۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۹
اسپیس فریم یک سازه زیبا با قیمت مناسب

اسپیس فریم یک سازه زیبا با قیمت مناسب

ساختار اسپیس فریم را می توان به عنوان یک ساختار سفت، سبک و مستحکم تعریف کرد.

به گزارش بازار، ساختار اسپیس فریم را می توان به عنوان یک ساختار سفت، سبک و مستحکم تعریف کرد. این ساختار از پایه های به هم پیوسته در یک الگوی هندسی ساخته شده است. اسپیس فریم را می توان به طور موثر برای پوشش مناطق بزرگ با حداقل تکیه گاه داخلی استفاده کرد. استحکام اسپیس فریم به دلیل صلبیت ذاتی مثلث و بارهای خمشی است که به صورت بارهای کششی و فشاری در طول هر پایه منتقل می‌شوند. حال ما در این مقاله میخواهیم به این تکنولوژی پیشرفته یعنی اسپیس فریم که یک سازه زیبا با قیمت مناسب است بپردازیم.

یکی از بهترین مزایای اسپیس فریم، سهولت ساخت آنهاست. آموزش نیروی کار در محل ساخت و ساز بسیار آسان است. همانطور که اقتصاد نیز نقش بسیار مهمی در طراحی سیستم های ساختمان دارد. سازه های اسپیس فریم دارای طرح های اقتصادی هستند. اسپیس فریم ها از جمله کم وزن ترین سازه های فولادی سبک وزن هستند. عناصر و گره ها از هم جدا شده و به یکدیگر پیچ می شوند تا سازه هایی را تشکیل دهند.

تجزیه و تحلیل طراحی یک سازه اسپیس فریم

اسپیس فریم‌ها معمولاً با استفاده از ماتریس سختی طراحی می‌شوند. ویژگی خاص ماتریس سختی در یک فضای معماری، استقلال عوامل زاویه ای است. اگر اتصالات به اندازه کافی سفت و سخت باشند، انحرافات زاویه ای را می توان نادیده گرفت و محاسبات را ساده می کند. ساده‌ترین شکل اسپیس فریم، یک دال افقی از هرم‌های مربعی به هم پیوسته و چهار وجهی است که از فولاد آلومینیومی یا لوله‌ای ساخته شده است. از بسیاری جهات، این به نظر می رسد که بازوی افقی یک جرثقیل برجی بارها تکرار شده است تا آن را گسترده تر کند. یک فرم قوی تر از چهار وجهی به هم پیوسته تشکیل شده است که در آن تمام پایه ها دارای طول واحد هستند. از نظر فنی بیشتر به این ماتریس بردار همسانگرد یا در یک واحد عرض یک خرپا هشتگانه گفته می شود. تغییرات پیچیده تر، طول پایه ها را تغییر می دهد تا ساختار کلی را منحنی کند یا ممکن است اشکال هندسی دیگری را در خود جای دهد.

اسپیس فریم ها یک ویژگی مشترک در ساخت و ساز ساختمان های مدرن هستند. آنها اغلب در دهانه های سقف بزرگ در ساختمان های تجاری و صنعتی مدرنیستی یا در پاساژها و نمایشگاه ها یافت می شوند.

کاربردهای سازه اسپیس فریم

  • سازه های تجاری و صنعتی مثل پاساژها و کارگاه ها
  • سالن های نمایش
  • نورگیر
  • سایبان
  • باجه های عوارض
  • سالن های نمایشگاه
  • استادیوم های ورزشی

اجاره اسپیس فریم

درصورتی که نیاز شما موقتی و برای مدت کم است نیاز نیست که حتما این سازه را بخرید. می توانید از طریق اجاره اسپیس فریم در هزینه و قیمت تمام شده آن صرفه جویی نمایید.

اسپیس فریم به دو دسته طبقه بندی بر اساس انحنا و طبقه بندی بر اساس آرایش طبقه بندی می شود. جزئیات در زیر تجزیه و تحلیل شده است.

اجاره اسپیس فریم

طبقه بندی انحنای سازه اسپیس فریم

  • پوشش های هواپیمای اسپیسی: این سازه های اسپیسی از زیرساخت های مسطح تشکیل شده اند. رفتار آنها شبیه به رفتار صفحه ای است که در آن انحرافات در صفحه از طریق میله های افقی هدایت می شوند و نیروهای برشی توسط قطرها پشتیبانی می شوند.
  • طاق های بشکه ای: این نوع طاق دارای سطح مقطع طاق ساده می باشد. معمولاً این نوع اسپیس فریم نیازی به استفاده از ماژول های چهار وجهی یا هرم به عنوان بخشی از پشتیبان خود ندارد.
  • گنبدهای کروی و سایر منحنی های مرکب معمولاً نیاز به استفاده از ماژول ها یا هرم های چهار وجهی و پشتیبانی اضافی از پوست دارند.

طبقه بندی بر اساس چیدمان عناصر ساختار اسپیس فریم

  • شبکه تک لایه: همه عناصر بر روی سطح قرار دارند که باید تقریب شوند.
  • شبکه دو لایه: عناصر در دو لایه موازی با یکدیگر در فاصله مشخصی از هم سازماندهی می شوند. هر یک از لایه ها شبکه ای از مثلث ها، مربع ها یا شش ضلعی ها را تشکیل می دهند که در آنها ممکن است برآمدگی گره ها در یک لایه همپوشانی داشته باشند یا نسبت به یکدیگر جابجا شوند. میله های مورب گره های هر دو لایه را در جهات مختلف در فضا به هم متصل می کنند.
  • شبکه سه لایه: عناصر در سه لایه موازی قرار می گیرند که توسط قطرها به هم متصل می شوند. آنها تقریباً همیشه صاف هستند. پوشش آویزان

نمونه های دیگر قابل طبقه بندی به عنوان اسپیس فریم عبارتند از: سازه های فلزی پلیسه دار، پوشش آویزان و سازه های پنوماتیک.

چرا ساختار اسپیس فریم برجسته است؟

یکی از مهمترین مزایای ساختار اسپیس فریم سبک بودن آن است. عمدتاً به این دلیل است که مواد به صورت مکانی توزیع می شوند به گونه ای که مکانیسم انتقال بار عمدتاً به صورت کششی یا فشار محوری است. در نتیجه، تمام مواد در هر عنصر معین به میزان کامل مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، اکثر اسپیس فریم ها اکنون با فولاد یا آلومینیوم ساخته می شوند که وزن خود را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. این امر به ویژه در مورد سقف های با دهانه بلند که منجر به چندین نمونه قابل توجه از کاربردها شده است، اهمیت دارد

واحدهای اسپیس فریم معمولاً در کارخانه به صورت انبوه تولید می شوند تا بتوانند از سیستم صنعتی ساخت و ساز نهایت بهره را ببرند. اسپیس فریم ها را می توان از واحدهای پیش ساخته ساده که اغلب دارای اندازه و شکل استاندارد هستند، ساخت. چنین واحدهایی را می توان به راحتی حمل و نقل کرد و با نیروی کار نیمه ماهر به سرعت در محل مونتاژ کرد. در نتیجه می توان اسپیس فریم ها را با هزینه کمتری ساخت.

قیمت اسپیس فریم

یک اسپیس فریم با وجود سبک بودن معمولاً به اندازه کافی سفت و مستحکم است. این به دلیل ویژگی سه بعدی آن و مشارکت کامل عناصر تشکیل دهنده آن است. مهندسان از استحکام ذاتی و سختی زیاد اسپیس فریم و توانایی استثنایی آن‌ها در مقاومت در برابر بار متمرکز نامتقارن یا سنگین قدردانی می‌کنند. اسپیس فریم ها با داشتن استحکام بیشتر، انعطاف‌پذیری بیشتری را در چیدمان و موقعیت ستون‌ها فراهم می‌کنند.

اسپیس فریم‌ها دارای تطبیق‌پذیری شکل و فرم هستند و می‌توانند از یک ماژول استاندارد برای تولید شبکه‌های مختلف فضای مسطح، پوسته‌های مشبک یا حتی اشکال آزاد استفاده کنند. معماران از زیبایی بصری و سادگی چشمگیر خطوط در اسپیس فریم ها قدردانی می کنند. روندی بسیار قابل توجه است که در آن اعضای سازه به عنوان بخشی از بیان معماری در معرض دید قرار می گیرند. تمایل به باز بودن هم برای تأثیر بصری و هم توانایی تطبیق نیازهای فضای متغیر، همیشه اسپیس فریم را به عنوان مطلوب ترین راه حل می طلبد.

پتانسیل بازار فولاد و قیمت اسپیس فریم

انتظار می‌رود بازار اسپیس فریم ایران در طول دوره پیش‌بینی به دلیل عواملی مانند افزایش تقاضا از سوی بخش تولید، ترجیح فزاینده نسبت به ساختمان‌ها و اجزای از پیش مهندسی‌شده، و ابتکارات دولت برای فعالیت‌های توسعه زیرساخت، شاهد رشد قابل‌توجهی باشد. افزایش مورد انتظار در قیمت اسپیس فریم و فولاد به دلیل افزایش قیمت زغال سنگ که، ماده اولیه مورد استفاده در تولید فولاد، مقررات دولتی به عنوان چند مورد عمده شناخته شده است. چالش های پیش روی بازار ساخت اسپیس فریم در ایران است.

در این زیر به برخی از مزیت آن نسبت به سازه سنتی پرداخته می شود.

مزایای معماری اسپیس فریم

  1. سادگی و زیبایی منحصر به فرد سازه های اسپیس فریم در معماری فرم منظم سازه های فضایی از نظر معماری جذاب، زیبا و باارزش است و به همین دلیل است که بسیاری از معماران اسپیس فریم ها را در سالن ها، مراکز اجتماعی و غیره به نمایش می گذارند حتی از اسپیس فریم ها در نمای ساختمان استفاده کنید.
  2. انعطاف پذیری عالی از نظر معماری، با استفاده از اشکال هندسی به ظاهر یکسان مکرر. ما می‌توانیم با طرح‌های مختلف معماری، اشکال هندسی مختلفی ایجاد کنیم، طراحی کنیم و پیکربندی مورد نظر معمار را تولید کنیم. اشکال رایج معماری عبارتند از: شکل تخت، قوس، طاق بشکه ای، گنبد، چتر، هرم، سینوسی و غیره.
  3. هزینه بسیار کمتر، با توجه به اینکه این سازه را حتی اجاره هم کرد می توان با قیمت مناسب آن را در اختیار داشت و از آن بهره برد.
  4. عدم نیاز به استفاده از سقف کاذب در سازه های اسپیس فریم. نمای زیبای شبکه‌های دولایه در اسپیس فریم ها که به صورت اشکال هندسی مکرر ظاهر می‌شوند، چشم‌انداز دلنشینی را به وجود می‌آورد که از نظر معماری بسیار ارزشمند است و به همین دلیل است که تعداد زیادی از معماران از سقف‌های کاذب استفاده نمی‌کنند، بلکه از اسپیس فریم ها در مراکز اجتماعی، مساجد، تالار، فرودگاه‌ها استفاده می‌کنند.
  5. امکان اتصال چند آویز از سقف یک اسپیس فریم. با توجه به ظرفیت باربری بالا و همچنین گره های متعدد در فواصل زمانی منظم، امکان مانور طراحی برای اتصال چند آویز در هر نقطه دلخواه را فراهم می کند و در نتیجه آثار معماری (داخلی) منحصر به فردی را ایجاد می کند.
  6. سازه ای مناسب برای نورپردازی. نقاط از پیش تعریف شده بر روی اسپیس فریم ها (گره های سازه) به همراه امکان اتصال نورافکن یا سایر منابع نوری در هر نقطه از سطح تولید شده، محیط را زیبا و مناسب برای نورپردازی و دکوراسیون می کند.

انعطاف پذیری و استحکام ساختار اسپیس فریم به شدت در حال رشد است و در روزهای آینده به زودی بازارها را مجذوب خود خواهد کرد. زیبایی شناسی و چشم انداز طراحی آن را به گزینه ای شایسته تبدیل می کند. جدای از نکاتی که در بالا مورد بحث قرار گرفت.

کد خبر: ۱۲۴٬۹۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha