تراکتور با  قدرت ۲۰ اسب بخار؛ خلاء موجود در بازار کشاورزی ایران
سازنده تراکتور باغی در گفتگو با بازار مطرح کرد

تراکتور با قدرت ۲۰ اسب بخار؛ خلاء موجود در بازار کشاورزی ایران

آزاد، سازنده تراکتور باغی با قدرت ۲۰ اسب بخار می گوید: از مزیت های اصلی این محصول نسبت به تراکتورهای موجود در بازار، مناسب بودن قیمت و همچنین امکان عبور از بین درختان است که کار زارع را تسهیل می سازد.

بازار؛ گروه کشاورزی: قیمت تراکتور طی سال های اخیر با افزایش های قابل توجهی مواجه شده است و به این ترتیب کارشناسان معتقدند بخش کمی از جامعه کشاورزی توان خرید این محصول را دارد. این در شرایطی است که سازندگان، افزایش و نوسانات رو به بالای قیمت مواد اولیه را دلیل اصلی افزایش قیمت محصول نهایی می دانند. با این وجود برخی تولید کنندگان خُرد سعی دارند با کاهش حاشیه سود خود نیاز کشاورزان را در مورد ادوات کوچک کشاورزی از جمله تراکتورهای باغی رفع کنند. وحدت آزاد» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان است که توانسته تراکتور باغی بسازد که اگرچه نمونه های خارجی دارد اما در داخل برای اولین بار تولید می شود و از سوی دیگر برخلاف تراکتورهای باغی موجود در بازار، توان عبور از بین درختان را دارد.

آزاد در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: تراکتور باغی که تولید کرده ایم دارای تفاوت های زیادی است از جمله اینکه یکی از تفاوت های این محصول نسبت به تراکتورهای موجود این است که تراکتوری با این دامنه قدرتی در کشور نداریم.  به عبارت دیگر تراکتور با دامنه قدرتی ۲۰ اسب بخار جزو خلا های ما محسوب می شود در حالی که در دنیا تراکتور تا ۱۵ اسب بخار نیز وجود دارد که کارایی های خاص خود را نیز داراست.

تراکتور باغی را به صورتی طراحی کرده ایم که توان عبور از بین درختان را دارد

تراکتوری که توان عبور از بین درختان را دارد
او خاطر نشان می کند: تراکتور باغی تولیدی ما  برای باغات و مزارع کوچک مناسب است، قیمت مقرون به صرفه تر است و هزینه های آن نیز کمتر است.

آزاد می گوید: مساله مهمی که کشاورز ما با آن درگیر است این است که فاصله درختان در باغات به نحوی است که تراکتورهای بزرگ نمی تواند از بین شان رد شود. به همین دلیل ما تراکتوری را تولید کرده ایم که توان عبور از بین درختان را دارد.

او در خصوص اصلی ترین ویژگی تراکتور باغی تولیدی خود می گوید: این تراکتور در ایران مشابه ندارد اما در دنیا مشابه خارجی دارد و در واقع ما سعی کرده ایم آنچه تولید می کنیم به نمونه های خارجی مشابه باشد.

تراکتورهای ۴۰ اسب بخار موجود در بازار با نرخی ۲ تا ۲ و نیم برای تراکتور باغی به فروش می رسد
این سازنده تراکتور باغی خاطر نشان می کند: در ایران نزدیکترین تراکتور به این نوع، یک تراکتور ۴۰ اسب است که هزینه بالایی دارد و حدود ۲۵۰ الی ۲۷۰ میلیون تومان قیمت دارد. با این وجود ما سعی می کنیم این محصول را با کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان و با ادوات عرضه کنیم.

او می افزاید: به این ترتیب قیمت این محصول حتی تا یک چهارم نرخ بازار عرضه می شود و برای کشاورز در عین اینکه مقرون به صرفه است کار وی را نیز راه می اندازد.

آزاد می گوید: در واقع این تراکتور در حالی که قابلیت شخم زدن، خاک ورزی و همچنین سمپاشی دارد می توان به آن تریلر و حتی پمپ آب نصب کرد.

او می گوید: از سوی دیگر می توان از این تراکتور به عنوان دروگر سیب زمینی، برداشت سیب زمینی، کاشت بذر و غیره می توان استفاده کرد. به این ترتیب نه تنها در باغ بلکه در مزرعه نیز قابلیت استفاده دارد.

آزاد با بیان اینکه تراکتور نامبرده با سوخت گازوئیلی کار می کند، می افزاید: از مزایای این تراکتور این است که چون خود سازنده قطعات هستیم ۱۰ سال تضمین تامین قطعات می کنیم.

علاوه بر نوسان قیمت مواد اولیه با چالش عدم آشنایی کشاورزان با ادوات نوین کشاورزی نیز مواجه هستیم

کشاورزان با ماشین آلات جدیدی که در صنعت کشاورزی عرضه می شوند آشنا نیستند؛ وزارت جهاد فرهنگ سازی کند
این سازنده تراکتور باغی در خصوص اصلی ترین چالش های موجود در مسیر ساخت نیز می گوید: یکی از چالش های ما در وهله اول این است که کشاورزان اطلاعات کمی نسبت به محصولات و ماشین آلات جدیدی که در این صنعت تولید و ارائه می شود دارند و لذا نیاز به تبلیغات و فرهنگ سازی توسط سازمانها و ارگانهای مربوطه دارد.

او می افزاید: از سوی دیگر در مورد تامین مواد اولیه نوسان قیمت بسیار آزار دهنده شده؛ یعنی درست است که مواد اولیه به میزان کافی در بازار موجود است اما قیمت ثابت و یا قیمت با سیر صعودی کم نداریم. پس وقتی نوسان قیمت مواد اولیه زیاد باشد نوسان قیمت محصول نهایی نیز به تبع زیاد است و این مطلوب نیست.

کد خبر: ۱۲۶٬۰۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها