۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۱
صدور خدمات فنی و مهندسی پایه ریزی می‌خواهد| فعالیت مستمر همدانی ها در عراق
دبیرکل اتاق بازرگانی استان همدان:

صدور خدمات فنی و مهندسی پایه ریزی می‌خواهد| فعالیت مستمر همدانی ها در عراق

همدان - دبیرکل اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه مهندسان باید برای ایجاد حرکت در خارج از کشور انگیزه داشته باشند، گفت: صدور خدمات فنی و مهندسی پایه ریزی می‌خواهد.

به گزارش خبرنگار بازار ، طاهره ایزدی ظهر سه شنبه در جلسه انجمن صدور خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی همدان با اشاره به اینکه تشکل‌های اقتصادی جزو قوانین اتاق بازرگانی آمده و اتاق بازرگانی موظف است تشکل‌های اقتصادی  را ایجاد کند، اظهار کرد: برای رشته‌هایی که تشکل آنها ایجاد شده باید شبکه سازی انجام شود ضمن اینکه تشکل‌های اقتصادی زیر مجموعه اتاق کشور ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه اتاق‌های بازرگانی مکلف هستند فهرستی از تشکل‌ها را تهیه کنند، ادامه داد: اتاق بازرگانی وظیفه ساماندهی و ایجاد تشکل‌ها را دارد.

دبیرکل اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه یکی از انجمن‌ها در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی، انجمن مشاورین سرمایه گذاری و نظارت بر طرح‌ها بود، افزود: هر کسی می‌خواهد یک طرح اقتصادی ایجاد کند باید یک مجموعه مشاور این طرح را تهیه و تدوین کند.

هر کالای صادراتی در گمرک ثبت می‌شود اما صادرات خدمات فنی و مهندسی در گمرک ثبت نمی‌شود

وی درخصوص انجمن صدور خدمات فنی و مهندسی با اشاره به اینکه هر کالای صادراتی در گمرک ثبت می‌شود اما صادرات خدمات فنی و مهندسی در گمرک ثبت نمی‌شود، اضافه کرد: به طور مثال شرکت‌های برق و گاز و .. در عراق خدمات می‌دهند اما در گمرک ثبت نمی‌شود.

ایزدی با اشاره به اینکه در استان همدان تصمیم بر آغاز فعالیت انجمن گرفته شده است، بیان کرد: دو یا سه سفر به چند کشور رفتیم و مذاکراتی انجام دادیم و پروژه‌هایی برای اجرا پیدا کردیم اما افراد ما تمایلی به رفتن نداشتند چراکه به دنبال تغییر شرایط کاری خود نیستند.

وی با اشاره به اینکه افزون بر ۱۰ مرتبه با نظام مهندسی جلسه برگزار کردیم و در زمینه بازاریابی و حضور در نمایشگاه‌ها و ... هر اقدامی انجام دادیم اما بازخوردی از نظام مهندسی نرسید، ادامه داد: افرادی که میخواهند عضو این تشکل باشند، باید پروانه فعالیت خود را از یکی از مراجع مهندسی داشته باشند.

دبیرکل اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه مهندسان باید برای ایجاد حرکت در خارج از کشور انگیزه داشته باشند، افزود: صدور خدمات فنی و مهندسی پایه ریزی می‌خواهد.

۸۰ درصد سیب زمینی کاران کشور در یک تشکل عضو هستند و همه تصمیمات را با هم و به صورت هماهنگ اجرا می کنند به طوری که در ۱۳ استان سیب زمینی تولید می‌شود و همه سیب زمینی کاران با هم هماهنگ هستند و گیر بازار ندارند

وی با اشاره به اینکه تشکلی اقتصادی به نام سیب زمینی کاران وجود دارد که میانگین ۹۰ درصد اعضا دیپلم ندارند، افزود: هم‌اکنون ۸۰ درصد سیب زمینی کاران کشور در یک تشکل عضو هستند و همه تصمیمات را با هم و به صورت هماهنگ اجرا می کنند به طوری که در ۱۳ استان سیب زمینی تولید می‌شود و همه سیب زمینی کاران با هم هماهنگ هستند و گیر بازار ندارند.

ایزدی با طرح این سوال که آیا نظام مهندسی و نظام پزشکی مسیر فعالیت خود را مدیریت می کنند؟، عنوان کرد: باید بخش خصوصی برای خود به قدری برنامه ریزی کند که از نقاط مختلف آسیب نبیند.

صندوق تهاتر مشکل ورود پول به کشور را حل کرد
وی درخصوص مشکل انتقال پول از خارج کشور به علت تحریم‌ها با بیان اینکه یک ظرفیت به اسم صندوق تهاتر وجود دارد، ادامه داد: از زمانی که تحریم‌ها اتفاق افتاده وزارت امور خارجه و اتاق بازرگانی صندوق تهاتر ایجاد کردند به این نحو که فردی که یک میلیون دلار کالا و فرد دیگری یک میلیون دلار پول می‌خواهد وارد کشور کند از روش تهاتر استفاده می‌کنند.

دبیرکل اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه بسیاری از صادرات کشور اگر بالای ۱۰۰ هزار دلار باشد پول بلوکه می‌شود اما از طریق تهاتر می‌توان آن را جابجا کرد، افزود: حجم واردات هم کمتر از صادرات نیست.

وی با اشاره به اینکه برای حضور تجار در یک کشور باید یکسری برنامه ریزی از جمله شناخت قوانین آن کشور، آموزش قرارداد تجاری و مواردی از این دست انجام شود، افزود: برای حرکت به سمت خاصی باید تمام ابزارهای مورد نیاز را از قبل بدانیم.

سال گذشته بودجه وزارت امور خارجه برای حضور در کشورها صفر شده و تمام رایزن‌ها بیکار شدند بنابراین روی این وزارتخانه نباید حساب کنیم

ایزدی با اشاره به اینکه سال گذشته بودجه وزارت امور خارجه برای حضور در کشورها صفر شده و تمام رایزن‌ها بیکار شدند بنابراین روی این وزارتخانه نباید حساب کنیم، بیان کرد: تمام صنایع ما به نوعی وابسته به خارج از کشور است.

ساختمان سازی در عراق و غنا پتانسیل اجرای زیادی دارد اما گیر و بند نیز زیاد است
رئیس کمیسیون احداث و خدمات فنی مهندسی اتاق بازرگانی همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه پتانسیل‌ها زیاد است اما گیرهایی هم وجود دارد، اظهار کرد: ساختمان سازی در عراق و غنا پتانسیل اجرای زیادی دارد اما گیر و بند نیز زیاد است.

مهدی درویشی با بیان اینکه یکی از مشکلات صنعت این است که با فکر و جسم حرکت می‌کنیم و وسیله‌ای نمی‌بریم بلکه دانش و تفکر می‌خواهد اجرایی شود اما نیاز به حمایت دارد، ادامه داد: اکثر کشورها ضمانت نامه بانکی می‌خواهند و به دلیل تحریم‌ها این مشکلات را داریم.

وی با اشاره به اینکه در عراق، دولت در زمینه خدمات فنی و مهندسی باید بیشتر حمایت کند، اضافه کرد: مدت فعالیت اعضای قبلی در انجمن صدور خدمات فنی تمام شده و امیدواریم افراد جدید مسئولیت بپذیرند و بتوانند تصمیمات را اجرا کنند.

رئیس کمیسیون احداث و خدمات فنی مهندسی اتاق بازرگانی همدان با اشاره به اینکه در کشور غنا بستر خوبی وجود دارد، بیان کرد: دیگر در کشور پروژه عمرانی نداریم و پروژه‌های عمرانی موجود مربوط به گذشته است و پیمانکار دارد و از طرفی دولت اوراق را برای سال ۱۴۰۴ می‌دهد.

نایب رئیس کمیسیون احداث و خدمات فنی مهندسی اتاق بازرگانی همدان در ادامه با اشاره به اینکه در کشور ضعف‌های بنیادین وجود دارد، اظهار کرد: در ایران هماهنگی لازم که بتواند افراد را جذب کند، وجود ندارد.

در سلیمانیه عراق از ما خوب استقبال کردند اما حمایت دولتی وجود نداشت و ما نتوانستیم موفق شویم

مرتضی اسکندری با اشاره به اینکه بستر کار در عراق به خصوص در کردستان عراق، کشور غنا؛ عمان و سوریه فراهم است، ادامه داد: در سلیمانیه عراق از ما خوب استقبال کردند اما حمایت دولتی وجود نداشت و ما نتوانستیم موفق شویم.

رئیس نظام مهندسی ساختمان همدان نیز در ادامه با تاکید بر اینکه باید واقعیت‌ها را دید و حرف‌های را خوب می‌توان گفت، اظهار کرد: کشورهای دیگر روی اصولی کار می پکنند که آن اصول را ما به دلیل عدم درست بودن مناسبات سیاسی نمی‌توانیم فراهم کنیم.

محمد یونسیان با اشاره به اینکه برخی از مهندسان همدانی سالهاست که در عراق فعالیت می‌کنند، ادامه داد: صدور خدمات مهندسی خوب است اما نخستین مسئله مهم برای افرادی که در عراق کار می‌کنند، امکان بازگشت وجه آنهاست که باید شرایط این کار را فراهم کرد.

وی با اشاره به اینکه بازگشت وجوه مشکل است و آیا برای این موضوع فکری اندیشیده شده است، بیان کرد: هیچ اسپانسر دولتی این افراد را پشتیبانی نمی‌کند.

رئیس نظام مهندسی ساختمان همدان با بیان اینکه فردی را می‌شناسم که ۹ میلیارد دلار از عراق مطالبات دارد و هزار نوع پیگیری کردیم تا مطالبات خود را بگیرد، اضافه کرد: رفتن ساده است اما نحوه چگونگی برگشتن مشکل است.

یونسیان با تاکید بر اینکه من اصلا مخالفتی با انجمن ندارم، افزود: تشکیل انجمن به شدت کار درستی است و حتما باید حیات خلوتی داشته باشیم اما هر کس می‌خواهد برود را باید با واقعیت‌ها آشنا کنیم.

کد خبر: ۱۲۶٬۴۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha