۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
چین و آمریکا هردو از مبادلات علمی و فناوری سود می برند| فضای زیاد همکاری در زمینه تغییرات آب و هوایی
محدودیت در همکاری به نفع هیچ یک از طرفین نیست؛

چین و آمریکا هردو از مبادلات علمی و فناوری سود می برند| فضای زیاد همکاری در زمینه تغییرات آب و هوایی

چین و امریکا می توانند در همکاری دوجانبه به منظور رسیدگی مسائل جهانی، منافع بیشتری را برای کشورشان و جهان به ارمغان آوردند در حالی که از طرفی محدودیت در همکاری به نفع هیچ یک از طرفین نیست.

به گزارش بازار، نماینده ارشد پکن در واشنگتن گفت: زمانی که چین و ایالات متحده برای رسیدگی به مسائل جهانی با یکدیگر همکاری می کنند و به طور مشترک عدم قطعیت های فناوری های نوظهور را مدیریت می نمایند، می توانیم منافع بیشتری را برای دو ملت خود به ارمغان بیاوریم و بشریت را برای آینده ای مبهم بهتر آماده کنیم، اما زمانی که محدودیت هایی برای چنین همکاری هایی اعمال شود، منافع هر دو طرف آسیب خواهد دید.

کین گانگ سفیر چین در امریکا  در مصاحبه ای طولانی با مجله ساینس اند دیپلماسی که در روز جمعه منتشر شد، گفت: من امیدوارم چین و ایالات متحده همکاری علمی و فناوری خود را برای مقابله با همه گیری کوید_۱۹ و همچنین تغییرات آب و هوایی افزایش دهند.

مجله ساینس اند دیپلماسی یک نشریه آنلاین است که توسط دفتر دیپلماسی علم در آمریکا و تحت انجمن آمریکایی پیشرفت علم تهیه می شود.

کیم مونتگومری مدیر اجرایی مجله گفت: از زمانی که چین و ایالات متحده روابط دیپلماتیک را در سال ۱۹۷۹ برقرار کردند، توافق نامه ایالات متحده و چین در زمینه همکاری در زمینه علم و فناوری که هر ساله تمدید می شود، منجر به همکاری قوی در این حوزه شده است. در این مصاحبه، مونتگومری از کین خواست تا در مورد دیدگاه چین مبنی بر پیوند علم و دیپلماسی توضیحاتی را ارائه دهد.

کین کانگ خاطرنشان کرد که تبادلات علمی و فناوری و همکاری‌ ها نقش مهمی در توسعه روابط چین و آمریکا داشته و همچنان بخش مهمی از روابط دوجانبه است.

کین با اشاره به فرانک پرس که در رأس یک هیئت بلند پایه از دانشمندان و مقامات دولتی، اولین گفتگوهای مستقیم دو کشور در مورد علم و فناوری را در ژوئیه ۱۹۷۸ انجام داد، گفت: حتی قبل از اینکه ما رسما روابط دیپلماتیک برقرار کنیم، مشاور علمی کارتر رئیس جمهور آمریکا از چین بازدید کرد.

سفیر چین در امریکا همچنین اذعان کرد که طی ۴۰ سال پس از اولین توافقنامه همکاری رسمی که در سال ۱۹۷۹ امضا شد، بیش از ۳۰ پروتکل و توافق نامه در طیف گسترده ای از حوزه ها از جمله بهداشت، تغییرات آب و هوایی و حفاظت از محیط زیست در چارچوب این توافقنامه امضا شده است.

مونتگومری گفت: ابتکارات دیپلماتیک می تواند به تقویت همکاری علمی بین المللی و تقویت قابلیت های علمی در سراسر جهان کمک کند و در رسیدگی به چالش های جهانی مانند تغییرات آب و هوایی مفید و موثر باشد.

 مقامات چینی معتقدند که این کشور اطلاعات و تجربیات خود را به اشتراک گذاشته و همکاری های بین المللی را در تحقیق و توسعه مشترک واکسن ها، درمان  و آزمایش کووید-۱۹ تقویت کرده است. همچنین، چین بیش از ۱.۸ میلیارد دوز واکسن را به بیش از ۱۰۰ کشور و سازمان بین المللی ارائه کرده و تعداد واکسن هایی که در سطح بین المللی در دسترس قرار داده، در سال جاری به دو میلیارد دوز خواهد رسید.

وی گفت: ما امیدواریم که چین و ایالات متحده همکاری علمی و فناوری خود را برای کمک به جهان برای غلبه بر این همه گیری هرچه سریعتر تقویت کنند.

سفیر همچنین تصریح کرد که فضای زیادی برای همکاری چین و آمریکا در زمینه تغییرات آب و هوایی وجود دارد. به گفته وی، بیش از ۸۰ درصد از انرژی مصرفی هر دو کشور از سوخت های فسیلی است در حالی که  هر دو سریعتر از هر کشور دیگری به سمت انرژی های تجدیدپذیر در حال گذار هستند و به دنبال پیشرفت در فناوری های انرژی پاک می باشند.

کد خبر: ۱۲۵٬۰۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha