۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
 صنعت رمزارز در کشور بالاترین نرخ انرژی را نقدا پرداخت می‌کند
رئیس کارگروه بلاکچین کمیسیون فاوا اتاق ایران:

صنعت رمزارز در کشور بالاترین نرخ انرژی را نقدا پرداخت می‌کند

شرفی، رئیس کارگروه بلاکچین کمیسیون فاوا اتاق ایران با بیان اینکه صنعت رمزارز بالاترین نرخ انرژی را نقدا پرداخت می کند، گفت: وقتی صحبت از منافع ملی می کنیم باید توجه کنیم که این صنعت اشتغالزا هست.

به گزارش بازار، محمدرضا شرفی، رئیس کارگروه بلاکچین کمیسیون فاوا اتاق ایران اظهار کرد: اگر واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم یک دلیل بگویید که چرا باید تولیدکننده رمز ارز به صورت مجاز فعالیت کند. با صنعتی مواجه هستیم که بالاترین نرخ انرژی را نقدا پرداخت می کند. وقتی صحبت از منافع ملی می کنیم باید توجه کنیم که این صنعت اشتغال زا هست و درحال پرداخت فراتر از قیمت انرژی در کشور است. ارزآوری برای کشور دارد.

وی افزود: بحث اصول اولیه علم اقتصاد اینجا نادیده گرفته شده و شرایط را برای فعالان این صنعت هموار نکردیم و فعالیت قانونی آنها را هم تعطیل می کنیم. هر وقت وزارت نیرو می خواهد می گوید تعطیل کنید که این برای سرمایه گذار توجیه پذیر نیست. قیمت تمام شده به اضافه یک مقدار سود را باید قیمت واقعی بدانیم. ما در تولید رمزارز قانونی داریم. هزینه برق صادراتی را پرداخت می کنیم که این منطقی نیست و به صورت پیش پرداخت پول برق را از فعالان مجاز می گیرند.

شرفی گفت: تا امروز یک دلیل منطقی برای خاموش کردن ۲۱۱ مگاوات برق مصرفی تولید رمزارز پیدا نکردیم. ما سه سال پیش روش های برخورد را پیش بینی کردیم و به وزارت نیرو ارائه کردیم، تازه الان میبینیم بعد از سه سال فرصت سوزی برخی موارد را دولت دارد در نظر می‌گیرد.

وی افزود: ما یک شبکه توزیع برق سراسری در کشور داریم که از نظر وسعت قابل کنترل کامل نیست. راه درست این است که کسی که فعالیت قانونی می کند شرایط بهتری برای آن برقرار باشد اگر اینگونه باشد همه فعالان ریسک فعالیت غیرقانونی را نمی پذیرند و به فعالیت قانونی می پردازند.

ماینرهای دارای مجوز از وزارت نیرو هم اجازه فعالیت ندارند
شرفی در پاسخ گفت: قیمت برق را به قیمت صادراتی و به صورت پیش پرداخت از ماینرها می گیرند و سه ماه هم نمی توانیم فعالیت کنیم، و این منطقی نیست. بلایی سر تولیدکنندگان رمزارز آمده که کسانی که مجوز گرفتند و دستگاههایشان را وارد کردند، ۵ - ۶ ماه هست خاموش اند و به آنها مجوز بهره برداری نمی دهند. ما در قبال سرمایه مردم مسئولیم اما تمام کسانی که وارد این فعالیت شدند با مشکلات عدیده مواجه شده اند.

وی افزود: وزارت صمت وظیفه هموار کردن مسیر سرمایه گذاری را دارد. یا نباید جواز بدهند یا وقتی مجوز می دهند بگذارند سرمایه گذار فعالیت کند، حتی به کسانی که مجوز از وزارت نیرو گرفتند هم اجازه فعالیت نمی دهند.

پیشنهاد دادیم ماینرها اقدام به تولید برق کنند، بعد از ۳ سال به فکر افتادند
شرفی در ادامه گفت: در مورد بی ثباتی قانون، شاید در خیلی از کشورها وجود داشته باشد اما ملاک این است که بی ثباتی قانون به چند درصد قوانین بازمی‌گردد. ما در کشورمان ظرفیت های خاصی داریم که ظرفیت های محبوس هستند، ما نقاطی در کشور داریم که مازاد تولید داریم اما به دلیل نقصان شبکه، امکان انتقال انرژی تولیدی را نداریم. ما قبلا پیشنهاد داده بودیم که ماینرها اقدام به تولید برق کنند و در شرایط پیک هم برق به شبکه بدهند و الان شاهد هستیم بعد از سه سال پیگیری، تازه در حال بررسی این پیشنهادات هستند و هنوز کاری صورت نگرفته است.

وی افزود: ما یک سری قوانین بالادستی داریم که وزارت نیرو در دستورالعمل هایش آن قوانین را نقض می کند. قانون بورس انرژی داریم که مفهوم بورس را ندارد. قراردادهای دوجانبه عملیاتی نشده، تازه شاهد هستیم یک دستورالعمل درخصوص قراردادهای دوجانبه تجدیدپذیر ارائه شده است. ای کاش سازمان متولی انرژی در کشور از زاویه دید یک فعال غیردولتی به مسائل نگاه می کرد. پیش نویس لایحه ای که مطرح شده را فکر می کنم بیشتر درخصوص اقدامات تنبیهی است تا پرداختن به مسیر شفاف برای پرداختن به بنگاه اقتصادی، کلا مجازات هست و به دنبال مسیرسازی نیست.

سه روش تامین انرژی برای دستگاه های استخراج رمزارز
شرفی در پاسخ به اظهارات خدادادی گفت: ابتدا بایستی راهای متنوعی را برای تامین انرژی ماینرها در نظر بگیریم. یکی استفاده از سوخت های فسیلی در موضوع خودتامینی است که این طبیعتا با توجه به مزیت رقابتی کشور ما که مخازن مشترک داریم، می توانیم اولویت اصلی را روی این قرار دهیم. روش دیگر، این است که از فرصت موجود در دریافت منابع از تولیدکنندگان رمزارز برای توسعه شبکه استفاده کرد و روش سوم، توسعه انرژی تجدیدپذیر است و راهکار بهینه، استفاده ترکیبی از سه روش است.

وی افزود: متاسفانه دستورالعملی هست که نمی توانیم هم انشعاب گاز داشته باشیم و هم انشعاب برق و انگار عامدانه مسیر مانع گذاری شده است. وقتی هر دو صادراتی محاسبه می شود، منطق این رویکرد، توجیه پذیر نیست. در کشورما یک دیسپاچینگ مرکزی داریم و تا وقتی نتوانیم دیسپچینگ را استانی کنیم، پرت انرژی زیاد خواهد بود. همچنین اگر اجازه دهیم از ظرفیت محبوس انرژی برق ماینرها استفاده کنند، روش مناسبی خواهد بود.

شرفی گفت: مدیریت نیروگاه‌ها را به ماینرها بدهند یا اجازه دهند قرارداد دوجانبه با این نیروگاه‌ها انعقاد شود. اگر ماینرها در نیروگاهی مشخص متمرکز شوند، هم پرت انرژی انتقال نداریم و هم امکان مدیریت متمرکز این عرصه وجود دارد. مدیریت هوشمند فقط یک مدیریت بازدارنده نیست، ابتدا باید مسیر قانونی را باز کرد و بعد برویم برای غیرقانونی ها تعیین تکلیف کنیم.

کد خبر: ۱۲۶٬۱۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha