۳ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۵
راه اندازی کریدور شرق، یک پیروزی برای ایران محسوب می‌شود
کارشناس مسائل بین الملل:

راه اندازی کریدور شرق، یک پیروزی برای ایران محسوب می‌شود

کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: ایران علاوه بر اینکه توانست جایگاه اقتصادی خود را در کریدور تثبیت کند، موفق شده است کاری کند که طرف‌های مقابل به فکر دور زدن ایران نباشند.

به گزارش بازار، عماد آبشناس کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به راه اندازی و فعال شدن کریدور ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان گفت: طی بیش از یک سال اخیر تلاش‌هایی صورت گرفت تا مسیر این کریدور تغییر کند و این کار هم با فشارهای آمریکا و هم با فشارهای ترکیه صورت گرفت. از سوی دیگر دولت آذربایجان کامیون‌های ایرانی را نیز اذیت کردند تا به نوعی نسبت به راه اندازی این کریدور بد بینی ایجاد شود.

وی در عین حال بیان کرد: شرایطی که ترانزیت کالا از طریق ایران ایجاد می‌شود، یک فرصت و بستر مناسب برای همه کشورها است و در حقیقت شرایط جغرافیایی باعث می‌شود حذف ایران عملا غیرممکن شود. ایران نیز نشان داد اگر قرار باشد تغییراتی در مسیر کریدور ایجاد شود می‌تواند راه‌های دیگری را ایجاد کند.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: ایران می‌تواند از طریق دریای خزر کالا را به روسیه ارسال کند که این کار انجام شده است. همچنین جاده‌ای که از ارمنستان عبور می‌کند نیز تکمیل شده است و به همین جهت کشورهای هدف به التماس افتادند تا کریدور آذربایجان را راه بیاندازد و در حقیقت این کشور را از مسیر کریدور حذف نکند.

آبشناس در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو با تصریح بر اینکه راه اندازی کریدور شرق یک پیروزی برای ایران محسوب می‌شود، اظهار کرد: ایران علاوه بر اینکه توانست جایگاه اقتصادی خود را در کریدور تثبیت کند، موفق شده است کاری کند که طرف‌های مقابل یعنی اذربایجان و ترکیه به فکر دور زدن ایران در آینده نباشند.

وی از اهمیت راهبردی کریدور ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان گفت و عنوان کرد: دو کریدور وجود دارد که ایران در قلب آن‌ها قرار دارد؛ کریدور شرق – غرب است که از چین تا دریای مدیترانه امتداد دارد. کریدور جنوب – شمال از دریای عمان و خلیج فارس تا به شمال روسیه و دریای سیاه می‌رسد.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به تلاش آمریکا برای حذف ایران از معادله کریدور شرق گفت: آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند اگر این دو کریدور به طور کامل راه اندازی شود، شرایط ژئوپلتیک ایران به صورتی می‌شود که کشورهای جهان حاضر نخواهند بود با آمریکا در اعمال تحریم‌ها علیه ایران همکاری کنند.

وی بر اثرگذاری مثبت کریدور شرق بر روابط دیپلماتیک کشورهای منطقه تصریح کرد و افزود: کشورهای منطقه مجبور هستند با یکدیگر همکاری کنند، هر چند ممکن است در برخی از برهه‌های زمانی سیاست‌هایی را علیه یکدیگر اتخاذ کنند که این به دلیل شیطنت‌های کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی است.

کد خبر: ۱۲۵٬۵۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha