۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۱
ابر مشکل کشور نقدینگی؛ راه حل کاهش بهره بانکی، نتیجه رشد تولید
استاد دانشگاه مطرح کرد

ابر مشکل کشور نقدینگی؛ راه حل کاهش بهره بانکی، نتیجه رشد تولید

یکی از عواملی اصلی رشد نقدینگی وام‌هایی است که بانک‌ها بدون پشتوانه سپرده و با چاپ پول می‌دهند که باید به نیت کمک به اقتصاد کلان کشور مانع آن شد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، رسول بخشی دستجردی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در طول ۴۷ سال گذشته، رشد تولید ناخالص داخلی در کشور ۲.۲ برابر شده است، گفت: در میان شاخص‌های اقتصاد کلان، رشد تولید ناخالص داخلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زیرا نه تنها به‌عنوان مهم‌ترین شاخص عملکرد اقتصادی در تجزیه و تحلیل‌ها و ارزیابی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلکه بسیاری از مؤلفه‌های مهم و اثرگذار اقتصاد کلان، محصولات جنبی GDP محسوب می‌شوند.

بخشی دستجردی افزود: نقدینگی در طی ۴۷ سال گذشته، ۷۰ هزار برابر شده است و این عدد بزرگی است و با رشد تولید در کشور هیچ همخوانی ندارد.

وی در ادامه عنوان کرد: در کشورهای اروپایی همانند آلمان، تولید ناخالص در طی این سال ها، ۲.۱۸ صدم برابر شده است یعنی اگر آلمانی‌ها ۴۷ سال گذشته حدود ۱۰ کیلو گندم تولید می‌کردند امروزه بیش از ۲۱ کیلو تولید می‌کنند و نقدینگی آنها در این فاصله زمانی ۳.۱ برابر شده است به این معنا که کاملا هماهنگ با رشد تولید آنها بوده است.

به گفته این استاد دانشگاه؛ سال گذشته نقدینگی در کشور بیش از ۴۰ درصد رشد داشت. اگر قرار باشد ۴۰ درصد رشد نقدینگی امسال و سال‌های آینده هم تکرار شود، تا دو سال دیگر، نقدینگی کشور دو برابر خواهد شد.

بخشی دستجردی با بیان این که علت اصلی مشکلات کشور رشد نقدینگی است، گفت: عامل دیگر رشد نقدینگی، سودی است که بانک‌ها به سپرده‌ها می‌پردازند و عملاً منجر به افزایش پایه پولی در کشور می‌شوند.

این کارشناس اقتصادی افزود: اصلاح ساختار بودجه موضوع مهمی است، اما پیش از آن باید در ابتدا ابر مشکل اقتصاد یعنی «نقدینگی» را حل کرد. باید کاری کرد که که تقاضای مردم برای وام گرفتن کم شود و باید طی سلسله اقداماتی سود سپرده بانکی را کاهش داد.

بخشی دستجردی گفت: متاسفانه نرخ رشد نقدینگی در اقتصاد ایران همواره بالا بوده است. رشد ۷۰ هزار برابری نقدینگی طی ۴۷ سال گذشته یعنی متوسط قیمت‌ها باید بیش از ۳۰ هزار برابر رشد می‌کرده که البته این اتفاق هم افتاده است.

این اقتصاددان با تاکید بر آنکه باید نرخ رشد نقدینگی در کشور کاهش یابد، اظهار کرد: ضمن کاهش نرخ رشد نقدینگی در کشور، باید به سمت برابری با رشد تولید حرکت کنیم به این صورت که نرخ سود سپرده های بانکی با برنامه‌ریزی درست کاهش یابد.

وی در پاسخ به این سوال که منظور از برنامه‌ریزی مدون در این باره چیست، گفت: اگر دولت بخواهد نرخ سود سپرده را کاهش دهد حرکت نقدینگی و جولان نقدینگی در کشور اتفاق افتاده و قیمت‌ها افزایش خواهد یافت.

بخشی دستجردی خاطر نشان کرد: باید مانع سفته بازی بازارهای موازی با بخش مولد کشور شد و زمانی که تمام بازارهای سفته بازی بسته شد، نرخ بهره سپرده‌های بانکی به سمت صفر کشیده شده و تمامی فعالیت ها مدیریت شده پیش می‌رود.

کد خبر: ۱۲۵٬۷۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha