۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۲
استراتژی مبین نت؛ ارتقاء فناوری با حضور در سازمانها| لزوم اصلاح تعرفه ها و برخورداری از فرکانس بیشتر
گفتگو با عضو هیئت مدیره شرکت ارتباطات مبین نت؛

استراتژی مبین نت؛ ارتقاء فناوری با حضور در سازمانها| لزوم اصلاح تعرفه ها و برخورداری از فرکانس بیشتر

«حسین ریاضی» معتقد است که مبین نت می تواند از طریق اصلاح تعرفه ها از سوی وزارت ارتباطات و در اختیار قرار گرفتن فرکانس بیشتر به منظور توسعه و ارائه زودتر سرویسها به توسعه بازار بپردازد.

تهمینه غمخوار؛ بازاربیست و دومین نمایشگاه بین المللی مخابرات، فناوری اطلاعات و راه حل های نوآورانه (تلکام) در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران با شعار «مخابرات؛ تحول دیجیتال و توسعه پایدار» به کار خود پایان داد.

نمایشگاه تلکام ۱۴۰۰ پس از یک وقفه دو ساله، در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها با حضور شرکتهای برجسته فناوری، دانش بنیان و اپراتورها با ارائه تخصصی خدمات و دستاوردهای نوین و انجام مذاکرات بی تو بی، تا پنجم ماه جاری از سوی فعالان، دست اندرکاران و شرکت‌ های حوزه مخابرات و فناوری‌ های ارتباطی و همچنین علاقه مندان به جدیدترین محصولات فناوری مورد بازدید قرار گرفت.  

در میان شرکتهای ارائه خدمات ارتباطی، مبین نت نیز با عرضه محصولات مبتنی بر بازار بی تو بی حضور فعالی در این نمایشگاه داشت. اقدامات مبین نت در یکی دو سال اخیر نشان می‌دهد که این شرکت دیگر فقط به دنبال این نیست که به عنوان یک سرویس دهنده اینترنت شناخته شود، بلکه قصد دارد تا از یک شرکت ارتباطاتی صرف به یک شرکت بزرگتر تبدیل شود و سرویس‌های مختلفی به کسب و کارها ارائه دهد و تمرکزی جدی بر روی نوعی از سرویس‌ های تجاری داشته است.

در همین راستا و بر اساس اهمیت برگزاری تلکام ۱۴۰۰، خبرنگار بازار گفتگویی را با «حسین ریاضی» عضو هیئت مدیره شرکت ارتباطات مبین نت در حاشیه نمایشگاه ترتیب داده که در ادامه می خوانیم:

 * در ابتدا خود را معرفی کرده و توضیح بفرمایید که شرکت شما از چه سالی مشغول به فعالیت بوده و حوزه فعالیتهای مبین نت در جهت توسعه زیرساختها چه زمینه هایی است؟
در رابطه با تاریخچه تاسیس شرکت ارتباطات مبین نت، این شرکت از سال ۱۳۸۷ تاسیس شد و  قریب به ۱۳ سال از عمر این شرکت ارتباطات می گذرد. بنده هم به عنوان عضو هیئت مدیره شرکت از همان سال مشغول به فعالیت هستم.

در خصوص فعالیتهای شرکت، باید بگویم که مبین نت، به عنوان شرکتی که در میان سازمانها، تراز اول را دارد و اولین انتخاب سازمانها برای برخورداری از ارتباطات پهنای باند بی سیم است، نقش سازنده و بزرگی را در توسعه ارتباطات بی سیم ثابت در کشور به عهده داشته و نزدیک به ۵۰ درصد از بازار را تسخیر کرده است.

در سالهای اخیر، شرکت ارتباطات مبین نت، ظرفیتهای خود را در بخش تی دی ال تی ای (TD-LTE) و بر روی مودم های ثابت توسعه داد، به طوری که در حال حاضر دارای بیش از ۴۲۰ هزار مشترک و نزدیک به ۳۰ هزار نود سازمانی Node است که این نودها مربوط به بیش از ۱۵ هزار سازمان مختلف از جمله بانکها و فروشگاههای زنجیره ای می باشند.

در حقیقت، شرکتهایی که سرویسهای شبکه ای برای آنها ارزش دارد، از جمله مشتریان مبین نت قلمداد می شوند؛ زیرا این شرکت می تواند سرویسهای شبکه ای امن و با پهنای باند قابل ملاحظه با ارائه سرویسهایی در حوزه هوشمند سازی شبکه ها، نودها و اینترنت اشیا را برای آنها ایجاد کند. 

یکی از اقدامات مهم مبین نت، قرارداد بزرگیست که شرکت با شهرداری تهران به عنوان اپراتور اعلان حریق منعقد کرده و خود این موضوع نشان دهنده اعتمادی است که از سوی نهادهای مختلف نسبت به شرکت و شبکه SLA مبین نت صورت گرفته است 

یکی دیگر از اقدامات مهم مبین نت نیز، قرارداد بزرگیست که شرکت با شهرداری تهران به عنوان اپراتور اعلان حریق منعقد کرده و خود این موضوع نشان دهنده اعتمادی است که از سوی نهادهای مختلف نسبت به شرکت و شبکه SLA مبین نت صورت گرفته است.  

* با توجه به تدوین استراتژی پنج ساله مبین نت، مهمترین استراتژی شرکت در حوزه سازمانی و محورهای اصلی این استراتژی چیست؟
اولین استراتژی مبین نت، ارتقاء تکنولوژی و حضور در بازارهای سازمانی بالاخص سرویسهایی که بر روی ابر مبین نت می توانند فعال شوند، می باشد. عمدتا، این سرویسها به عنوان نیرویی کمک کننده، موجب عرضه سرویس هایی با کیفیت بالا، از سوی سازمانها با نیروهای انسانی کمتر و امنیت بالاتر می شوند.

استراتژی دیگر، موضوع ارتقاء تعداد مشترکین از ۴۲۰ هزار به بیش از یک میلیون شماره است. تحقق این امر مستلزم توسعه سرویسها چه از نقطه نظر ظرفیت و چه موضوع پوشش است. بر همین اساس، ما درصدد افزایش فضای جغرافیایی پوشش خود و توسعه سرویسهای مدنظر خود هستیم. البته، ارتقاء تکنولوژی به سمت مسیو مایمو (Massive MIMO) و ۵G و استفاده از این سرویسها هم مدنظر مبین نت در جهت ایجاد بهبودها و توسعه های آتی است. 

*  تکنولوژی اینترنت اشیا یکی از موضوعاتی است که مبین‌ نت به صورت تخصصی به آن ورود کرده است. شرکت تا چه اندازه در جهت توسعه این فناوری بر بستر ۵G عمل کرده است؟
مبین نت، یک شرکت و تامین کننده سرویسهای بی سیمی است که بالاترین ظرفیت ترافیکی را به مشتریان خود عرضه می کند. در همین حال، مشترکین آن نیز در حال استفاده از بیشترین ظرفیت هستند؛ یعنی مشترکین هم از ظرفیت ترافیکی استفاده می کنند و هم آرپوی مبین نت، بالاترین آرپو (درآمد متوسط به ازای هر مشترک) در نظر گرفته شده است.

مبین نت سرویس شعبه هوشمند را به بانکها و فروشگاههای زنجیره ای عرضه کرده و شعبات هوشمندی را چه از نظر نگهداری و پشتیبانی و چه از نظر انتقال امن سرویسهای مالی و سی آر ای (حرفه ای ترین ارائه دهنده راهکارهای مدیریت ارتباط با مشتری) بر روی بستر مبین نت ایجاد کرده است

این مسائل نشان می دهد که مشترکین حرفه ای، مبین نت را به عنوان اولین انتخاب خود، در نظر می گیرند. به این ترتیب، مشترکین حرفه ای در بخش سازمانی و توسعه سرویسها، به  اینترنت اشیا و همچنین سرویسهایی که انتقال و پردازش تصاویر را مد نظر قرار داده و بهره برداری و نگهداری و پشتیبانی از سازمانشان را هوشمند می سازند، نیاز دارند.  

به طور مثال، مبین نت سرویس شعبه هوشمند را به بانکها و فروشگاههای زنجیره ای عرضه کرده و شعبات هوشمندی را چه از نظر نگهداری و پشتیبانی و چه از نظر انتقال امن سرویسهای مالی و سی آر ای (حرفه ای ترین ارائه دهنده راهکارهای مدیریت ارتباط با مشتری) بر روی بستر مبین نت ایجاد کرده است.   

* چالشهای پیش روی شرکت از نظر شما چیست؟ دولتهای گذشته و دولت فعلی تا چه اندازه در جهت گسترش و توسعه فعالیتهای شرکت حامی و پشتیبان شما بوده اند؟
یکی از درخواستهای مبین نت از وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات دارد، این است که این شرکت طی گذشت ۱۳ سال، از تجربه استفاده از فرکانس باند ۳.۵ گیگابایت بر روی ۴G برخوردار  است؛ در حالی سایتهایی را بر روی پایلوت ۵G اجرا کرده است. طبیعتا، مبین نت نیاز به فراکانسهای بیشتری دارد تا به توسعه سرویسها بپردازد.

تجربه استفاده سالیان دراز بر اساس باند ۳.۵ گیگ، مبین نت را به یک اپراتور فعال در حوزه سرویسهای سازمانی و هات اسپات تبدیل کرده است

تجربه استفاده سالیان دراز بر اساس باند ۳.۵ گیگ، مبین نت را به یک اپراتور فعال در حوزه سرویسهای سازمانی و هات اسپات تبدیل کرده است. لازمه توسعه این سرویسها، پرورش و تربیت نیروهای مهندسی و تقویت زیرساختهای لازم برای انجام این کار است. بنابراین، زمانی که تمامی این تمهیدات به درستی محقق شود در حالی که فرکانس کافی در اختیار نباشد، آن توسعه لازم و کافی صورت نخواهد گرفت. 

نکته بعدی در خصوص بزرگتر کردن گردش مالی در این شرکت است. ما در جریان هستیم که وزارت ارتباطات در این فکر است که با تغییرات مناسبی در تعرفه ها، بازار کار را بزرگتر کرده و سرمایه لازم برای توسعه را ایجاد نماید تا از این طریق، مبین نت بتواند استراتژی های پنج ساله را در زمان کوتاهتر به عنوان مثال سه سال، به مرحله اجرا برساند. 

مجددا بر روی توسعه بازار از طریق اصلاح تعرفه ها و در اختیار قرار گرفتن فرکانس برای توسعه زودتر سرویسها تاکید می کنم.

کد خبر: ۱۲۶٬۴۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha