۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹
انار ارزش افزوده زیادی برای اقتصاد گلستان دارد
یک پژوهشگر کشاورزی:

انار ارزش افزوده زیادی برای اقتصاد گلستان دارد

گرگان- ربانی، سرپرست مرکز رشد واحدهای فناوری کشاورزی گلستان کشت انار را فرصتی برای توسعه استان دانست و گفت: کشت این محصول در گلستان ارزش افزوده زیادی برای استان دارد.

حجت اله ربانی نسب در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این نکته که انار در مقایسه با سایر محصولات باغی اولویت دارد، اظهار کرد: با توجه به تغییر اقلیم استان انار گیاهی است که در مقایسه با سایر محصولات باغی به خشکی مقاومتر است.

وی آستانه تحمل انار به شوری و خشکی بالا دانست و اضافه کرد: خوشبختانه این محصول قابلیت انبارداری برای کشاورزان دارد براین اساس آن‌ها می‌توانند پس از برداشت، محصول را در سردخانه نگهداری کرده تا برای درآمد بهتر در شرایط مناسب به فروش برسانند.

این محقق و پژوهشگر با بیان این نکته که محصول انار به گونه‌ای نیست که کشاورزان پس از برداشت ناگزیر به فروش باشند، افزود: مانگاری این محصول قابلیت حذف واسطه‌ها را دارد.

سرپرست مرکز رشد واحدهای فناوری کشاورزی گلستان ضمن تاکید بر این مطلب که استفاده از سموم شمیایی برای پرورش این محصول نسبت به سایر محصولات باغی بسیار محدود است، اضافه کرد: به این ترتیب محصول نسبتا سالمی در استان تولید می‌شود که استانداردهای آن نزدیکتر به شرایط کشورهای دیگر برای صادرات است.

وی ایران را ذخیرگاه ژنتیکی انار در دنیاست اعلام کرد و گفت: تنوع، رنگ و طعم انار ایران در خارج از کشور زبانزد است مشروط بر اینکه مانند زعفران و پسته به این محصول پرداخته نشود زیرا در این صورت سود حاصل از این محصول عاید افراد دیگری می‌شود.

این پژوهشگر حوزه کشاورزی اضافه کرد: درحالیکه متوسط تولید انار کشور سالانه ۱۰ تن اعلام شده، انارکار برتر گلستانی در یک سال ۱۲۰ تن انار تولید می‌کند؛ این گواهی حاصلخیزی خاک این خطه و مستعدی آن در بخش توسعه باغات انار را می‌دهد.

وی ضمن اشاره به تغییرات اقلیمی استان اضافه کرد: باتوجه به اینکه مقداری دمای هوا در آینده افزایش خواهد یافت باید تغییراتی در الگوی کشت استان ایجاد شود تا متناسب با شرایط اقلیمی و وضع مطلوب این منطقه ایجاد شود.

کد خبر: ۱۲۵٬۱۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha