۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
روسیه با کاهش تولید نفت موافق است اما نه با نفت خودشان!
یک اقتصاددان در گفتگو با بازار مطرح کرد

روسیه با کاهش تولید نفت موافق است اما نه با نفت خودشان!

با وجود اینکه پیش از مشاهده ویروس کرونا و همه گیر شدن آن در سراسر جهان، مسئله قیمت نفت میان سه غول نفتی عربستان، روسیه و امریکا چالش برانگیز بود، کاهش تقاضا و عدم کاهش تولید توسط اوپک و اوپک پلاس احتمال کاهش قیمت جهانی نفت را بیش از پیش افزایش داد.

تهمینه غمخوار؛ خبرگزاری بازار-  شیوع ویروس کرونا منجر به کاهش تقاضای نفت و افت شدید قیمت نفت برنت به آستانه ۲۰ دلار در هر بشکه ‌و نفت وست تگزاس اینتر مدییت به محدوده ۲۴ دلار در هفته های گذشته شده است.

عدم وجود توازن و تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار جهانی نفت و کاهش رشد اقتصادی کشورهایی که از وارد کنندگان نفت وگاز هستند، نیز از فاکتور های اساسی در کاهش قیمت نفت تلقی میشوند.

از طرفی مهلت توافق کاهش تولید اوپک پلاس که تا پایان ماه گذشته بود، تمام شده و تصمیم گیری در رابطه با کاهش تولید نفت به سرانجام نرسیده است. لذا عدم توافق روسیه و عربستان بر سر میزان کاهش بیشتر در راستای ایجاد تعادل در بازار اسباب کاهش قیمت  جهانی نفت را فراهم کرده است.

در همین راستا دکتر محمود جامساز اقتصادان بین الملل در گفتگویی با خبرنگار بازار در رابطه با بحران صنعت نفت و رقابت میان سه غول نفتی اظهار کرد که حتی پیش از کرونا که موجب کاهش تقاضا در سراسر جهان شد، رقابت میان سه غول نفتی بحث برانگیز بوده است.

او در ابتدای گفتگوی خود گفت:عربستان به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت اوپک، ۱۲ میلیون بشکه در روز تولید می کند. روسیه نیز که رییس کشورهای اوپک پلاس است به تنهایی روزانه ۱۰ میلیون بشکه تولید دارد و امریکا نیز با انقلاب در تکنولوژی استخراج نفت شیل توانسته است تا سهم عمده ای از بازار جهانی نفت را به تصرف خود درآورد.

 تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار کرد که تنش و اختلاف نظر میان دو غول تولیدکننده روسیه و عربستان، تسلط انرژی امریکا را در صادرات نفت به اروپا و آسیا تسهیل میسازد، بویژه آنکه آمریکا با تحریم کردن برخی از کشور های نفتی از جمله روسیه سعی در افزایش سهم خود در بازار را دارد تا یکی از شعار های انتخاباتی ترامپ مبنی بر عدم وابستگی انرژی بخارج محقق شود.  

وی در ادامه افزود که نفت شیل تگزاس که روزانه معادل ۵ تا ۶ میلیون بشکه در روز از  لایه های شنی با هزینه بالا استخراج می شود  با کاسته شدن واردات خود در جهان یعنی کاهش تقاضا، قیمت نفت را کاهش داده است.

عربستان نیز در دو سال گذشته تولید نفت خود را کاهش داده و اینگونه مقرر شده که اوپک تولید خود را کم کند تا قیمتها نیز کاهش پیدا نکند یعنی عرضه کمتر شود و قیمتها در سطحی که هست باقی بماند.

این اقتصاددان همچنین اظهار کرد که روسیه با افزایش تولید در واقع قصد داشته تا کسری بودجه خود را جبران نمایدو در برابر کاهش تولید در برابر اوپک مقاومت میکند. او بر این باور است که روسیه با کاهش تولید جهانی موافقت کرده در صورتیکه قصد کاهش تولید خود را ندارد.

دکتر جامساز اضافه کرد که آغاز کرونا و شیوع گسترده آن بر تقاضای انرژی در کشورهای مختلف جهان اثر گذاشته است. در چین که تب کرونا در ووهان مرکز استان هوبی بالا گرفت، دولت کل استان را با جمعیتی حدود ۱۰۷  میلیون نفر جمعیت  در قرنطینه قرار داد. بسبب توقف کسب وکارها و لغو پروازهای خارجی به چین و بالعکس و افزایش بیکاری، محددودیت مسافرت های ریلی وجاده ای که که کاهش رشد اقتصادی را بدنبال دارد از از همان هفته های  نخست شیوع  کرونا حدود ۳میلیون و۷۰۰ هزار بشکه در روز از تقاضای وارداتی چین کاسته شد.

وی همچنین گفت که پس از چین، سنگاپور و کره نیز این کاهش را تجربه کردند. این کاهش تقاضای انرژی در دیگر  کشورها جهان هم اتفاق افتاد و به سقوط آزاد قیمت های جهانی نفت که در ۱۸ سال گذشته بی سابقه بود منجر شد. با کاهش بهای نفت شاخص بورس های بزرگ دنیا نیز رو به سقوط گذاشت تا اینکه چند  روز پیش ترامپ در دو توییت جداگانه که نتیجه مذاکرات تلفنی بین وی وپوتین و سپس بن سلمان بود از کاهش تولید اوپک و اوپک پلاس خبر داد.

این اقتصاددان بین الملل خاطر نشان کرد که ترامپ پیشنهاد کاهش تولید به میزان ۱۰ تا۱۵ میلیون بشکه در روز را به کل تولید کنندگان نفت جهان را مطرح کرده بود و پس از توییت ها بهای نفت برنت از مرز ۳۰ دلار و وست تگزاس اینترمدییت به حدو ۲۵ دلار افزایش وشاخص های بورس های جهانی هم رو به صعود گذاشت.

دکتر جامساز در ادامه گفتگوی خود گفت: تحلیلگران موسسه مالی و اعتبار سنجی مریل لینچ با بیان اینکه در حال حاضر مازاد عرضه نفت موجود در بازار حدود یک چهارم میزان مصرف جهانی قبل از شیوع کروناست، اعلام کردند اگر روسیه وعربستان در موضع خود تغییری ندهند ودر خصوص کاهش عرضه نفت به توافق نرسند شاهد افت مجدد قیمت ها خواهیم بود.

البته در نشست اوپک و اوپک پلاس که از دو شنبه به پنجشنبه موکول شد، احتمال داده شده که قیمت نفت تا حدوی ترمیم شود، اما بنظر نمیرسد که با توقف کسب وکار ها و تولید ناشی از شیوع کرونا که موجبات کاهش تقاضای جهانی انرژی را فراهم کرده حتی در صورت کاهش عرضه نفت قیمت ها افزایش یابند.

علاوه بر آن اقتصاددان مستقل اظهار کرد که در خوش بینانه ترین وضع در جهت حفظ قیمت های کنونی، چنین وضعیتی را در نوسانات قیمت نفت ناشی از  کرونا را باید در حوزه نفت و انرژی «کرونای نفتی» نامید.

این کارشناس اقتصادی در پایان اظهارات خود اضافه کرد که اما در مورد ایران با توجه به تحریمهای شدید اقتصادی بین المللی و قرار گرفتن در لیست سیاه  اف- ا - تی - اف که صادرات نفت و پتروشیمی و فلزات را بشدت کاهش داده بطوریکه در حال حاضر صادرات نفت ایران را بین ۱۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز برآورد کرده اند که آنهم از طریق دور زدن تحریمها و با تخفیف انجام میگیرد نوسانات قیمت جهانی نفت چندان تعیین کننده در راستای سامان بخشی اقصاد پسا کرونا نخواهد بود.  

کد خبر: ۱۲٬۵۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha