۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
واکاوی دلایل گرانی و کاهش سهم میوه در سبد خانوار| شهروندانی که به‌جای میوه حسرت می‌خورند
بازار گزارش می‌دهد؛

واکاوی دلایل گرانی و کاهش سهم میوه در سبد خانوار| شهروندانی که به‌جای میوه حسرت می‌خورند

همدان - یلدای امسال هم گذشت و قیمت سرسام آور میوه در همدان سبب شد قشر محروم جامعه با حسرت به میوه‌ها نگاه کنند چراکه گرانی ها میوه را از سبد خانوار این مردم حذف کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: آشفتگی بازار میوه صحبت امروز و دیروز نیست و همچنان این گرانی سرسام‌آور قیمت‌ها کارد را به استخوان رسانده؛ کافی است وارد محوطه سر گذر همدان شویم؛ سر را که به هر طرف می‌چرخانی، مغازه‌های رنگ‌به‌رنگ میوه چشمان را خیره می‌کند اما چشمانت به قیمت میوه‌ها که می‌افتد حتی در تصورت هم نمی‌گنجد و مغزت هنگ می‌کند تا جایی که گویی برق سه فاز می‌پراند.

به هرجان کندنی که هست قدم‌هایت را یکجا جمع می‌کنی تا سرتاسر بازار را بگردی و میوه‌ای که قیمت آن با پول داخل جیبت کمی همخوانی دارد بخری آن‌هم نه پروپیمان بلکه در حد اینکه یک وعده خود و خانواده را به خوردن میوه دورهم جمع کنی.

راستش گزارش کمی سخت پیش می‌رود چراکه به هریک از شهروندان که می‌رسم تا باب سخن بازکنم به‌سختی همراهی می‌کنند و برخی اذعان می‌دارند که مگر خود شما شاهد این آشفتگی و گرانی میوه نیستید؛ به هر ترتیبی که هست چندنفری در گفتگو شرکت می‌کنند که شرح گزارش میدانی خبرنگار بازار را می‌خوانید:

مسئولین به آشفتگی بازار رسیدگی نمی‌کنند
خانم تقریباً مسنی با لهجه شیرین همدانی در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه قیمت میوه گران است دیگر اما چه‌کاری از دست ما برمی‌آید؟ گفت: مسئولین به آشفتگی بازار رسیدگی نمی‌کنند و باید میوه را گران خریداری و مصرف کنیم.

وی بابیان اینکه بالاجبار باید خرید کنیم چراکه مگر می‌شود روزه گرفت حتی اگر خودم هم میوه مصرف نکنم آیا می‌توانم فرزندانم را توجیه کنم که از خوردن میوه صرف‌نظر کنند؛ عنوان کرد: در حال حاضر تمام اجناس و میوه‌ها گران است و دست به هرچه می‌زنم فوق‌العاده گران است، گاهی فقط در بازار قدم می‌زنم چراکه بودجه و توانایی خرید ندارم.

واکاوی دلایل گرانی و کاهش سهم میوه در سبد خانوار| شهروندانی که به‌جای میوه حسرت می‌خورند

بانویی که مشغول خرید میوه بود نیز در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: میوه‌هایی که قیمت مناسب داشته باشند خریداری می‌کنیم اما برای خرید آن و پیداکردن میوه به قیمت مناسب باید وقت بسیاری سپری کنیم.

در حال حاضر قیمت هر کیلو گوجه‌فرنگی ۱۵ هزار تومان است و دیگر چه توقعی داریم که قیمت سیب و پرتقال گران نباشد

وی گفت: همین میوه‌های معمولی را هم به‌سختی می‌توانیم خریداری کنیم؛ در حال حاضر قیمت هر کیلو گوجه‌فرنگی ۱۵ هزار تومان است و دیگر چه توقعی داریم که قیمت سیب و پرتقال گران نباشد.

یک فروشنده میوه هم در رابطه با خرید میوه و استقبال مردم از خرید گفت: کم‌وبیش مشتری داریم ولی همه از این اوضاع گرانی شاکی هستند.

وی در خصوص سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه مگر سیب‌درختی تولیدشده در استان همدان نیست چرا تولیدات استان هم گران به دست مصرف‌کننده می‌رسد؟ اظهار کرد: در استان همدان سیب تولید می‌شود اما میوه درجه‌یک و خوب آن در حدود کیلویی ۲۰ هزار تومان و در شهرهای تهران و اصفهان و دیگر شهرها و استان‌ها بفروش و مصرف می‌رسد و درجه دو آن در بازار میوه همدان توزیع می‌شود.

این فروشنده در جواب سؤالی که میزان فروشتان چه تغییری داشته؟ عنوان کرد: فروش اجناس بستگی به شرایط بازار دارد که قیمت‌ها چگونه باشد به‌طوری‌که بازار میوه شب یلدای سال گذشته بهتر و کمی ارزان‌تر بود و مردم قادر به خرید بودند ولی در حال حاضر استقبال چندانی از خرید میوه نمی‌شود.

لیمو شیرینی که سال گذشته همین ایام کیلویی پنج هزار تومان فروخته می‌شد در حال حاضر قیمت آن به کیلویی ۱۵ هزار تومان رسیده و قیمت‌ها دو تا سه برابر شده است

فروشنده دیگری در مصاحبه با خبرنگار بازار گفت: بازار میوه در حال حاضر نامطلوب و میوه‌ها گران است؛ لیمو شیرینی که سال گذشته همین ایام کیلویی پنج هزار تومان فروخته می‌شد در حال حاضر قیمت آن به کیلویی ۱۵ هزار تومان رسیده و قیمت‌ها دو تا سه برابر شده است.

واکاوی دلایل گرانی و کاهش سهم میوه در سبد خانوار| شهروندانی که به‌جای میوه حسرت می‌خورند

وی ادامه داد: جیب‌ها خالی از پول است و کمتر کسی در سبد خانواری خود میوه قرار می‌دهد و حتی با این قیمت‌ها کمتر کسی جرات خرید دارد.

مشتری‌ها در حد یک و نیم یا دو کیلو میوه خریداری می‌کنند و بیشتر از این توان خرید ندارند مگر اینکه کسی میهمان داشته باشد که مجبور به خرید بیشتر باشند

این فروشنده میوه در جواب سؤالی مبنی بر اینکه در روز چقدر از بار میوه مغازه شما به فروش می‌رسد؟ گفت: مغازه با مغازه و بار میوه‌ای که در هر مغازه وجود دارد با دیگری فرق می‌کند ولی در کل مشتری‌ها در حد یک و نیم یا دو کیلو میوه خریداری می‌کنند و بیشتر از این توان خرید ندارند مگر اینکه کسی میهمان داشته باشد که مجبور به خرید بیشتر باشند.

وی در ادامه در خصوص میوه درجه‌یک و دو با اظهار به اینکه همه اقلام و کالاها در بازار درجه‌بندی‌شده هستند و در درجات یک و دو قرار دارند به ‌لیموشیرین مغازه‌اش اشاره کرد و ادامه داد: ما این لیموشیرین‌ها را از صبح به قیمت ۱۵ تومان عرضه کردیم که در حال حاضر قیمت آن به ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان رسیده و نیم ساعت دیگر قیمت آن هر کیلو ۱۲ هزار تومان می‌شود؛ درمجموع می‌خواهم این را بگویم که هرچه بار کمتر شود و بیشتر به فروش برسد قیمت آن‌هم ارزان‌تر می‌شود.

این فروشنده در پایان با گلایه‌مندی از مسئولین که فکری به حال گرانی‌ها نمی‌کنند؛ افزود: شاید بهتراست بگوییم وضعیت بازار خیلی خوب است و دیگر از این بهتر نمی‌شود و اصلاً مسئولین به خود زحمت ندهند و اجازه بدهند گرانی بازار به قوت خود باقی بماند؛ شما به‌عنوان خبرنگار برای رسیدن به جواب سوال های خود به مسئولین مراجعه کنید.

فروشنده دیگری در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: اوضاع بازار میوه اصلاً خوب نیست و مردم دیگر قدرت خرید ندارند قبلاً مردم در مراجعه به بازار چهار تا پنج کیلو میوه خریداری می‌کردند ولی در حال حاضر به یکی دو کیلو بسنده می‌کنند.

وی در جواب سؤالی در این خصوص که چرا تولیدات میوه استان همدان هم گران است؛ عنوان کرد: همین سیبی که مشاهده می‌کنید سیب شهرستان نهاوند است اما سیب بهتر از این هم در بازار وجود دارد که به‌طور مثال سیب ارومیه خیلی باکیفیت‌تر از سیب شهرستان نهاوند و به نسبت قیمت آن‌هم بالاتر است.

میوه‌ای مثل موز که از کشور دیگر وارد می‌شود بهتر به فروش می‌رسد چراکه قیمت آن نسبت به میوه‌هایی که تولید داخل هستند بهتر است

یک فروشنده دیگر نیز در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: همه میوه‌ها گران است و در حال حاضر میوه‌ای مثل موز که از کشور دیگر وارد می‌شود بهتر به فروش می‌رسد چراکه قیمت آن نسبت به میوه‌هایی که تولید داخل هستند بهتر است.

واکاوی دلایل گرانی و کاهش سهم میوه در سبد خانوار| شهروندانی که به‌جای میوه حسرت می‌خورند

وی ادامه داد: امسال موز از آن روز که وارد بازار شد ارزان‌تر از میوه‌های داخل کشور بود و تقریباً استقبال برای خرید موز بیشتر است.

این فروشنده بابیان اینکه در حال حاضر قیمت میوه‌ها نسبت به پارسال همین ایام دو سه برابر شده توضیح داد: قیمت میوه‌ها سرسام‌آور و کمرشکن است تا آنجا که در حال حاضر انار در میدان بار کیلویی ۳۰ هزار تومان معامله می‌شود.

پرتقال کیلویی ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان است درحالی‌که سال گذشته پرتقال خوب ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان قیمت داشت

این فروشنده موز در توضیح مطلب قبل خود افزود: میوه‌ای که قابل‌خوردن باشد بسیار گران است بعضی میوه‌ها باقیمت ۱۵ هزار تومان بفروش می‌رسند ولی اصلاً قابل‌خوردن نیستند؛ در حال حاضر پرتقال کیلویی ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان است درحالی‌که سال گذشته پرتقال خوب ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان قیمت داشت.

وی گفت: کیفیت میوه‌های تولیدشده در استان همدان بسیار پایین است و در حال حاضر بیشتر سیب ارومیه برای فروش عرضه می‌شود و به مصرف می‌رسد.

وی در ادامه صحبت خود افزود: دلیل گرانی‌های امسال بالا رفتن هزینه‌ها است، بطورمثال سال گذشته هزینه حمل‌ونقل بار میوه از هرمزگان به همدان در حدود هشت میلیون بود که این رقم امسال به ۱۴ میلیون تومان رسیده است.

امسال نسبت به سال گذشته هزینه حمل‌ونقل و پول کارگر دو تا سه برابر شده و به همین علت شاهد چندین برابر شدن قیمت میوه‌ها نسبت به پارسال هستیم

این فروشنده ادامه داد: امسال نسبت به سال گذشته هزینه حمل‌ونقل و پول کارگر دو تا سه برابر شده و به همین علت شاهد چندین برابر شدن قیمت میوه‌ها نسبت به پارسال هستیم.

شهروندی که بازنشسته تأمین اجتماعی بود نیز در مصاحبه با خبرنگار بازار گفت: هزینه و قیمت میوه‌ها مناسب نیست؛ در این بازار بزرگ رنگ‌به‌رنگ میوه به چشم می‌خورد اما توانایی خرید وجود ندارد؛ هزینه‌ها واقعاً سرسام‌آور و کمرشکن است و کاری هم از دست مردم برنمی‌آید.

واکاوی دلایل گرانی و کاهش سهم میوه در سبد خانوار| شهروندانی که به‌جای میوه حسرت می‌خورند

وی بابیان اینکه خرید چند قلم میوه برای نه‌تنها بنده بلکه برای بیشتر مردم مقدور نیست و هرکسی بتواند در این آشفته‌بازار گرانی مقادیر بسیار کمی میوه خریداری کند واقعاً کاری کرده کارستان؛ اضافه کرد: به نظرم قیمت‌ها نسبت به سال گذشته تغییر کرده و گران شده که ارزان نشده است.

وی در ادامه صحبت قبل خود ابراز کرد: شغلم قبل از بازنشستگی آزاد بود و زودتر از موعد مقرر به دلیل ازکارافتادگی مجبور شدم بازنشسته شوم و در حال حاضر ماهانه سه میلیون تومان حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنم.

این آقای بازنشسته با بغض ادامه داد: با ۶ سر عائله و این اوضاع قمر در عقرب گرانی و هزینه‌های بالا باید با مبلغ ناچیز سه میلیون تومان روزگار را سر کنم.

بررسی وضعیت نظارت بر بازار میوه و رسیدن به پاسخ سوال چرایی گرانی‌ها ما را پای صحبت‌های رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار استان همدان نشاند

رضا البرزی در گفتگو با خبرنگار بازار با عنوان اینکه بازار مملو از میوه است و کمبودی نداریم؛ یادآوری کرد: همه نوع میوه از شمال و جنوب کشور در بازار همدان موجود است و مغازه‌ها پر از میوه هستند و فروشندگان میوه در حال توزیع میوه هستند و کمبودی ازلحاظ میوه احساس نمی‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم افزایش قیمتی را در بازار میوه شاهد نباشیم.

البرزی‌ با یادآوری اینکه قیمت میوه‌ها تقریباً ثابت‌شده است؛ اضافه کرد: در بحث گرانی میوه دو موضوع مطرح است که یکی بحث گرانی و دیگری گران‌فروشی است.

فروشندگان میوه گران‌فروشی نمی‌کنند بلکه درواقع میوه گران شده و این افزایش قیمت و گرانی میوه به‌صورت اپیدمی در سراسر کشور وجود دارد

وی اضافه کرد: فروشندگان میوه گران‌فروشی نمی‌کنند بلکه درواقع میوه گران شده و این افزایش قیمت و گرانی میوه به‌صورت اپیدمی در سراسر کشور وجود دارد.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار استان همدان ادامه داد: به دلیل اینکه هزینه‌های حمل‌ونقل، هزینه کارگر، سم و کود و هزینه‌های بسته‌بندی و غیره برای باغداران افزایش‌یافته و به قیمت گران تمام می‌شود ما شاهد روند افزایشی قیمت میوه نسبت به قبل و گذشته هستیم.

البرزی با عنوان اینکه قیمت میوه با توجه به عرضه و تقاضا در میدان بار تعیین می‌شود، اضافه کرد: فروشندگان، میوه را از میدان بار با فاکتور معتبر تهیه می‌کنند به خرده‌فروشان میوه درصد مشخصی سود تعلق می‌گیرد که باید درصدهای تعیین‌شده را رعایت کنند اما اگر در درصد سود تخلفی صورت پذیرد توسط بازرسان اتحادیه میوه و تره‌بار استان با افراد متخلف قانونی و بی‌هیچ مماشاتی برخورد می‌شود.

هزینه حمل‌ونقل و بسته‌بندی را هم باید به هزینه‌هایی که عنوان کردم اضافه کنید بطوریکه قیمت هر عدد سبد میوه برای کشاورز و باغبان ۱۰ هزار تومان تمام می‌شود که همه این عوامل در قیمت نهایی گرانی میوه تأثیرگذار است

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار استان همدان افزود: هزینه حمل‌ونقل و بسته‌بندی را هم باید به هزینه‌هایی که عنوان کردم اضافه کنید بطوریکه قیمت هر عدد سبد میوه برای کشاورز و باغبان ۱۰ هزار تومان تمام می‌شود که همه این عوامل در قیمت نهایی گرانی میوه تأثیرگذار است.

واکاوی دلایل گرانی و کاهش سهم میوه در سبد خانوار| شهروندانی که به‌جای میوه حسرت می‌خورند

البرزی‌ در ادامه تصریح کرد: باغدار و کشاورز میوه‌ها را به میدان بار عرضه می‌کند وبر اساس عرضه و تقاضا به حجره‌داران فروخته می‌شود و سپس به دست خرده‌فروشان در بازار میوه می‌رسد که این فروشندگان میوه باید درصد سود حاصله را کاملاً رعایت کنند.

وی اظهار کرد: میوه‌هایی که در استان تولید می‌شود عمدتاً تابستانی است و درواقع به مصرف تازه خوری می‌رسد و در حال حاضر میوه‌ها از استان‌های دیگر وارد استان می‌شود؛ به‌طور مثال از شمال کشور مرکبات، از شمال غربی سمت ارومیه سیب و از جنوب کشور مرکبات و برخی سبزی‌ها وارد می‌شود که قیمت این اقلام وارداتی به استان در همان استان تولیدشده تعیین و نرخ‌گذاری می‌شود.

میوه‌های تولیدشده استان در فصل تابستان به استان‌های هم‌جوار صادر می‌شود و به همین خاطر از میوه‌های تابستانی ذخیره مناسبی نداریم

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار استان همدان در ادامه صحبت قبل خود افزود: میوه‌های تولیدشده استان در فصل تابستان به استان‌های هم‌جوار صادر می‌شود و به همین خاطر از میوه‌های تابستانی ذخیره مناسبی نداریم.

البرزی‌ در ادامه با عنوان اینکه طی چند روز گذشته بازرسی‌ها تشدید شده است و گروه‌های بازرسی که متشکل از اعضای اتحادیه، اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت هستند به‌صورت مرتب در بازار حضور دارند و قیمت‌ها را رصد و برگ خریدها را کنترل می‌کنند گفت: اگر هم شکایتی باشد حتماً رسیدگی می‌شود.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار استان همدان در ادامه و در جواب سوال خبرنگار مبنی بر اینکه تکلیف میوه‌هایی که قابل‌خوردن نیست و از کیفیت لازمه برخوردار نبوده اما فروخته می‌شود به چه صورت است؟ عنوان کرد: متأسفانه میوه‌ها در سراسر کشور به‌صورت سورت شده و یکدست وارد میدان بار نمی‌شود و تولیدکننده و کشاورز در باغ خود میوه‌های درجه‌دو و سه هم دارد و مشکل اینجاست که این میوه‌ها را سایزبندی و جدا نمی‌کنند و همه در داخل یک جعبه ریخته و چیده می‌شود و میوه‌فروشی که این میوه‌ها را خریداری می‌کند درهرصورت هنگام فروش میوه‌ها در بین آن‌ها درجه‌دو و سه هم وجود دارد چراکه نمی‌تواند میوه‌ها را دور بریزد و مجبور است میوه‌ها را عرضه کند.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار استان همدان با عنوان اینکه در بازار میوه سر گذر همدان با توجه به قدرت خرید مشتریان انواع و اقسام میوه عرضه می‌شود؛ یادآوری کرد: برخی مغازه‌ها میوه‌های لوکس و درجه‌یک عرضه می‌کنند و برخی دیگر میوه‌های درجه‌دو و سه که به قدرت خرید مشتریان بستگی دارد که چه میوه‌ای را در سبد خانوار خود قرار دهند.

البرزی‌ در توضیح مطلب قبل عنوان کرد: باید در خصوص دسته‌بندی و سایزبندی میوه‌ها فرهنگ‌سازی شود و همانند میوه‌های خارجی که برفرض روی جعبه قیدشده ۷۲ عدد در یک سایز؛ اندازه میوه‌ها طبقه‌بندی و چیده شوند ولی متأسفانه میوه‌هایی که وارد بازار می‌شوند اکثر بدون سایزبندی و سورت شده هستند و بیشتر میوه زیر بار می‌مانند و فروشندگان نیز این میوه‌ها را بفروش می‌رسانند چراکه در غیر این صورت باید ضرر زیان گرانی را متحمل شوند و به‌نوعی ورشکست می‌شوند و از ادامه فعالیت بازمی‌مانند.

به هر حال امسال هم یلدا سپری شد و در حالی که انتظار می رفت شاهد فروکش کردن قیمت ها باشیم اما اینگونه نشد تا باردیگر قیمت سرسام آور میوه در همدان سبب شود قشر محروم جامعه با حسرت به میوه‌ها نگاه کنند.

کد خبر: ۱۲۵٬۲۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha