۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
افت قیمت نفت و سقوط سهام ها؛ نگرانی های رو به رشد اومیکرون در سراسر جهان

افت قیمت نفت و سقوط سهام ها؛ نگرانی های رو به رشد اومیکرون در سراسر جهان

با افزایش موارد ابتلا به سویه جدید اومیکرون، قیمت نفت در بحبوحه نگرانی ها مبنی بر کاهش تقاضا برای سوخت و نشانه هایی از بهبود عرضه، بیش از سه درصد کاهش یافت.

به گزارش بازار، در روز سه شنبه، سهام ها سقوط کردند و قیمت نفت بیش از سه درصد کاهش یافت، زیرا افزایش موارد ابتلا به سویه جدید اومیکرون باعث محدودیت های شدیدتر در اروپا شد و چشم انداز رشد ایالات متحده پس از ضربه بالقوه ۱.۷۵ تریلیون دلاری سرمایه گذاری داخلی کاهش یافت.

قیمت نفت نیز در بحبوحه نگرانی ها مبنی بر کاهش تقاضا برای سوخت و نشانه هایی از بهبود عرضه، کاهش یافت. نفت برنت با ۳.۲ درصد کاهش به ۷۱.۱۶ دلار در هر بشکه در روز دوشنبه رسید، در حالی که نفت خام آمریکا با ۳.۶ درصد کاهش با ۶۸.۳۰ دلار در هر بشکه به ثبت رسید.

گسترش سویه اومیکرون موجب شد تا کشور هلند در روز یکشنبه به طور کامل قرنطینه شود و دیگر کشورها را تحت فشار قرار دهد تا از این قانون پیروی کنند، اگرچه به نظر می رسد که امریکا این قانون را اعمال نکند.

پس از اینکه سناتور آمریکایی جو منچین، یک دموکرات میانه رو که امیدهای جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای تصویب لایحه سرمایه گذاری را کلید می زند، روز یکشنبه گفت که از این بسته حمایت نخواهد کرد، معاملات آتی اس اند پی و نزدک ۱.۳ درصد کاهش یافت.

تحلیلگران دویچه نیز در یادداشتی گفتند: اومیکرون یکی از بزرگترین دغدغه بازارها است که در حال حاضر باقی مانده و چشم انداز حرکت به پایان سال را به طور قابل توجهی تیره کرده است. 

گلدمن ساکس پیش بینی تولید ناخالص داخلی واقعی ایالات متحده برای سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ را از سه درصد قبلی به دو درصد کاهش داد و پیش بینی های سه ماهه دوم و سوم را به میزان اندکی کم کرد. سهام اروپا و انگلیس به ترتیب ۱.۹ و ۱.۸ درصد به پایین‌ترین حد خود در دو هفته گذشته رسیدند.

شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن با ۱.۸ درصد کاهش به پایین‌ترین میزان خود در یک سال گذشته رسید و شاخص سهام جهانی با پایین‌ ترین حد خود در نزدیک به دو هفته گذشته ثبت شد. سهام بازارهای نوظهور نیز به پایین ترین حد خود در یک سال گذشته رسیدند.

پکن نیز نرخ وام های یک ساله خود را برای اولین بار در ۲۰ ماه گذشته؛ کاهش داد، اگرچه برخی امیدوار بودند که نرخ های پنج ساله نیز کاهش یابد. بلو چیپ چین همچنان ۱.۵ درصد سقوط کرد، در حالی که نیکی ژاپن ۲.۱ درصد سقوط را تجربه کرد.

در حالی که محدودیت‌های ویروس کرونا چشم‌انداز رشد اقتصادی را مختل می‌کند، اما خطر بالا نگه داشتن تورم را نیز به همراه داشته و بانک‌های مرکزی را وادار کرده تا نرخ‌ ها را افزایش دهند. بر همین اساس، مقامات فدرال رزرو آشکارا از افزایش نرخ ها در ماه مارس و شروع به کاهش ترازنامه بانک مرکزی در اواسط سال ۲۰۲۲ خبر داده اند.

این مسئله زودتر از آنچه در قراردادهای آتی که تا کنون بسیار جلوتر از اهداف فدرال رزرو بوده، است. بازار تنها با احتمال ۴۰ درصد افزایش در ماه مارس قیمت گذاری کرده ، در حالی که ژوئن همچنان ماه مطلوب برای افزایش قیمت می باشد.

سیگنال های فدرال رزرو دلیل اصلی کاهش بازدهی طولانی مدت خزانه داری در هفته گذشته را به دلیل افزایش قیمت کوتاه مدت می دانند. بازده اسکناس های ۱۰ ساله ایالات متحده به میزان ۱.۳۷ درصد بسیار پایین تر از ۱.۷۷۶ درصد در سال ۲۰۲۱، کاهش یافته است. بازده اوراق قرضه ده ساله دولت آلمان نیز به پایین ترین حد خود در نزدیک به دو هفته گذشته رسید و در واحد ۰.۳۹۴ درصد معامله شد.

کد خبر: ۱۲۵٬۲۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha