۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۸
حدود ۱۰.۵ هزار کیلومتر راه آهن و آزادراه در دست ساخت
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد

حدود ۱۰.۵ هزار کیلومتر راه آهن و آزادراه در دست ساخت

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از عملیات اجرایی ساخت ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر محور ریلی، آزادراهی و بزرگراهی در کشور خبر داد.

به گزارش بازار، خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با اعلام این خبر افزود: برای تکمیل این پروژه‌ها به نرخ کنونی ۲۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

وی همچنین میزان پیشرفت فیزیکی پروژه‌های زیرساختی ریلی، آزادراهی و بزرگراهی کشور را ۴۰ درصد دانست و گفت: با اعتبارات تخصیص یافته در قوانین بودجه، ۱۰ سال طول می‌کشد تا این طرح‌ها به بهره برداری برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در سه معاونت اجرایی ساخت و توسعه راه‌ها، ساخت و توسعه راه‌آهن و ساخت و توسعه آزادراه‌ها کار توسعه زیرساخت‌ها را انجام می‌دهد، گفت: از مجموع ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر ریل، آزادراه و بزرگراه در سراسر کشور، حدود ۶ هزار و ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی و نزدیک به ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مسیرهای ریلی جدید و حدود هزار و ۱۵۰ کیلومتر آزادراه نیز در حال احداث است.

خادمی با بیان اینکه هم‌اکنون این پروژه‌ها در قالب حدود هزار و ۵۰۰ قرارداد پیمانکاری در حال اجرا هستند، تصریح کرد: ۹۵۰ مورد از این قراردادها در شرکت ساخت منعقد شده است و اجرای ۵۵۰ قرارداد کوچکتر برعهده ادارات کل راه و شهرسازی است.

وی با بیان اینکه ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نیرو به شکل مستقیم در پروژه‌ها مشغول به کار هستند، گفت: دو برابر این میزان نیز نیرو به صورت غیرمستقیم پیشتیبان اجرای پروژه‌های عمرانی بخش زیرساخت کشور هستند.

وی همچنین درباره نرخ عوارض آزادراه‌ها نیز با اظهار اینکه هنوز رقمی توسط شرکت‌های آزاد راهی سرمایه گذار برای بررسی ابلاغ نشده است، اظهار داشت: تا اوایل بهمن شرکت‌های آزادراهی سرمایه‌گذاری کننده، ارقام پیشنهادی خود را به ما ارائه خواهند کرد و پیش از سال، آن را برای بررسی به کمیته تخصصی در وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد می‌دهیم و بر این اساس تا ابتدای سال آینده ارقام جدید نهایی شده و توسط وزیر راه و شهرسازی ابلاغ خواهد شد.

خادمی یکی از موارد مدنظر در نرخ گذاری عوارض آزادراه‌ها را بهسازی و نگهداری آن‌ها بیان کرد و گفت: هزینه‌های نگهداری و اجرای عملیات به شدت افزایش یافته است، اما نمی‌توانیم متناسب با این مقوله عوارض را افزایش دهیم و هرچه کمتر عوارض افزایش یابد در خدمات دهی، برقراری ایمنی و رویه آسفالت کمتر کار می‌شود.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون به دلیل رقم کم عوارض و کسب نشدن درآمد متناسب با تورم، بسیاری از مسیرها نیاز ضروری به بهسازی دارند، اما امکان ترمیم رویه‌ها وجود ندارد.

خادمی تاکید کرد: سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که در زیرساخت‌های کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند باید مطمئن شوند که بازگشت سرمایه با سود مناسب خواهند داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره سرنوشت راه آهن سریع السیر تهران- قم- اصفهان نیز گفت: از شروع به کار راه آهن سریع السیر، مجری آن شرکت ساخت و توسعه بود، اما حدود چهار سال پیش به شرکت راه‌آهن منتقل شد و پس از مدتی وزیر راه و شهرسازی سابق تصمیم گرفت که طرح، دوباره به شرکت ساخت منتقل شود.

وی افزود: در این نقل و انتقالات با مشکلات قانونی روبرو شدیم و اکنون دستگاه اجرایی که در قانون وجود دارد شرکت راه آهن جمهوری است، اما شرکت ساخت به عنوان مجری پروژه، تفویض از مدیرآهن عامل راه‌آهن برای اجرای پروژه دارد و عملا کار اجرایی را شرکت ساخت و مسائل مالی و قراردادی را نیز شرکت راه‌آهن برعهده دارد.

خادمی گفت: اگر شرکت راه آهن دوباره کار اجرای این پروژه را به ما تفیض کند، آن را انجام خواهیم داد.

خادمی در خصوص آزادراه تهران - شمال نیز گفت: بخشی از قطعه دو آزادراه تهران - شمال به طول ۶ و نیم کیلومتر شامل تونل البرز به بهره برداری رسیده است و تا پایان سال آینده باند غربی که هم اکنون ۷۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد به بهره برداری خواهد رسید.

وی اعتبار مورد نیاز افتتاح باند رفت را ۲۷۰۰ میلیارد تومان دانست و گفت: این مبلغ بصورت برابر توسط بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی تامین خواهد شد.

خادمی در خصوص ترافیک عبوری آزادراه غدیر نیز گفت: این طرح ترافیک خوبی جذب کرده است، اما اگر پلیس تردد خودروهای سنگین را از شهرهای کرج و تهران ممنوع کند، طبیعی است که ترافیک آزادراه غدیر افزایش می‌یابد، اما در حال حاضر، رانندگان خودروهای سنگین می‌توانند یکی از دو مسیر را انتخاب کنند.

وی همچنین درباره ترافیک عبوری از ادامه آزادراه شهید همت نیز گفت: پل روی رودخانه بیله قان باید تکمیل شده و به کنارگذر شمالی کرج متصل شود که این پل و کنارگذر شمالی کرج هرکدام هم اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و در صورت تکمیل، قطعا ترافیک این آزادراه هم به میزان قابل قبولی افزایش خواهد یافت.

کد خبر: ۱۲۴٬۹۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha