۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
هشدار سطح قرمز هواشناسی| احتمال وقوع سیلاب در کرمان
کارشناس هواشناسی کرمان اعلام کرد

هشدار سطح قرمز هواشناسی| احتمال وقوع سیلاب در کرمان

کرمان- سلاجقه، کارشناس هواشناسی کرمان با اشاره به ورود سامانه بارشی به استان کرمان در خصوص احتمال وقوع سیلاب هشدار داد.

مریم سلاجقه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به ورود سامانه بارشی به استان کرمان اظهار کرد: این سامانه از بعدازظهر چهارشنبه ۸ دی تا دوشنبه ۱۳ دی به صورت متناوب در استان فعال خواهد بود.

وی بیان کرد: براساس نقشه های امروز و فعلی هواشناسی پیش بینی می شود بیشترین شدت بارشها از جمعه شب و طی روزهای شنبه و یکشنبه در اکثر مناطق، خصوصاً نیمه جنوبی استان کرمان رخ دهد.

سلاجقه با اشاره به اینکه میزان بارش تجمعی در برخی نقاط نیمه جنوبی، بیش از ۱۰۰ میلیمتر برآورد می شود، افزود: این سامانه اکثر مناطق استان کرمان را تحت تاثیر قرار می دهد.

کارشناس هواشناسی کرمان گفت: در اثر این سامانه شاهد بارش باران، بارش برف سنگین در مناطق کوهستانی و ارتفاعات غربی، وزش بادهای نسبتا شدید خواهیم بود.

وی در خصوص احتمال آبگرفتگی معابر، جاری شدن رواناب از بالادست، طغیان رودخانه های فصلی، سیلابی شدن مسیلها، احتمال وقوع سیل در نیمه جنوبی استان، اختلال در تردد راههای مواصلاتی، لغزندگی سطح جاده های کوهستانی هشدار داد.

سلاجقه از رانندگان خواست از ترددهای غیر ضروری در محورهای مواصلاتی استان کرمان پرهیز کنند و افزود: لایروبی رودخانه ها و مسیل ها برای محدود کردن سیلاب و تهیه گونی و ماسه برای ایجاد دیواره به منظور پیشگیری از خروج سیلاب از بستر رودخانه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بر لزوم آمادگی تجهیزات راهداری برای افزایش ارتفاع دیواره رودخانه و مسیل تاکید کرد و گفت: مردم از اسکان یا تردد در حاشیه رودخانه ها یا مسیل ها جدا خودداری کنند.

کارشناس هواشناسی کرمان همچنین بر لزوم اجتناب از چرای دام در دره‌ها و مناطق مستعد سیل تاکید کرد و افزود: پاک سازی راههای خروج آب ساختمانها، پاکسازی راه آب مزارع و باغات، پاک سازی کانال، آبراهه، مسیل و رودخانه ها در سطح شهرها یا منتهی به شهر به ویژه در گلوگاههایی مانند دهانه پل و کالورت ها انجام شود.

وی گفت: با توجه به فعالیت سامانه بارشی رانندگان باید از سلامت تجهیزات خودرو شامل برف پاک کن، لاستیک چرخ ها، ضدیخ و داشتن زنجیر چرخ اطمینان حاصل کنند.

سلاجقه همچنین بر لزوم اجتناب از تردد در جاده های درگیر تا پایان بارش برف تاکید کرد و گفت: دستگاههای خدمـت رسان برای انجام تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارات احتمالی باید آماده باشند.

کد خبر: ۱۲۶٬۱۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha