کرات قابلیت شارژ دارد.

عرضه محدود این ماده معدنی زمینه لازم جهت افزایش قیمت ها را ایجاد کرد، این مساله حس رقابت در تقاضا را میان تولید کنندگان افزایش داد و مشکلات پسا کرونا و کرونایی نیز هر روز به رشد قیمت ها کمک می کرد.

۳ میلیون تن لیتیوم نیاز خودروسازان تا ۲۰۳۰| قیمت لیتیوم در ۲۰۲۱ توسط چین افزایش یافت

تا سال ۲۰۳۰ که تمام خودروها تولید شده در دنیا الکتریکی خواهند بود به سه میلیون تن لیتیوم نیاز است

صربستان نخستین تولید کننده
ریوتینتو در ماه زوئیه پروژه ۲.۴ میلیارد دلاری لیتیوم در جادار صربستان را آغاز کرد. این معدن لیتیوم از نظر بزرگی در تامین به عنوان دومین معدن در دنیا شناخته می شود. مسولان این معدن مدعی هستند که تا سال ۲۰۳۰ که تمام خودروها تولید شده در دنیا الکتریکی خواهند بود به سه میلیون تن لیتیوم نیاز است. این در حالی است که مصرف این ماده در حال حاضر سالانه ۳۵۰ هزار تن است. عملیات ها و پروژه های موجود در دنیا قادر به تامین یک میلیون تن لیتیوم در حال حاضر هستند.

ریوتینتو اعلام کرد: بیش از ۶۰ پروژه در معدن جادار تعریف شده  که سالانه ۵۸ هزار تن کربنات لیتیوم، ۱۶۰ هزار تن اسید بوریک و ۲۵۵ هزار تن سولفات سدیم تولید کند.

این مورد سبب شد که در اوایل ماه دسامبر سال میلادی جاری مخالفان محلی در صربستان نسبت به توسعه پروژه اعتراض کنند. مسولان معدن نیز این مخالفت ها را دلیلی برای رهای پروژه ندانستند، این مساله سبب شد که دولت صربستان به این موضوع ورود کند.

ورود دولت به این موضوع سبب شد که معدن لیتیوم جادار از پیشرفت متوقف و شهرداری جادار به آن ورود کند، صربستان به دنبال توقف این پروژه است.

نمایندگان پنج شرکت چینی در اوایل ماه نوامبر به افغانستان سفر کردند که پروژه های لیتیوم آنجا را به دست بگیرند

سواستفاده چین از شرایط
باتوجه به اینکه ذخایر لیتیوم چین از نظر تامین چهارمین در دنیا به شما می آید، این فلز ذخیره کننده انرژی معمولا از دریاچه های نمک اطراف تبت و چینگهای یافت می شود. یک استان کم جمعیت چین که در فلات تبت مستقر است وظیفه پالایش و حمل و نقل لیتیوم را عهده دار است.

گانفنگ لیتیوم یکی از بزرگترین تولیدکنندگان جهان برای ورود سرمایه گذاری کانادا به این موضوع پیشنهاد سهم داد. کاتل غول باتری سازی چین چندماه بعد از به این پروژه اضافه شد. این موضوع سبب شد که چین صاحب شرکت امریکن لیتیوم شود و در بازارهای جهانی تعیین قیمت کند.

گانفنگ لیتیوم در سال میلادی جاری کاوش های توسعه دهنده را آغاز کرده است و در حال آماده شدن برای خرید پروژه سونورا در مکزیک است. خرید معدن لیتیوم مکزیک می تواند تولید لیتیوم چین را افزایش دهد.

گانفنگ به همین جا بسنده نکرد و در ماه سپتامبر سال میلادی جاری یک مجموعه بین المللی لیتیوم در ماریانا آرژانیتن را که جز بزرگترین ذخایر دنیا است، خریداری کرد. نمایندگان پنج شرکت چینی در اوایل ماه نوامبر به افغانستان سفر کردند که پروژه های لیتیوم آنجا را به دست بگیرند.

یکی از بزرگترین تولیدکنندگان لیتیوم در دنیا استرالیایی ها هستند که از ماه آوریل سال میلادی جاری استخراج را شروع کردند

استرالیا در میان مدعیان
یکی از بزرگترین تولیدکنندگان لیتیوم در دنیا استرالیایی ها هستند که از ماه آوریل سال میلادی جاری استخراج را شروع کردند. این تولید حاصل ادغام چهار شرکت استرالیایی هست که ۳.۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری کردند تا مقام پنجم تولید لیتیوم و ترکیبات شیمایی آن را در دنیا را به دست آوردند.

این سرمایه گذاری مشترک سبب شد که لیتیوم هیدروکسید که برای ساخت کاتد باتری های لیتیومی در خودروهای الکتریکی کاربرد دارد توسط استرالیا تامین شود. با تولید این مواد معدنی اکنون استرالیا بزرگترین تولید کننده هیدروکسید لیتیوم در جهان است. این شرکت به تازگی مالک ۱۹ درصد از یک مرکز بالقوه لیتیوم در کانادا شده که می تواند به افزایش تولید برای تامین نیاز خودروسازان کمک کند. یکی از عوامل عدم توسعه لیتیوم و استخراج آن در استرالیا، نبود نیرو کار و کمبود ظرفیت پردازش برای بهره برداری معادن این ماده است.

گفتنی است که شیلی در سال ۲۰۱۸ به عنوان بزرگترین تولید کننده لیتیوم در دنیا شناخته می شد، این کشور به تازگی اعلام کرده است که یک معدن ۴۰۰ هزار تنی لیتیوم را افتتاح کرده است، بنابراین رقابت اصلی میان شیلی و استرالیا به زودی آغاز خواهد شد.

۳ میلیون تن لیتیوم نیاز خودروسازان تا ۲۰۳۰| قیمت لیتیوم در ۲۰۲۱ توسط چین افزایش یافت

نبود زیرساخت بازیافت
یکی از چالش های صنایع خودروسازی در دنیا عدم توسعه زیرساخت های بازیافت باتری لیتیوم است، جز چند شرکت خودروساز، صنعت خودرو و تامین کنندگان باتری تاکنون اقدام قابل توجه برای بازیافت این محصول انجام نداده اند. لیتیوم به مراتب از سوخت های فسیلی برای محیط زیست خطرناک تر است، در صورت تولید سه میلیون تن لیتیوم تا پایان این دهه، کره زمین با خطر زیست محیطی قابل توجهی مواجه خواهد شد. خودروسازان و باتری سازان باید شرایطی را فراهم کنند که چرخه تجدید انرژی در ساختار باتری شکل گرفته و طول عمر لیتیوم برای ذخیره سازی نامحدود شود. اگر اتحادیه اروپا قانون الکتریکی شدن تا پایان ۲۰۳۰ را تدوین کرده است، پس بزودی باید شاهد تدوین قانون بازیافت نیز بود.

در این میان نیز صنعت خودرو و باتری داخل کشور از تمام پیشرفت های صورت گرفته در دنیا غافل هستند و نسبت قانون وضع شده برای تولید خودروهای الکتریکی بی اهمیت، باید دید که صنعتگران چگونه فاصله تکنولوژی و استانداردی را کاهش خواهند داد.

کد خبر: ۱۲۶٬۵۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha