۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۷
واقع نگری راه خروج از انفعال بازار مسکن| اتکا به توان داخلی در اولویت قرار گیرد
رئیس انجمن انبوه سازان گلستان مطرح کرد؛

واقع نگری راه خروج از انفعال بازار مسکن| اتکا به توان داخلی در اولویت قرار گیرد

گرگان- مرتضوی، رئیس انجمن انبوه سازان گلستان با بیان این که واقع نگری راه خروج از انفعال بازار مسکن است، گفت: اتکا به توان داخلی باید در اولویت قرار گیرد.

سید محمدمرتضوی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: دولت سیزدهم رویکرد خوب و مثبتی را نسبت به مسکن داشته و بعد از سال ها انفعال در این حوزه و عدم توجه به مشکلات و نابسامانی‌های این بخش، دولت بر اساس اصل ۳۱ قانون اساسی در این زمینه وارد شده است.

رئیس انجمن انبوه سازان گلستان با بیان این که دولت تصمیم گرفت خلاء موجود در حوزه مسکن را برطرف کند، افزود: حدود شش میلیون واحد مسکونی باید به موجودی مسکن کشور اضافه شود تا بتوانیم نیاز بازار مسکن در کشور را تامین کنیم که در طرح جهش تولید مسکن چهار میلیون واحد مسکونی در کشور طی چهار سال پیش بینی شده است.

وی با بیان این که قابل توجهی از کمبودهای کشور در این طرح جبران می شود، ادامه داد: اما اجرای این طرح با توجه به در نظر گرفتن شرایط و وضع موجود طی چهار ساله امکان پذیر نیست.

مرتضوی تصریح کرد: برنامه‌های جامع مسکن باید بلندمدت تر بوده و بازه زمانی طولانی تری را برای آن در نظر گرفت؛ این برنامه تلاش می‌کند یک طی دوره ۱۰ ساله به نیازهای مسکن با در نظر گرفتن ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی با بهره‌گیری از افراد صاحب صلاحیت در حوزه ساخت و ساز پاسخ دهد و همه این ها منجر به بالابردن کیفیت ساختمان می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان کشور گفت: میل و مسیر حرکت دولت باید به سمتی باشد که از طرح جامع مسکن، طرح آمایش سرزمین و مانند آن تاثیر بگیرد.

قیمت دستوری نمی تواند اثر مثبت داشته باشد

وی در خصوص حضور شرکت های چینی در این طرح، افزود: برخی نمایندگان مجلس در این مورد نظرات و صحبت‌هایی داشتند و به نظر می‌آید برنامه هایی تدارک دیده شده که شرکت‌های خارجی بخشی از پروژه ها را در دست بگیرند.

مرتضوی عنوان کرد: مبالغی که در این اظهارنظرها مطرح شد کمی عجیب به نظر می‌رسد؛ به این دلیل که قیمت مصالح، دستمزد بخش خدمات ساختمانی و غیره در کشور شفاف است و با اعداد مطرح شده، اجرای پروژه ها شدنی نیست.

رئیس انجمن انبوه سازان گلستان اظهارکرد: همه این ها حکایت از آن دارد که امکان ساخت مسکن با هر مترمربع ۱۰۰ دلار که توسط نمایندگان مجلس عنوان شده، مقدور نیست.

وی بیان کرد: شرکت‌های خارجی در گذشته با متری ۳۰۰ دلار به کشور آمده و مسکن مهر پردیس را در اختیار گرفتند و یا در اصفهان در طرح اقدام ملی قراردادی را منعقد کردند؛ مقایسه این عدد و ارقام نشان می دهد که آن ها تفاوت فاحشی با هم دارند و به نظر می آید این موضوع برای کاهش قیمت است اما ما معتقد هستیم که قیمت‌های دستوری و تکلیفی نمی تواند اثر مثبتی را در ساخت واحدها داشته باشد.

مرتضوی اضافه کرد: قطعاً باید از واقعیت‌های بازار و آن شرایطی که در آن هستیم تبعیت کنیم و ایجاد انتظار در بین مردم هم عمل قابل قبولی نیست.

این فعال صنعت ساختمان گفت: باید سعی کنیم مردم را با واقعیت روبرو کرده و اگر می‌خواهیم توان متقاضیان در بخش های کم درآمد و پایین جامعه را افزایش دهیم باید موضوعاتی مانند تغییر الگوی ساخت، کاهش متراژ و استفاده از یارانه‌ها در تسهیلات را مد نظر قرار دهیم.

وی گفت: در مبحث استفاده از کارگران ساختمانی هم صحبت هایی شنیده می شود و به نظر می‌رسد فضایی را مهیا می کنند تا از کشور همسایه در بخش خدمات ساختمانی بهره ببرند.

مرتضوی افزود: باید این را بپذیریم که در کشور مشکلات زیادی از جمله بیکاری داریم و قطعاً باید شرایطی را فراهم کنیم که در درجه اول از نیروی انسانی خود کشور استفاده کنیم.

رئیس انجمن انبوه سازان گلستان گفت: استفاده از شرکت ها و کارگران خارجی دغدغه ای است که انبوه‌سازان هم دارند و دولت باید تصمیمات شایسته را در این زمینه مبذول کند.

کد خبر: ۱۲۶٬۳۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha