۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۶
چالش های استفاده از اینترنت اشیاء در صنعت کشاورزی
بازار گزارش می‌دهد؛

چالش های استفاده از اینترنت اشیاء در صنعت کشاورزی

برای بهره مندی کامل از اینترنت اشیا، کشاورزان باید با مفهوم امنیت داده ها آشنا شوند، سیاست های امنیتی داخلی را تنظیم کنند و به آنها پایبند باشند.

بازار؛ گروه بین الملل: اینترنت اشیاء به اشیاء و تجهیزات محیط پیرامون‌مان که به شبکه اینترنت متصل شده و توسط اپلیکیشن‌ های موجود در تلفن‌های هوشمند و تبلت قابل کنترل و مدیریت هستند، اشاره دارد.

اینترنت اشیاء به زبان ساده، ارتباط حسگرها و دستگاه‌ها با شبکه‌ای است که از طریق آن می‌توانند با یکدیگر و با کاربرانشان تعامل کنند. این مفهوم می‌تواند به سادگی ارتباط یک گوشی هوشمند با تلویزیون، یا به پیچیدگی نظارت بر زیرساخت‌های شهری و ترافیک باشد. از ماشین لباسشویی و یخچال گرفته تا پوشاک؛ این شبکه بسیاری از دستگاه‌های اطراف ما را در برمی‌گیرد.

با پذیرش روند رو به رشد اینترنت اشیا (IoT)، تکنولوژی و فناوری به همه جنبه های زندگی ما نفوذ کرده اند، از سلامت و تناسب اندام، اتوماسیون خانگی، خودرو و تدارکات گرفته تا شهرهای هوشمند و اینترنت اشیاء صنعتی.

بنابراین، منطقی است که اینترنت اشیا، دستگاه‌های خودکار و اتوماسیون کاربرد و مسیر خود را در کشاورزی پیدا کنند. امروزه چگونه می‌توان به اسب‌ها و گاوآهن‌ها تکیه کرد در حالی که ماشین‌های خودران و واقعیت مجازی دیگر یک فانتزی علمی تخیلی نیستند، بلکه بخشی از زندگی روزمره هستند؟

اینترنت اشیا قرار است آینده کشاورزی را به سطح بعدی سوق دهد. کشاورزی هوشمند در حال حاضر در بین کشاورزان رایج تر شده است و مزارع با فناوری پیشرفته به لطف پهپادها و حسگرهای کشاورزی به سرعت به مزارع استاندارد تبدیل می شوند.

آینده فناوری های کشاورزی جمع آوری و تجزیه و تحلیل کلان داده ها در کشاورزی برای به حداکثر رساندن کارایی عملیاتی و به حداقل رساندن هزینه های نیروی کار است. اما روندهای بسیار بیشتری برای درک با اینترنت اشیا وجود دارد و اینترنت اشیا صنایع بسیار بیشتری را به جز کشاورزی تحت تأثیر قرار خواهد داد.

موارد استفاده از اینترنت اشیا در کشاورزی بی پایان است. راه های زیادی وجود دارد که دستگاه های هوشمند می توانند به کشاورز در افزایش عملکرد و درآمد مزرعه کمک کنند. با این حال، توسعه برنامه های اینترنت اشیاء کشاورزی کار آسانی نیست و چالش هایی در این مسیر وجود دارد.  از جمله این چالش ها عبارتند از:

سخت افزار
برای ایجاد یک راه حل IoT برای کشاورزی، باید حسگرهای دستگاه خود را انتخاب کنید. انتخاب شما به انواع اطلاعاتی که می خواهید جمع آوری کنید و به طور کلی هدف راه حل شما بستگی دارد. در هر صورت، کیفیت سنسورهای شما برای موفقیت محصول شما بسیار مهم است: به دقت داده های جمع آوری شده و قابلیت اطمینان آن بستگی دارد.

حافظه
تجزیه و تحلیل داده ها باید در هسته هر راه حل هوشمند کشاورزی باشد. اگر نتوانید آن را درک کنید، خود داده های جمع آوری شده کمک چندانی نخواهد کرد. بنابراین، برای به دست آوردن بینش عملی بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده، باید قابلیت‌های قدرتمندی در تجزیه و تحلیل داده‌ها داشته باشید و از الگوریتم‌های پیش‌بینی و یادگیری ماشینی استفاده کنید.

تعمیر و نگهداری
تعمیر و نگهداری سخت افزار شما چالشی است که برای محصولات IoT در کشاورزی از اهمیت اولیه برخوردار است، زیرا حسگرها معمولاً در این زمینه استفاده می شوند و می توانند به راحتی آسیب ببینند. بنابراین، باید مطمئن شوید که سخت افزار شما بادوام است و نگهداری آن آسان است. در غیر این صورت باید سنسورهای خود را بیشتر از آنچه که می خواهید تعویض کنید.

تحرک
برنامه های کاربردی کشاورزی هوشمند باید برای استفاده در مزرعه طراحی شوند. یک صاحب کسب و کار یا مدیر مزرعه باید بتواند به اطلاعات موجود در سایت یا از راه دور از طریق تلفن هوشمند یا رایانه رومیزی دسترسی داشته باشد. به علاوه، هر دستگاه متصل باید مستقل باشد و برد بی سیم کافی برای برقراری ارتباط با سایر دستگاه ها و ارسال داده ها به سرور مرکزی داشته باشد.

زیرساخت
برای اطمینان از اینکه برنامه کشاورزی هوشمند شما عملکرد خوبی دارد (و مطمئن شوید که می تواند بار داده را مدیریت کند)، به یک زیرساخت داخلی قوی نیاز دارید. علاوه بر این، سیستم های داخلی شما باید ایمن باشند. ناتوانی در ایمن سازی صحیح سیستم شما، سرقت داده های شما یا حتی کنترل تراکتورهای خودران شما را افزایش می دهد.

قابلیت اتصال
نیاز به انتقال داده ها بین بسیاری از تأسیسات کشاورزی همچنان چالشی برای پذیرش کشاورزی هوشمند است. نیازی به گفتن نیست که اتصال بین این تاسیسات باید به اندازه کافی قابل اعتماد باشد تا در برابر شرایط بد آب و هوایی مقاومت کند و از عملکردهای بدون اختلال اطمینان حاصل کند.

امروزه دستگاه‌های اینترنت اشیا هنوز از پروتکل‌های اتصال متفاوتی استفاده می‌کنند، اگرچه تلاش‌ها برای توسعه استانداردهای یکپارچه در این زمینه در حال حاضر در حال انجام است. با ظهور 5G و فناوری هایی مانند اینترنت مبتنی بر فضا، امیدواریم به یافتن راه حلی برای این مشکل کمک کند.

فراوانی جمع آوری داده ها
به دلیل تنوع بالای انواع داده ها در صنعت کشاورزی، اطمینان از فراوانی بهینه جمع آوری داده ها می تواند مشکل ساز باشد. داده‌های حاصل از حسگرها، برنامه‌ها، ماشین‌آلات و تجهیزات مبتنی بر میدان، هوایی و محیطی و همچنین داده‌های تحلیلی پردازش‌شده، می‌توانند موضوع محدودیت و مقررات باشند. امروزه تحویل ایمن و به موقع و به اشتراک گذاری این داده ها یکی از چالش های فعلی کشاورزی هوشمند است.

امنیت داده ها در صنعت کشاورزی
کشاورزی دقیق و فناوری اینترنت اشیا مستلزم کار با مجموعه‌های بزرگی از داده‌ها است که تعداد حفره‌های امنیتی بالقوه‌ای را که مجرمان می‌توانند برای سرقت داده و حملات هک استفاده کنند، افزایش می‌دهد. متأسفانه، امنیت داده ها در کشاورزی هنوز تا حد زیادی یک مفهوم ناآشنا است. به عنوان مثال، بسیاری از مزارع از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می کنند که داده ها را به ماشین آلات کشاورزی منتقل می کنند. این دستگاه به اینترنت متصل می شود اما از حفاظت امنیتی کمی برخوردار استو

برخی از توصیه‌های اساسی امنیت اینترنت اشیا شامل نظارت بر ترافیک داده، استفاده از روش‌های رمزگذاری برای محافظت از داده‌های حساس، استفاده از ابزارهای امنیتی مبتنی بر هوش مصنوعی برای شناسایی آثار مشکوک در زمان واقعی و ذخیره داده‌ها در زنجیره بلوکی برای اطمینان از یکپارچگی آن است. برای بهره مندی کامل از اینترنت اشیا، کشاورزان باید با مفهوم امنیت داده ها آشنا شوند، سیاست های امنیتی داخلی را تنظیم کنند و به آنها پایبند باشند.

کد خبر: ۱۲۶٬۱۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha