۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۶
افزایش سهم مالیات در بودجه با افزایش پایه‌های مالیاتی
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

افزایش سهم مالیات در بودجه با افزایش پایه‌های مالیاتی

محقق، کارشناس اقتصادی گفت: سهم مالیات در بودجه سال آینده افزایش یافته که منابع آن از محل افزایش پایه‌های مالیاتی تامین می‌شود.

به گزارش بازار، محمدجواد محقق عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه افزایش پایه‌های مالیاتی با عدالت نزدیک است افزود: در کشور ما ظرفیت‌های خالی زیادی در حوزه مالیات‌ستانی وجود دارد که ما می‌توانیم این حوزه‌ها را فعال و درآمد مالیاتی را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه فقط نباید کارمندان دولت که حقوق بگیر هستند مالیات بدهند گفت: دولت باید مالیات خود را از جاهایی که فرار مالیاتی وجود دارد افزایش دهد و البته این نکته در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است.

این کارشناس ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی را از مهمترین عوامل دخیل در افزایش درآمدهای مالیاتی ذکر کرد و افزود: در حال حاضر ایران بهشت فرارهای مالیاتی است که باید این روند در کشور از بین برود.

محقق گفت: از افرادی که طی چند سال گذشته با خرید و فروش ارز و یا فعالیت در بورس و یا خرید و فروش مسکن سرمایه‌های کلانی اخذ کردند باید مالیات گرفته شود.

وی ادامه داد: در همه جای دنیا ۱۰ تا ۱۵ درصد درآمدهای دولت از طریق مالیات بوده و ما نیز باید کشور را به سمت اداره کردن با درآمدهای مالیاتی سوق دهیم.

محقق افزود: باید این نکته را در نظر داشته باشیم که با اخذ مالیات از مردم، وضع زندگی آن‌ها بهبود پیدا می‌کند، زیرا زمانی که مردم مالیات پرداخت می‌کنند انتظار دارند که بهره‌وری در ادارات مختلف افزایش پیدا کند.

وی در خصوص اینکه آیا در شرایط رکودی که در حال حاضر وجود دارد اخذ مالیات درست است یا خیر؟ گفت: دولت در بودجه سال آینده اخذ مالیات از بخش مولد را ۵ درصد کم کرده و این نشان می‌دهد که در بودجه به سمت عدالت محوری حرکت می‌کند.

محقق ادامه داد: علاوه بر اینکه مالیات بخش مولد کاهش یافته باید به این بخش یارانه هم ارائه دهیم تا بخش تولید را از رکود خارج کنیم.

وی افزود: اخذ مالیات از افرادی که فرار مالیات دارند و یا ثروت‌های کلان بادآورده داشته‌اند به معنای فشار بر مردم عادی نیست.

این کارشناس اقتصادی گفت: اگر مالیات به گونه‌ای که در بودجه سال آینده ذکر شده به درستی دریافت شود ما می‌توانیم بخش عمده درآمدهای دولت را از این روش کسب کنیم.

کد خبر: ۱۲۵٬۰۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha