۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
استقبال سرد بازار از تارای بد فروش! | نبود قطعه در ایساکو چالش جدی مشتریان
ستاره ایران خودرو بی فروغ تر می شود

استقبال سرد بازار از تارای بد فروش! | نبود قطعه در ایساکو چالش جدی مشتریان

مشتریان خودرو تارا در بازار و مالکان فروشنده این محصول معتقد هستند فروش این خودرو بسیار سخت است، دلیل آن نیز ضعف طراحی و پیشرانه در کنار عدم تامین مناسب لوازم یدکی این خودرو است.

بازار؛ گروه خودرو: تارا به عنوان جدیدترین محصول خودروساز نخست کشور شناخته می شود، محصولی که فیس لیفت پژو ۳۰۱ و برپایه پلت فرم PF۱ پژو ساخته شده است. این خودرو به عنوان گران ترین محصول آبی پوشان این روزها شناخته می شود، محصولی که مالکان را برای فروش خودرو با چالش اساسی در بازار مواجه کرده است. هرچقدر گروه صنعتی ایران خودرو سعی کرد که برای این محصول شوآف مناسبی جهت عرضه به بازار آماده کند، اما ظاهرا در بازار اقبالب ندارد. ظاهرا طراحی، دسترسی به لوازم یدکی و نداشتن قدرت مناسب از جمله چالش های اصلی عدم فروش این محصول در بازار شناخته می شود، در این گزارش به بررسی عوامل عدم اقبال تارا در بازار خواهیم پرداخت.

ظاهرا مدیردولتی تعجیل فراوانی برای رونمایی خودرو دولتی داشت و نسبت به مقوله طراحی که عامل اصلی فروش یک محصول در بازار شناخته می شود، بی توجه بوده است

نقاط ضعف طراحی تارا
پژو ۳۰۱ به عنوان محصول انتخاب شده برای پلت فرم PF۱ دارای تناسبات ابعادی و ظاهر زیبا نسبت به تارا است. ایران خودرو مدعی است که تارا نخستین خودرو طراحی شده به سبک روز است، در نمای جلو این خودرو شاهد چراغ های باریک و کشیده با پنجره شش ضلعی و کاپوت استخوانی هستیم، طراحی نمای عقب خودرو هیچ هارمونی با نمای جلو ندارد. آبی پوشان جاده مخصوص مدعی هستند که برای طراحی گرافیک چراغ های عقب از المان های شهری استفاده شده است. صندوق عقب کوتاه و سپر مرتفع ظاهر عقب را نسبت به جلو متفاوت کرده است، نداشتن همخوانی طراحی از نقاط ضعف اساسی ظاهر این خودرو محسوب می شود.

استقبال سرد بازار از تارای بد فروش! | نبود قطعه در ایساکو چالش جدی مشتریان

ظاهرا مدیر دولتی تعجیل فراوانی برای رونمایی خودرو دولتی داشت و نسبت به مقوله طراحی که عامل اصلی فروش یک محصول در بازار شناخته می شود، بی توجه بوده است. در صنعت خودروسازی دنیا عرف است که محصول جدید به صورت کانسپت در نمایشگاه های خودرویی رونمایی می شود یا تصاویر معرفی محصول(در زمان کرونا) منتشر می شود تا مشتریان نسبت به آن نظر دهند. تجمیع نظرات در کنار گزارش های بازاریابی واحد فروش منتج به تغییر و بهبود طراحی و ساخت خودرو می شود. در کشور نه تنها خودروسازان این نکته را رعایت نمی کنند، بلکه زمان معرفی تارا با نام K۱۳۲ در حضور حسن روحانی رئیس جمهور وقت، نقدهای طراحی فراوانی نسبت به این محصول در رسانه ها و فضای مجازی منتشر شد. اداره طراحی ایران خودرو به جای توجه و اصلاح به نظرات منتشر شده، محصول را راهی خط تولید کرد.

داخل کابین تارا نسبت به خودروهای فرانسوی مونتاژ شده در ایران خودرو متفاوت است، در این خودرو گران در نسخه دنده دستی خبری از سانروف نیست، راننده کمترین دید به عقب خودرو برای زمان پارک دارد. سیستم تهویه مطبوع این خودرو دستی بوده و تعبیه کلیدهای شیشه بالابر نیز مشابه محصولات سیتروئن جانمایی شده است. مجموع این موارد در قیاس با خودروهای چینی و البته شاهین سایپا، مشتریان را نسبت به خرید این محصول در بازار آزاد سر دو راهی قرار می دهد.

استقبال سرد بازار از تارای بد فروش! | نبود قطعه در ایساکو چالش جدی مشتریان

گروه صنعتی ایران خودرو در ابتدا کار مدعی بود که پیشرانه تارا یا همان محصول K۱۳۲ نام EC۵ دارد، اما پس از عرضه محصول به بازار اصرار به انتخاب نام TU۵ پلاس برای این خودرو دارد

پیشرانه ضعیف برای محصول ضعیف
گروه صنعتی ایران خودرو در ابتدا کار مدعی بود که پیشرانه تارا یا همان محصول K۱۳۲ نام EC۵ دارد، اما پس از عرضه محصول به بازار اصرار به انتخاب نام TU۵ پلاس برای این خودرو دارد. این پیشرانه ۱۱۳ اسب بخار قدرت دارد و به فناوری های سی وی وی تی و پمپ روغن متغییر مجهز است. هرچند سعی کردند استهلاک پیشرانه TU۵ پلاس را کاهش دهند، اما قدرت و شتاب گیری تارا به حدی ضعیف است که شاهین سایپا با پیشرانه چهار سیلندر هشت سوپاپ مجهز به توربوشارژر، قدرت بیشتری از این خودرو دارد. حتی محصولات چینی مجهز به موتور کم حجم شتاب بهتری نسبت به تارا دارند.

باتوجه به اینکه یکی از فاکتورهای مهم خرید خودرو در بازار داخل کشور به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی، قدرت پیشرانه است. بنابراین تارا با قدرت و شتاب مذکور چندان مورد پسند مشتریان در بازار نیست. هرچند که این خودروساز مدعی تصاحب پلت فرم جدید هست، اما ظاهرا در بدو ورود به بازار اقبالی نداشته است.

در روزهای گذشته اخباری به گوش می رسید که ایساکو به عنوان شبکه خدمات پس از فروش ایران خودرو، برای تمامی محصولات از جمله تارا قطعات و لوازم یدکی کافی ندارد

نبود لوازم یدکی
باتوجه به اینکه هر محصول جدید در بدو ورود به بازار کمی زمان نیاز دارد تا قطعات و لوازم یدکی آن در شبکه نمایندگی و افتر مارکت(بازار لوازم یدکی آزاد) توزیع شود، اما برای محصولی که ایران خودرو مدعی داخلی سازی بیش از ۹۰ درصد است. نبود قطعات یک چالش جدی برای تارا محسوب می شود. این مساله مشتریان در خصوص خرید تارا در بازار آزاد احتمالا کاهش خواهد داد. هرچند که در روزهای گذشته اخباری به گوش می رسید که ایساکو به عنوان شبکه خدمات پس از فروش ایران خودرو، برای تمامی محصولات از جمله تارا قطعات و لوازم یدکی کافی ندارد و این چالش برای ایران خودرو بسیار جدی تر خواهد شد.

اغلب کارشناسان معتقد هستند کاهش قطعات در ایساکو به دلیل استفاده از این محصولات برای کاهش خودروهای ناقص در پارکینگ خودروساز و البته عدم تامین قطعه ناشی از افزایش مطالبات قطعه سازان است.

لوازم یدکی مصرفی، به ویژه قطعات بدنه برای خودروهای تولید داخل باتوجه به رفتار رانندگی نیاز جدی محسوب می شود. هرچند که نقدهای نیز به گرانی قطعات ایساکو وارد است، اما باید دید که ایران خودرو برای رفع ضعف تامین قطعات چه اقدامی انجام خواهد داد.

استقبال سرد بازار از تارای بد فروش! | نبود قطعه در ایساکو چالش جدی مشتریان

مشتریان خودرو تارا در بازار و مالکان فروشنده این محصول معتقد هستند فروش این خودرو بسیار سخت است، با چشم پوشی از قیمت رغبت کمی برای خرید این خودرو در بازار وجود دارد

چرا تارا بد فروش است؟
مشتریان خودرو تارا در بازار و مالکان فروشنده این محصول معتقد هستند فروش این خودرو بسیار سخت است، با چشم پوشی از قیمت رغبت کمی برای خرید این خودرو در بازار وجود دارد. پیشتر دلایل عدم بد فروشی این محصول در بازار آزاد را توضیح دادیم، اگر گروه صنعتی ایران خودرو در طراحی و انتخاب قوای فنی مناسب برای این خودرو دقت بیشتری داشت، شاید تارا در بازار ستاره بی فروغ نبود.

پیشتر خبرنگار بازار نسبت به تست و بررسی این خودرو به همراه نقاط قوت و ضعف آن گزارشاتی منتشر کرده بود، اما رفتار بازار نسبت به خرید این محصول از سوی مشتریان کاملا متفاوت است. بازار خودرو هوشمندانه انتخاب می کند که کدام خودرو باید فروش بیشتری داشته باشد.

کد خبر: ۱۲۶٬۱۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha