۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۲
پتانسیل گردشگری و کشاورزی همدان قربانی نبود بازاریابی شبکه ای
بازار گزارش می‌دهد؛

پتانسیل گردشگری و کشاورزی همدان قربانی نبود بازاریابی شبکه ای

همدان- پتانسیل گردشگری و کشاورزی همدان به فعلیت نمی رسند چراکه قربانی نبود بازاریابی شبکه ای شده اند در حالی که بازاریابی شبکه ای با خود اشتغال، صادرات و توسعه پایدار را به ارمغان می آورد.

بازار؛ گروه استان ها: استان همدان نه تنها در دل خود قابلیت های بسیاری در عرصه کشاورزی دارد بلکه به همین واسطه می تواند در زمینه گردشگری روستایی و کشاورزی نیز گام بردارد ضمن اینکه از سویی قابلیت هایی آمیخته به گردشگری در این استان بسیار است.

وجود کوهستان الوند، غارعلیصدر، روستاهای هدف گردشگری و غیره همه و همه می تواند در ارتقای این استان در عرصه گردشگری و اقتصاد نقش آفرین باشند؛ اما اینکه در این عرصه چه گام هایی در استان همدان برداشته شده تا بتوان این قابلیت های بالقوه را به فعلیت رساند و دستاوردهای آن را عرصه اقتصادی شاهد بود جای سوال دارد؟

در این عرصه تدوین یک برنامه مناسب در حوزه کشاورزی و البته گردشگری به عنوان دو پتانسیل خاص همدان، اهمیت دارد؛ یعنی به نوعی در ابتدا بتوان موقعیت های استان را در این عرصه ها معرفی و در کنار آن عوامل موثر بر توسعه آن ها را مورد بررسی قرار داد.

دقیق که می شویم به این واقعیت می رسیم که از کسب و کارهای جدیدی که در چند سال اخیر رشد قابل توجه و افزونی داشته بازاریابی شبکه ای یا بازاریابی چند سطحی است.

پتانسیل گردشگری و کشاورزی همدان قربانی نبود بازاریابی شبکه ایپتانسیل گردشگری و کشاورزی همدان قربانی نبود بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای به نوعی از شیوه فروش گفته می شود که در آن شرکت ها، محصولات خود را بدون تبلیغات و بدون واسطه به فروش می رسانند و مشتریان پس از خرید در صورت تمایل می توانند محصولات شرکت را بازاریابی کنند و در ازای آن سود دریافت کنند.

شواهد تجربی بر اساس داده های علمی گویای این است که استفاده از بسترهای شبکه ای برای انجام فعالیت های بازرگانی، مانند فروش و پرداخت به طور مثبتی با افزایش عملکرد تجاری مرتبط است

شواهد تجربی بر اساس داده های علمی گویای این است که استفاده از بسترهای شبکه ای برای انجام فعالیت های بازرگانی، مانند فروش و پرداخت به طور مثبتی با افزایش عملکرد تجاری مرتبط است.

اما حال در این نوشتار در پی معرفی این چرخه برای ورود به عرصه های گردشگری و کشاورزی همدان هستیم؛ روندی که در آن شاهد ارتباط بازاریابی شبکه ای با صنعت توریسم و البته ارتقای وضعیت کشاورزی استان باشیم.

در این راستا گفتگویی با بهرام هاشمی؛ مشاور ارشد اقتصادی و سرمایه گذاری، تحلیلگر اقتصادی و معاون سابق صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان همدان ترتیب داده شد که در ادامه متن این صحبت ها را می خوانید:

بهرام هاشمی در گفتگو خبرنگار بازار با بیان اینکه بازاریابی الکترونیکی همان اهداف بازاریابی سنتی که جذب مشتری و حفظ آن است را دنبال می‌کند، گفت: در بازاریابی الکترونیکی، فناوری ارتباطات باعث به‌وجود آمدن فرصت جدید برای تعریف دوباره ارتباط بین فروشنده و مشتری می‌شود.

این تحلیلگر اقتصادی با تاکید بر اینکه استفاده از روش‌های بازاریابی الکترونیک موجب تقویت ارتباط میان مشتری و فروشنده از طریق درک خواسته‌ها و نیازهای مشتری و وابسته کردن او به کالاها و خدمات فروشنده می‌شود، گفت: البته با توجه به امکان برقراری ارتباط تک‌به‌تک در بازاریابی الکترونیک، فروشنده باید شناخت صحیحی از مشتریان خود داشته باشند.

پتانسیل گردشگری و کشاورزی همدان قربانی نبود بازاریابی شبکه ایپتانسیل گردشگری و کشاورزی همدان قربانی نبود بازاریابی شبکه ای

وی ادامه داد: هرچه میزان شناخت از مشتریان و نیازها، خواسته‌ها، علایق و سلیقه‌ها بیشتر باشد، به همان اندازه فرآیند بازاریابی الکترونیک مؤثرتر و بهتر عمل خواهد کرد؛ یعنی درحقیقت پایه بازاریابی مؤثرتر و بهتر عمل کرده که آن بازاریابی شبکه‌ای است.

بازاریابی الکترونیکی یک عملکرد خاص که تنها با فروش محصولات و خدمات در ارتباط باشد، نیست

هاشمی با تصریح بر اینکه بازاریابی الکترونیکی یک عملکرد خاص که تنها با فروش محصولات و خدمات در ارتباط باشد، نیست؛ اضافه کرد: بازاریابی الکترونیکی فرآیندی مدیریتی برای اداره کردن ارتباط ایجادشده میان سازمان و مشتری است که سه ویژگی یکپارچگی، میانجیگری و واسطه‌گری را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه بازاریابی الکترونیکی چهار مرحله اصلی شامل تهیه و تدارکات، ارتباط، تحویل کالا و خدمات پس از فروش را دارا است، به وضعیت شرکت جهانی آمازون که ثروتمندترین شرکت دنیا است، اشاره کرد و افزود: در این مسیر می توان به تجارت مشارکتی اشاره کرد که این نوع از تجارت، نوعی از تجارت الکترونیکی است که در آن شرکای متعددی می‌توانند در برنامه‌ریزی، طراحی، توسعه ساخت، تحقیق و پژوهش، ارائه خدمات و مشارکت کنند.

معاون سابق صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان همدان عنوان کرد: تجارت مشارکتی نقطه مرکزی کنترل بازار الکترونیکی است که معمولاً دارای یک مالک حقیقی به حقوقی بوده و در آن‌ها شرکا می‌توانند با یکدیگر داده و اطلاعات تبادل کنند.

هاشمی با بیان اینکه نیاز به تطبیق‌پذیری و انعطاف‌پذیری در محیط کسب‌وکار الکترونیکی منجر به یکپارچه‌سازی شبکه می‌شود، تصریح کرد: ایجاد بازاریابی الکترونیکی و نهایتاً تجارت مشارکتی که زیرساخت آن بازاریابی شبکه‌ای است، ایجاد و توسعه شبکه شایستگی را به همراه دارد که از مزیت‌های آن رقابتی بوده که با اشتراک‌گذاری آن اتفاق می‌افتد که از شرکت‌های فعال و رو به رشد می‌شود به دیجی‌کالا در ایران اشاره کرد.

وی در ادامه صحبت های خود به فرآیند عملیاتی بازاریابی شبکه‌ای نیز اشاره کرد و افزود: مفهوم بازاریابی شبکه‌ای ساده است و از دو اصل اساسی تشکیل شده، نخست شرکتی که به‌منظور فروش کالا و یا ارائه خدماتش به مشتریان خود از نمایندگان مستقل یا توزیع‌کنندگان کمک می‌گیرد و به همین دلیل است که به آن فروش مستقیم می‌گویند و در این شیوه توزیع شرکت از هزینه‌هایی که در تجارت سنتی نوعاً به‌سبب بودن واسطه‌های فروش به‌وجود می‌آید، معاف می‌شود.

هاشمی ادامه داد: در فروش مستقیم دیگر نیازی به مکان تجاری برای عرضه خرده کالاها و یا تبلیغات پُرهزینه نیست، در این شیوه نمایندگان مستقل با به‌کارگیری بسیاری از تمهیدات بازاریابی، کالاها و خدمات را به نحوی پویا به مجری فروش می‌رسانند؛ دوم اینکه در این شیوه نمایندگان مستقل این فرصت را می‌یابند که سازمان فروش مستقل و شبکه بازاریاب‌های خود را بسازند.

در همدان حدود ۱۰۶ قطعه و مجموعه ساز داریم که می توانند به صورت پیمانکار فرعی و تجارت مشارکتی و همچنین یک خوشه و مجتمع ادوات کشاورزی وارد کار شوند

مشاور ارشد اقتصادی و سرمایه گذاری در این راستا با اشاره به اینکه تجارت مشارکتی نوعی از بازار تولید است که بر پتانسیل ها و ظرفیت های بنگاه در منطقه و نوع تولید و خدمات و توانایی های بالقوه و بالفعل بنا شده، به پتانسیل های همدان در این عرصه اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در همدان حدود ۱۰۶ قطعه و مجموعه ساز داریم که می توانند به صورت پیمانکار فرعی و تجارت مشارکتی و همچنین یک خوشه و مجتمع ادوات کشاورزی به عنوان مثال ادوات کشاورزی فامنین وارد کار شوند.

می توانیم در حوزه سیر به صورت بازاریابی شبکه ای وارد کار شویم
هاشمی با تصریح بر این موضوع یادآور شد: می توانیم با توجه به پتانسیل درمانی استان همدان و گردشگری بازار خوبی برای درمان و فرصت و زمان درمان در استان ایجاد کنیم.

می توانیم در حوزه سیر به صورت بازاریابی شبکه ای، بازاری را برای صنایع تبدیلی ایجاد کرده و با ایجاد یک شرکت مدیریت صادرات، تجارت مشارکتی ایجاد کرده و به بازار پاسخ مثبت داد

وی در این راستا تشریح کرد: در صنایع تبدیلی می توانیم در حوزه سیر به صورت بازاریابی شبکه ای، بازاری را برای صنایع تبدیلی ایجاد کرده و با ایجاد یک شرکت مدیریت صادرات، تجارت مشارکتی ایجاد کرده و به بازار پاسخ مثبت داد.

این تحلیلگر اقتصادی در بخش پایانی گفتگو مطرح کرد: شرایطی با توجه به تکنولوژی و بازاریابی در وزارت مخابرات تحت عنوان کد آنوتی ایجاد شده است و همه مردم از همه اقشار می توانند بازاریاب پتانسیل های مثبت استان در حوزه ها باشند و به صورت برد برد از منافع آن بهره مند شوند.

پتانسیل های گردشگری و کشاورزی همدان این روزها در حالی به فعلیت نمی رسند که این روند را می توان قربانی نبود بازاریابی شبکه ای دانست؛ حال آنکه بازاریابی شبکه ای می تواند با خود اشتغال، صادرات و توسعه پایدار را به ارمغان آورد.

پتانسیل گردشگری و کشاورزی همدان قربانی نبود بازاریابی شبکه ای

بدین ترتیب حال که موقعیت های گردشگری و کشاورزی استان می توانند نیروهایی برای پیشبرد و رشد اقتصادی استان باشند، زمان آن رسیده تا روند کهنه و سنتی گذشته را کنار گذاشته و از روش های جدید در این عرصه استفاده کرد.

باید به جای ناقص ماندن روند تولید، به زنجیره تولید و ارزش آفرینی فکر کرد

باید به بررسی نقش و آثار بازاریابی شبکه ای در این مسیر توجه کرد و به جای ناقص ماندن روند تولید، به زنجیره تولید و ارزش آفرینی فکر کرد و مسیر را ایجاد شبکه های مشاوره و فروش، آموزش های مناسب، سیاست های تشویقی، انتقال تجربه بازاریابان موفق، تبلیغات دهان به دهان گردشگران در شبکه، توجه به زیرساخت هایی چون سایت ها و اپلیکیشن ها و غیره مهیّا ساخت تا بتوان با این قدم ها، توسعه اقتصادی، کشاورزی و گردشگری را برای استان همدان ممکن ساخت.

با این روند نه تنها شاهد خام فروشی محصولات کشاورزی، نبود بازارهای فروش و صادرات در عرصه صنایع دستی و محصولات کشاورزی، خاموشی صنعت گردشگری در استان همدان و غیره نخواهیم بود، بلکه زنجیره های تولید شکل می گیرند؛ زنجیره های تولیدی در عرصه سیر، گردو، سیب زمینی، انگور، چرم، سفال و غیره و این روند می تواند موجب ارتقای سطح تولید، اشتغال زایی، تغییر سبک فروش، بالا رفتن بهره وری و میزان فروش و صادرات و در نهایت ارزش آفرینی و توسعه شود.

کد خبر: ۱۲۶٬۰۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha