۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹
راه های روستایی کلات اعتبار می خواهد/ آبخیزداری نسخه نجات از سیل
در گفت و گو با بازار عنوان شد

راه های روستایی کلات اعتبار می خواهد/ آبخیزداری نسخه نجات از سیل

کلات- سیل در شهرستان کلات واژه آشنایی است که هر سال با بارش های بهاره جان ومال بسیاری از شهروندان را در این شهرستان به خطر می اندازد و با وجود اینکه این بلای طبیعی هر سال همزمان با سال نو تکرار می شود، اما هنوز اقدام اساسی برای افزایش اعتبارات طرح های آبخیزداری و یا تامین خودرو های راه سازی در این شهرستان نشده است.

خبرگزاری بازار- گروه استان ها: شهرستان ۴۰ هزار نفری کلات در ۱۵۵ کیلومتری شمال مشهد واقع است که از دو بخش مرکزی و زاوین شامل ۶۸ روستا و ۲۷ هزار نفر جمعیت روستایی تشکیل شده است.

نوروز ۱۳۹۸ سیل خسارت های بی شماری را به این منطقه وارد کرد، اگر چه به تمامی افرادی که در حریم «دره خشت» بودند و براثر سیلاب دچار خسارت شدند، زمینی در اختیارشان قرار گرفت و تسهیلاتی از بنیاد مسکن تخصیص یافت، اما بنابر اظهارات مسئولان این شهرستان در هنگام بارش های شدید و جاری شدن روان آبها  با مشکلات بسیاری درگیر می شود.

درروزهای ابتدایی امسال نیز اگر چه میزان بارش ها بسیار ملایم بود و از ۵۰ میلیمتر فراتر نرفت اما همین بارش های ملایم و آرام موجب انسداد بسیاری از راه های روستایی در این شهرستان شد.

متاسفانه راه های خاکی روستاهای «مومن آباد» و «ژرف» در بخش زاوین و روستای «سینی کهنه» در بخش مرکزی همه ساله با بارش اندک بارانی مسدود می شود و بر سختی تردد می افزاید.

راه روستایی علاوه بر مسیر حمل تولیدات زراعی ،عامل اصلی جابه جایی مسافران و پیوند دهنده مناطق روستایی و شهری است اما در بخش زاوین حدود ۱۷۴ کیلومتر راه روستایی وجود دارد که تنها نیمی از آن ها آسفالت شده است.

خسارت ۷۰میلیارد ریالی به کلات

شهردار کلات در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در سه سال گذشته بیش از ۷ میلیارد تومان خسارت در اثر سیل به زیرساخت های این شهر وارد شده است می گوید: با مساعدت مسئولان استانی و شهرستان بخشی از اعتبارات لازم تامین شده که البته این مبالغ با توجه به تورم موجود و گرانی نهاده های ساختمانی و راه سازی پاسخگوی نیاز های شهر نیست.

مسعود میراب با بیان اینکه شدت بارش ها در سال ۹۹ تاکنون نسبت به سال گذشته کمتر بوده خاطرنشان می کند: اقدامات پیشگیرانه ای شامل لایروبی مسیل ها، ایجاد دیوارهای حفاظتی در مناطق بالادست جهت جلوگیری از خسارت سیل تاکنون توسط مجموعه شهرداری کلات جهت جلوگیری از وقوع سیل تا حد امکان انجام شده است.

شهردار کلات می گوید: شهرداری کلات از لحاظ امکانات لجستیکی ضعیف بوده و در حالت عادی نیز جهت انجام امور روزانه با مشکل مواجه است و لذا در صورت وقوع بحران کمبود امکانات و تجهیزات بیشتر مشهود است.

میرآب با اشاره به این موضوع که به دلیل کوچک بودن شهر امکانات بخش خصوصی نیز محدود است می افزاید: در زمان بحران کمبودها بیشتر به چشم می آید و لذا انتظار ما این است تا حداقل امکانات در اختیار مجموعه شهرداری قرار گیرد.

دیوار ساحلی در حال احداث است

شهردار کلات در خصوص تخریب دیوار ساحلی نیز که پیش از این موجب نگرانی بسیاری از شهروندان و حتی مسئولان شده بود بیان می کند: این دیوار ساحلی در سیل سال گذشته تخریب شد و لذا جاری شدن سیل و به خطر افتادن جان شهروندان به یکی از دغدغه های اصلی تبدیل شده بود که خوشبختانه اعتبارات لازم جهت انجام پروژه بازسازی توسط سازمان آب تامین و کار ترمیم آن در حال انجام است.

وی با اشاره به این موضوع که شهر کلات به صورت طولی از یک طرف به دامنه کوه و از طرف دیگر منتهی به رودخانه شکل گرفته است اظهار می کند: این عوامل موجب شده تا آسیب پذیری شهر بیشتر شود.

وی با بیان اینکه اداره منابع طبیعی طرحی را در خصوص آب‌خیزداری در بالادست شهر در دست اقدام دارد که جا دارد از اقدامات ادارات آب و منابع طبیعی قدردانی کرد.

نیازمند برنامه ریزی بلند مدت

فرماندار شهرستان کلات نیز با تائید این موضوع که باید نسبت به تامین تجهیزات و امکانات برای مقابله با بلایای طبیعی به ویژه سیل در این شهرستان اقدام کرد اظهارمی کند: در شهرستان کلات بیش از ۱۰۰ حوضه آبریز داریم که وارد شهر می‎شود و لذا این موضوع آسیب پذیری این شهرستان نسبت به سیل را افزایش داده است.

مهدی ناصری می گوید: برای مواجهه با سیلاب پیش‌بینی‎های کوتاه مدت در این راستا انجام پذیرفته است اما اتخاذ راه کار بلند مدت نیازمند افزایش اعتبارات و اجرای طرح‎های آبخیزداری و آب خوان داری هستیم.

وی در خصوص وضعیت راه های روستایی و سخت شدن تردد در هنگام بارندگی نیز اظهار می کند: در این راستا ضروری است تا تجهیزات راهداری و ماشین آلات متناسب با حوزه گسترده این شهرستان فراهم شود و لذا تا زمانی که برای انجام اقدامات زیربنایی در حوزه راه سازی انجام نشود امکان بروز چنین مشکلاتی برای روستائیان عزیز دور از ذهن نیست.

فرماندار کلات با اشاره به ارائه خدمات در منطقه هزار مسجد، پساکوه بخش زاوین و بخش مرکزی می افزاید: در هنگام وقوع سیلاب با توجه به پراکندگی و حادثه‌خیز بودن منطقه، ارائه خدمات بسیار دشوار و زمان بر می شود.

کد خبر: ۱۲٬۵۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha