۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۱
برجام هم به نتیجه برسد آمریکا هر وقت بخواهد تحریمهای ایران را بازمی گرداند
نظریه پرداز آمریکایی در گفتگو با بازار:

برجام هم به نتیجه برسد آمریکا هر وقت بخواهد تحریمهای ایران را بازمی گرداند

«استفن لندمن» معتقد است حتی اگر برجام به نتیجه برسد بازگرداندن تحریمها توسط آمریکا در دستور کار قرار دارد و به بهانه ای دیگر تحریمها علیه ایران اعمال می شود.

بازار؛ گروه بین الملل: مرحله دوم از دور هفتم مذاکرات هسته ای ایران با ۱+۴ روز جمعه ۲۶ آذر با برگزاری نشست چهارمین کمیسیون مشترک برجام و اعلام موضع طرف‌های حاضر در گفت و گوها به پایان رسید. بر اساس اعلام سرپرست تیم‌های مذاکره کننده؛ رسیدن به یک متن مشخص به عنوان مبنای توافق، مهم‌ترین دستاورد گفت و گوهای ایران با هیات‌های انگلیس، آلمان، فرانسه، چین و روسیه بوده است.

باید گفت لغو تحریم ها، اقدامات هسته‌ای و نحوه و زمان بندی اجرای توافق، سه سند مهم گفت و گوی ایران با کشورهای ۱+۴ است، تیم جدید مذاکره کننده در این دوره از گفت و گوها  تلاش کرد تا اصلاحیه‌هایی در این اسناد اعمال کند تا منافع ایران تضمین شود. این اصلاحیه‌ها با مقاومت سه کشور اروپایی حاضر در برجام به ویژه در سند هسته ای روبرو شد، ایستادگی ایران بر سر مواضع خود این مقاومت را کاهش داد و در نهایت طرفین به متنی دست یافتند که خواسته‌های طرفین را تا حدود زیادی تامین و مبنای دور جدید مذاکرات خواهد بود.

«علی باقری» سرپرست هیات ایرانی حاضر در وین گفت: اصلاحات و موارد مورد نظر تیم جدید در سند مربوط به لغو تحریم‌ها درج و به طرف مقابل ارائه شد و بر این اساس چارچوب جدیدی برای گفت‌وگو درمورد لغو تحریم‌ها شکل گرفت. با وجود مقاومت غیر موجه طرف اروپایی و ایستادگی ایران بر سر مواضع خود نهایتا آن‌ها پذیرفتند که نگاه جمهوری اسلامی ایران در مواردی که در پیش‌نویس هسته ای مد نظر بود در سند درج شود و مبنای گفت‌وگوها قرار گیرد.

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا نیز گفت: در حال پرداخت بهای تصمیم فاجعه‌بار خروج از برجام هستیم.

«استفن لندمن» نظریه پرداز آمریکایی و دانش آموخته دانشگاه هاروارد آمریکا در خصوص چشم انداز مذاکرات وین به خبرنگار بازار گفت: من هیچ شانسی برای بازگشت ایالات متحده امریکا و سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نمی بینم. در حال حاضر آنها این قطعنامه را نقض کرده اند.

وی افزود: حتی اگر اینطور شود، غرب تحت سلطه ایالات متحده بارها و بارها هر چیزی را که با آن موافقت کند نقض می کند.

لندمن در ادامه تصریح کرد: من مطمئن هستم که مقامات ایرانی بدون توجه به اینکه اوضاع در وین چگونه پیش می رود، می دانند با چه چیزی روبرو هستند.

دانش آموخته دانشگاه هاروارد آمریکا تأکید کرد: باید توجه داشت با اینکه مذاکرات برجام در وین بین ایران و کشورهای ۱+۴ به طور مستقیم - همراه با آمریکا به طور غیرمستقیم - در آوریل گذشته آغاز شد ولی در شش دور گفتگو نتیجه ای حاصل نشد.

وی افزود: با سر کار آمدن دولت بایدن و طرح مطالبات ظالمانه که ایران نیز آنها را رد کرد زمینه شکست مذاکرات فراهم شد.

نظریه پرداز امریکایی تصریح کرد: مهم نیست که این مذاکرات چقدر ادامه داشته باشد، آنچه مسلم است این است که شکست قطعی است زیرا تندروهای حاکم بر دولت بایدن هیچ قصدی برای پیروی از قطعنامه الزام آور ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل ندارند.

وی افزود: هر تصمیمی آمریکا بگیرد مورد پذیرش کشورهای اروپایی خواهد بود و آنها نیز دنباله روی آن هستند. باید توجه داشت سه کشور اروپایی هم به برجام پایبند نبوده اند. ایالات متحده و کشورهای E۳ بریتانیا، فرانسه و آلمان از ماه مه ۲۰۱۸ به برجام پایبند نیستند.

دانش آموخته دانشگاه هاروارد آمریکا تأکید کرد: هیچ نشانه ای از تعییر در مواضع ظالمانه کشورهای غربی در مذاکرات دیده نمی شود. رژیم بایدن از لغو همه تحریم‌های غیرقانونی اعمال شده علیه ایران امتناع می‌ورزد. علاوه بر تحریمهایی که قبلا وجود داشت تحریمهای جدیدی نیز از سوی دولت بایدن وضع شده است.

وی یادآور شد: از سوی دیگر واشنگتن تضمین نمی کند که حتی اگر به توافقی دست یافت، دولت بعدی این کشور به آن پایبند باشد.

لندمن در ادامه تأکید کرد: هر دو جناح ایالات متحده که جنگ طلب هم هستند و از قضا هر دو هم حزب راست هستند-بر خلاف آنچه گفته می شود یکی حزب چپ است- در مورد همه چیزهای مربوط به کشورهای مستقل که تحت کنترل آنها نیستند، هم نظر هستند. دولت آمریکا در ازای شکستن وعده های توخالی به صلاحدید خود، خواستار همه چیز است.

وی در ادامه گفت: حتی اگر تحریمهای ایران در نتیجه مذاکرات وین لغو شود باز آمریکا در تحمیل مجدد آن در هر زمانی که بخواهد تردید نخواهد کرد. حتی می تواند موارد جدیدی را نیز به تحریمهای قبلی اضافه کند.

دانش آموخته دانشگاه هاروارد آمریکا تأکید کرد: این الگو با نظم نگران کننده ای علیه کشورهایی که واشنگتن برای تغییر رژیم هدف قرار می دهد، تکرار می شود.

وی افزود: شانس تعدیل کردن سیاست های دیرینه آمریکا علیه ایران حتی با در نظر گرفتن بهبود روابط تقریباً صفر است. هر چیزی ایالات متحده تعهد می کند یا می گویند را نمی توان پذیرفت و نسبت به آن اعتماد داشت.

لندمن یادآور شد: دولت بایدن به دنبال فریب افکار عمومی در خصوص برنامه هسته ای ایران است. در اواخر نوامبر، رژیم بایدن به دروغ ایران را به «گام‌های تحریک‌آمیز هسته‌ای» متهم کرد - بدون استناد به هیچ مدرکی چون اساساً مدرکی وجود نداشت.

وی تصریح کرد: در عین حال، خواسته های ظالمانه ای از سوی ایالات متحده و شرکای غرب آن مطرح می شود که هیچ دولت مسئول ایران آن را نمی پذیرد. اهداف ایالات متحده و سه کشور اروپایی قبل از شروع گفتگوها نیز مشخص بود.

لندمن تأکید کرد: برجامی که در ماه می ۲۰۱۸ توسط ترامپ از بین رفت، به همین شکل باقی خواهد ماند. رژیم بایدن و سه کشور اروپایی هیچ قصدی برای دمیدن جان تازه‌ای در جسد برجام ندارند. روش کار آنها اتهام زنی به ایران است. آنها ایران را متهم می کنند در حالی که هیچ سندی برای حرفهای خود ندارند. البته این اتهام زنی هم پایان نخواهد یافت.

وی افزود: آنها با کشورهایی که مستقل هستند و تحت کنترل آنها نیستند مشکل دارند. مقامات ایالات متحده آمریکا به طور مکرر و پیوسته واقعیت جعلی خود را در مورد ایران و سایر کشورهای آزاد از کنترل ایالات متحده ابداع می کنند. البته با شکست مواجه می شوند. اضافه کردن مسائل موشکی و منطقه‌ای به عنوان اجزای مکمل برجام نیز با شکست مواجه شد.

وی در ادامه یادآور شد: به دلیل شکست مداوم آنها در تضعیف ایران از نظر سیاسی، اقتصادی و نظامی، آنها تهدید ساختگی توسعه اتمی را مطرح می‌کنند - با علم به اینکه می داند تهران از این سلاح‌های کشتار جمعی متنفر است.

لندمن در ادامه گفت: در شرایط فعلی اولین نکته ای که تیم مذاکره کننده ایران باید به آن توجه کند این است که به کشورهای اروپایی هشدار دهد که اگر بخواهند با تبلیغات و حرکات سیاسی مسیر مذاکره را منحرف کنند، مذاکره نمی تواند پیش رود.

وی یادآور شد: اگر حسن نیت مذاکره را نداشته باشند و بخواهند با جنگ روانی و فشار دیپلماتیک پیش بروند، دیگر نیازی به مذاکره نخواهد بود.

نظریه پرداز آمریکایی در پایان گفت: از آنجایی که حسن نیت عملاً در تمام مذاکرات ایالات متحده و اتحادیه اروپا با کشورهای مستقل که از کنترل آنها خارج است وجود ندارد، مشارکت در آنها عملاً هرگز به نتایج مثبتی دست نمی یابد.

کد خبر: ۱۲۵٬۲۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha