۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۵
فناوری‌های برداشت هلیوم ارزیابی می‌شود
از سوی محققان پژوهشگاه صنعت نفت؛

فناوری‌های برداشت هلیوم ارزیابی می‌شود

مقدار مصرف و رشد احتمالی نیاز کشور به هلیوم طی ۱۰ سال آینده با انجام پروژه «بررسی و ارزیابی فناوری‌های برداشت هلیوم با هدف ارائه راهکار به شرکت ملی گاز ایران» بررسی می‌شود.

 به گزارش بازار به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، پروژه  «بررسی و ارزیابی فناوری‌های برداشت هلیوم با هدف ارائه راهکار به شرکت ملی گاز ایران» روز یکشنبه (۱۴ آذر ماه)، در نشست شورای پژوهشی پژوهشگاه صنعت نفت تصویب شد.

با انجام این پروژه می‌توان مناسب‌ترین سناریوی محتمل در حوزه برداشت هلیوم را با توجه به شرایط کشور تعیین کرد و سرانجام بسیاری از ذی‌نفعان مانند وزارت نفت، دانشگاهیان، وزارت بهداشت می‌توانند از نتایج آن بهره‌مند شوند.

محدودیت منابع هلیوم در زمین همچنین افزایش تقاضا نسبت به تولید در دهه گذشته سبب راهبردی شدن این ماده و در نتیجه بیشترین رشد قیمت در بازار شده است. تنها منبع صنعتی تولید هلیوم، گاز طبیعی است و ترکیبی از روش‌های سردسازی، PSA و ممبران برای استحصال هلیوم از گاز به‌کار می‌رود.

بر همین اساس در مراحل ابتدایی این پروژه، فناوری‌های موجود و فرآیندهای مختلف به‌همراه چالش‌ها و ارزیابی‌های اولیه از منظر اقتصادی مورد بررسی و برای واکاوی تجهیزات کلیدی در فرآیند تولید، انتقال و ذخیره‌سازی تلاش می‌شود.

در مراحل بعدی این پروژه، زنجیره ارزش هلیوم همچنین نحوه دسترسی به فناوری بررسی می‌شود و براساس برنامه‌ریزی‌های مشخص‌شده از سه نقطه پالایشگاه‌های گازی (شمال شرقی و جنوب غربی کشور) به پیشنهاد کارفرما نمونه‌گیری و آنالیز صورت می‌گیرد تا درباره سناریوهای پیشنهادی تصمیم مناسب‌تری دریافت شود.

در ادامه نیز مقدار مصرف سالانه هلیوم کشور بر اساس داده‌های گمرک و برآورد سازمان‌ها و شرکت‌های مصرف‌کننده استخراج و مقدار رشد احتمالی نیاز کشور تا ۱۰ سال آینده پیش‌بینی می‌شود تا ظرفیت واحد مورد نیاز برآورد شود.

کد خبر: ۱۲۵٬۹۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha