۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱
شناسایی ۵۹۰۵ هکتار تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی در ۸ ماهه امسال
معاون سازمان امور اراضی کشور اعلام کرد

شناسایی ۵۹۰۵ هکتار تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی در ۸ ماهه امسال

معاون سازمان امور اراضی کشور اعلام کرد: ۳۸ هزار و ۷۹۲ مورد در سطح ۵۹۰۵ هکتار تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی، ظرف ۸ ماه گذشته شناسایی شده است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی معاون سازمان امور اراضی کشور افزود: ۱۸ میلیون هکتار اراضی کشاورزی، تقریبا ۶۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار و ۱۳۰۰ شهر در کشور داریم و شناسایی تغییر کاربری غیر مجاز اراضی در این سطح با وجود محدودیت های نیروی انسانی، منابع مالی و لجستیکی توسط سازمان های جهاد کشاورزی استان ها صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۳۵۰ گشت ویژه داریم و هر گشت ویژه باید به طور متوسط ۱۷۱ روستا یا پلاک زراعی سرکشی کنند.

نیازی، گفت: در استان های شمالی کشور، تقریبا حریم خالی میان شهرها و روستا ها وجود ندارد و شهرها و روستا ها به هم متصل شده اند.

وی، هجوم نقدینگی به سوی زمین های کشاورزی، خستگی مردم از زندگی شهری و ویروس کرونا و ارزش افزوده ناشی از تغییرکاربری مجاز و غیر مجاز را از عوامل افزایش خرید زمین های کشاورزی و تغییر کاربری غیر مجاز آن طی دو سال اخیر عنوان و تصریح کرد: این درحالی است که در دنیا، اراضی کشاورزی فقط باید به کشاورز فروخته شود.

معاون سازمان امور اراضی کشور درباره مقابله با تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی نیز اذعان داشت: ظرف ۸ ماه گذشته ۱۳ هزار و ۳۲۰ مورد از تغییر کاربری های غیر مجاز با هماهنگی دادستانی و یا از طریق اجرای حکم، قلع و قمع شده اند.

نیازی تصریح کرد: از این میزان قلع و قمع، ۱۲ هزار و ۶۴۵ مورد در سطح ۴۸۳ هکتار با هماهنگی دادستانی و مربوط به سازه ها و ساختمان های در حال ساخت و ۶۷۵ مورد اجرای حکم در سطح ۲۵ هکتار مربوط به بناهای ساخته شده بوده است.

به گفته وی، در دراز مدت ۵۰ تا ۶۰ درصد اراضی قلع و قمع شده به چرخه تولید و کشاورزی باز می گردد.

نیازی در مورد تغییر کاربری مجاز نیز اظهار داشت: از سال ۹۴ تاکنون ۴۵ هزار و ۵۱۳ مورد مجوز تبصره ۴ (طرح های کشاورزی) در سطح ۱۹ هزار و ۱۴۶ صادر شده است.

کد خبر: ۱۲۵٬۷۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha