۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
مسدودسازی کد معاملاتی در اختیار سازمان بورس نیست
سرپرست معاونت نظارت بر بازار شرکت بورس تهران:

مسدودسازی کد معاملاتی در اختیار سازمان بورس نیست

سرپرست معاونت نظارت بر بازار شرکت بورس تهران گفت: مسدودسازی کدهای معاملاتی تنها با دستور قضایی یا مراجع ذی‌صلاح امکان دارد و سازمان بورس و سایر ارگان‌ها اختیاری در این خصوص ندارند.

به گزارش بازار، محمدرضا شاه‌نظری سرپرست معاونت نظارت بر بازار شرکت بورس تهران گفت: اگر دستکاری در بازار سرمایه صورت بگیرد کارگزاران بر اساس مقررات موظف به محدودسازی دسترسی برخط سهامدار هستند.

وی ادامه داد: با توجه به تمهیدات جدید، قرار شد که تعهدی از اشخاص متخلف دریافت نشود و دسترسی‌های مستقیمی که بر اساس ماده ۱۲ دستورالعمل اجرایی معاملات برخط، محدود شده‌اند به صورت خودکار ظرف ۵ روز کاری رفع محدودیت شوند.

وی افزود: ناظرین بازار پس از احراز تخلف مطابق با دستورالعمل‌های مربوطه، تنها دسترسی مستقیم افراد به بازار را برای مدت کوتاهی محدود کرده و مشتری در این مدت می‌تواند از طریق ایستگاه‌های کارگزاری اقدام به خرید و فروش نماید.

وی با اشاره به اینکه هیچ کدام از کدهای معاملاتی توسط ناظران بازار مسدود نمی‌شود ادامه داد: در گذشته تنها دسترسی برخط اشخاص متخلف حداکثر تا ۱۰ روز محدود می‌شد و پس از طی این مدت، دسترسی مستقیم افراد با ارائه تعهدنامه، مجدداً برقرار می‌شد، اما اکنون محدودسازی دسترسی مستقیم به ۵ روز کاری کاهش پیدا کرده و ارائه تعهد کتبی با تشخیص کارگزاران خواهد بود.

شاه‌نظری با بیان این که در صورت تکرار تخلف‌های مؤثر، با شخص متخلف مطابق مقررات برخورد خواهد شد، افزود: در ماه‌های اخیر دسترسی‌های بسیار کمی با محدودیت مواجه شده‌اند که براساس آمار سامانه نظارت جامع شرکت بورس اوراق بهادار تهران (سنجش)، این تعداد در آبان ماه ۶ مورد بوده است.

وی بیان کرد: تعداد ۵۷۸ مورد هشدار نظارتی نیز در سامانه سنجش ثبت گردیده که عمدتا به دلیل فشار فروش و رنج منفی می‌باشد. با توجه به اینکه سامانه سنجش بصورت پیشگیرانه عمل می‌کند، لذا منجر به کاهش محدودسازی دسترسی شده است.

کد خبر: ۱۲۵٬۳۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha