۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۳
علیرغم کمبود پزشک در کشور، مشکل بیکاری پزشکان هم داریم
رئیس انجمن اقتصاد سلامت ایران:

علیرغم کمبود پزشک در کشور، مشکل بیکاری پزشکان هم داریم

واعظ مهدوی، رئیس انجمن اقتصاد سلامت ایران عنوان کرد: علیرغم اینکه شاخص تعداد پزشکان در ایران نسبت به جمعیت پایین است، بسیاری از پزشکان بیکار هستند و اظهار نارضایتی دارند.

به گزارش بازار، محمدرضا واعظ مهدوی، استاد دانشگاه، معاون اسبق وزارت بهداشت و معاون سازمان برنامه و بودجه و رئیس انجمن اقتصاد سلامت ایران در مورد افزایش پذیرش رشته‌های پزشکی گفت: در حال حاضر بر اساس شماره نظام پزشکی ۱۱۰ هزار پزشک در کشور وجود دارد و بنابر گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) شاخص پزشک به‌ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت در کشورهای مختلف بین ۳ تا ۸ نفر پزشک است.

وی با بیان اینکه در کشور ما شاخص تعداد پزشک نسبت به جمعیت ۱.۳ است افزود: در شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها ما با افزایش پزشک مواجه هستیم و اگر بخواهیم تعداد نیروی پزشکی را افزایش دهیم باطبع خطاهای پزشکی افزایش می‌یابد و خود آسیبی به سلامت مردم است.

معاون اسبق وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه شکست بازار خدمات موضوع مهمی در اقتصاد بهداشت و سلامت است اظهار داشت: امکان ندارد با عرضه و تقاضا سیستم پزشکی قابل تامین شود و برای تامین نیاز مناطق محروم فقط تربیت پزشک کافی نیست بلکه باید سیاست‌هایی برای توزیع عادلانه نیروی انسانی در مناطق مختلف کشور داشته باشیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه در کشور ما با راه اندازی شبکه بهداشت و درمان در مناطق روستایی و محروم به عنوان یک ساختار نوآورانه ۶۰ تا ۷۰ درصد خدمات پزشکی به مردم مناطق ارائه می‌شود و بسیاری از خدماتی مورد نیاز که توسط پزشک باید انجام شود توسط بهورزان انجام می‌گیرد.

معاون سازمان برنامه و بودجه راه اندازی دانشکده‌های پزشکی در شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها و تربیت نیروی انسانی پزشک و تصویب قانون خدمات خارج از مرکز فارغ التحصیلان رشته پزشکی را از دستاوردهای انقلاب اسلامی برشمرد و بیان داشت: قبل از انقلاب کشور با کمبود پزشک مواجه بود و حدود هزار پزشک هندی، پاکستانی، بنگلادشی و ... در کشور ارائه خدمت می‌کردند و امروز به برکت انقلاب این نیاز برطرف شده است.

واعظ مهدوی تصریح کرد: در کشور ما اثرات سیاست‌هایی مانند سیاست‌های تورم زا، سیاست‌های افزایش نرخ ارز، سیاست افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر سلامت مردم بیشتر از سیاست‌های خود سلامت و تعداد پزشک است

وی اظهار داشت: در حقیقت متغیرهای اجتماعی بر بهداشت و درمان تاثیر گذارتر هستند و پیشنهاد می‌شود نمایندگان مجلس و وزارت بهداشت و رسانه‌ها به اثرات متغییرهای غیر پزشکی در وضعیت سلامت بیشتر بپردازند.

رئیس انجمن اقتصاد سلامت ایران اذعان داشت: مطالعات جهانی نشان داده است که اثر متغییرهای غیر پزشکی ۸۰ درصد در وضعیت سلامت اثر گذار است و متغییرهای سلامت تنها ۲۰ درصد در وضعیت سلامت اثر گذار هستند و آنچه باعث می‌شود توزیع نیروی انسانی ما نامتوازن باشد حقوق و دستمزد است که متاسفانه به دلیل کاهش ارزش پول ملی بی ارزش شده است.

کد خبر: ۱۲۵٬۵۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مرتضی IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
      0 0
      کدوم پزشک بیکاره ؟؟؟ دروغ نگین