۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
افزایش ۸ برابری تولید مواد ضدعفونی کننده و ۲۰ برابری تولید الکل اتانول
رضا رحمانی خبر داد:

افزایش ۸ برابری تولید مواد ضدعفونی کننده و ۲۰ برابری تولید الکل اتانول

وزیر صنعت، معدن و تجارت در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما اهم اقدامات وزارت صمت در افزایش تولیدات اقلام بهداشتی و محورهای برنامه ای وزارتخانه را برای سال جهش تولید تشریح کرد.

به گزارش بازار به نقل از شاتا، رضا رحمانی گفت: قبل از شیوع کرونا در کشور، ظرفیت تولید انواع ماسک حدود ۷۰۰ هزار قطعه و میزان تولیدات ۳۰۰ هزار قطعه بود که همزمان با شیوع کرونا اولین برنامه ما تشویق و ترغیب واحدهای تولیدی به فعالیت سه شیفته و شبانه روزی بود که در صحنه عمل این اتفاق کاملا عملیاتی شده و واحدها همکاری فوق العاده ای داشتند که جای تقدیر فراوان دارد.

وی افزود: تمام اقدامات بخش تولید زیر نظر دستورالعمل ها و پروتکل های وزارت بهداشت بوده است و با ستاد ملی مبارزه با کرونا هماهنگ عمل کردیم.

رحمانی اعلام کرد: تولید مواد شوینده از اسفندماه ۹۸ تا کنون ۸ برابر و تولید الکل ۲۰ برابر شده است و تولید دستکش بیش از ۲ برابر شده است، پیش از کرونا ۲ میلیون تولید می کردیم، الان ۴.۵ میلیون عدد تولید می کنیم و همچنین ظرفیت واحدهای تولیدکننده شوینده ها را از ۵۰ درصد به ۹۰ درصد رسانده ایم.

مدیریت توزیع اقلام بهداشتی با وزارت بهداشت است

وزیر صمت در برنامه نگاه یک شبکه یک تصریح کرد: تولیدات روزهای اول ما به بیمارستانها ارسال شده است، با این حال در ۱۰۴ واحد تولیدی مرتبط با اقلام و کالاهای مربوط به مقابله با کرونا، بازرس مقیم از ۱۰ اسفند ۹۸ مستقر شده است.

رحمانی گفت: تمام تولیدات ما به وزارت بهداشت تحویل داده می‌شود و توزیع زیر نظر و با نظارت و کنترل وزارت بهداشت انجام می شود.

وی اضافه کرد: همه اقدامات در ارتباط با تولید کالاهای مرتبط با کرونا توسط و همکاری بخش خصوصی انجام شده است و البته نباید تلاش ها و پیگیری های همکاران ما در وزارت صمت نادیده گرفته شود.

همکاری وسیع شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی در تامین اقلام بهداشتی

رحمانی افزود: شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی ما برای تامین اقلام و کالاهای مرتبط با کرونا پای کار آمدند و علاوه بر همکاری در تامین ارز مورد نیاز جهت واردات، ۱۳۶ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای تامین کالاها و اقلام مورد نیاز اختصاص دادند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از محل همین کمک بلاعوض ۱۳۶ میلیارد تومانی شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی، بیش از ۱۰ میلیون عدد ماسک توسط ایمیدرو خریده و تحویل وزارت بهداشت شده است.

رحمانی اعلام کرد: در سایه همین همکاری گسترده واردات ماسک تاکنون حدود ۲۰ میلیون عدد بوده است و معادل این عدد نیز سفارش گذاری شده است.

وی ادامه داد: همه معاونت های مرتبط در وزارتخانه برای تسهیل امور پای کار آمدند و البته همکاری مردم مثال زدنی بوده و خوشبختانه کمبودی هم در بازار نداشتیم.

رحمانی گفت: با توجه به تدابیر انجام شده، همکاران ما قول داده اند که تا آخر فروردین و اوایل اردیبهشت تولید ماسک به ۴ میلیون عدد در روز خواهد رسید و دغدغه های مردم در این بخش به حداقل ممکن خواهد رسید.

وی تصریح کرد: در این مسیر ستاد اجرایی فرمان امام هم پای کار آمده، اصناف و اتحادیه ها و بسیج اصناف هم برای کمک و مقابله با کرونا همکاری وسیعی با ما داشتند.

وزیر صمت اضافه کرد: به عنوان نمونه اتحادیه پوشاک تهران هم اکنون روزانه ۵ هزار لباس بیمارستانی تولید و به مراکز درمانی تحویل می دهد.

رحمانی، در برنامه نگاه یک شبکه یک بیان کرد: برخی واحدهای تولیدی، خطوط تولید خود را برای تهیه و تامین اقلام و کالاهای مرتبط با کرونا تغییر داده اند.

وی تصریح کرد: مردم ما خیلی فهیم و قابل تقدیر هستند، در این ایام فروش خیلی از کالاهای پرمصرف به سبب مصرف بهینه و درست مردم، کاهش یافت و در بازدیدهایی که از فروشگاه های زنجیره ای داشتم متوجه شدم که مردم به اندازه نیازشان خرید می‌کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: با تمهیدات اتخاذ شده، ذخیره سازی کالا به خوبی برای ماه مبارک رمضان و عید نوروز انجام شده است و کالا به وفور در بازار یافت می شود و به عنوان مثال تاکنون ذخیره مرغ به اندازه کنونی نبوده است، در سایر اقلام و کالاهای اساسی نیز هیچ گونه مشکلی نداریم.

رحمانی گفت: مردم با اعتمادی که داشتند سریع خود را با شرایط جدید وفق دادند و نهایت همکاری را داشتند و بنا بر گزارش سازمان حمایت شکایات مردمی در این ایام ۷ درصد کاهش یافته است‌.

وی افزود: قطعا برای پساکرونا نیز برنامه داریم و برای برخی اصناف و واحدهای تولیدی که بخاطر کرونا آسیب دیده اند، بسته های حمایتی داریم.

رحمانی اضافه کرد: قیمت ۱۵ هزار تومان برای مواد اولیه ضدعفونی کننده ها (الکل) در این ایام، در نظر گرفته شده است، قیمت مواد اولیه الکل در حال افزایش بود که با ورود ما مدیریت شد.

وی ادامه داد: در ۱۰۴ واحد تولید اقلام و کالاهای مرتبط با کرونا، بازرس مقیم داریم، فرایند تولید تحت کنترل است، آمار احتکار و ...، نه تنها در اقلام بهداشتی بلکه در سایر اقلام نیز خیلی پایین است.

وزیر صمت تصریح کرد: در حوزه کرونا اقدامات دیگری نیز در دستور کار بوده است، از جمله این که صادرات اقلام مرتبط با کرونا را ممنوع کردیم، تعرفه واردات ۵۵ درصدی برخی از این اقلام را به ۵ درصد کاهش دادیم تا قیمت تمام شده پایین بیاید.

رحمانی گفت: البته دستگاه های مرتبط مانند وزارت راه و شهرسازی، هواپیمایی و... برای واردات و تامین اقلام و کالاهای مورد نیاز در خصوص بیماری کرونا همکاری خوبی داشتند.

وی تاکید کرد: بخشی از وفور کالا در این شرایط، مرهون ظرفیت های ایجاد شده در سال رونق تولید و سالهای گذشته است.

وزیر صمت در برنامه نگاه یک شبکه یک گفت: با پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت ۷۵ هزار میلیارد تومان برای حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده بر اثر کرونا مانند اصناف، شرکت‌های حمل و نقل و گردشگری و... تامین اعتبار شده است و دولت روی آن تاکید فراوان دارد که شیوه نامه آن همین روزها ابلاغ می شود.

رحمانی افزود: با دستور رییس جمهور، ۱۰ میلیارد دلار برای واحدهای تولیدی آسیب دیده هم در نظر گرفته شده است و سایر اقدامات حمایتی از جمله استمهال مالیات، بیمه تامین اجتماعی و معوقات بانکی و چک های برگشتی واحدهای تولیدی آسیب دیده بر اثر کرونا نیز از دیگر اقدامات است که در دستور کار است و مصوب نیز شده است.

وی اعلام کرد: یکی از اولین وزارتخانه هایی که به صورت کتبی و شفاهی برای جبران خسارات واحدهای آسیب از کرونا اقدام کرد، وزارت صمت بوده است که در روزهای اول این مکاتبات انجام شد و دولت و به ویژه رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور با تمام توان از واحدهای تولیدی حمایت می کنند.

وزیر صمت گفت: ذخایر و ظرفیت های خوبی در کشور داریم، این پتانسیل ها برای کاهش آسیب های مردم و واحدهای تولیدی بکار گرفته می شود تا دردهای مردم تسکین یابد.

رحمانی افزود: شیوع کرونا تاثیر منفی در برخی حوزه ها مانند نفت در کل دنیا خواهد داشت، در حوزه کشاورزی که واردات ما در این حوزه نیز هست در حال رصد کشورهای دیگر هستیم و فعلا مشکلی گزارش نشده است و پیش بینی ها حاکی از این است که آثار منفی کمتری در حوزه محصولات و کالاهای کشاورزی داشته باشیم و برآورد این است که با کشت انجام شده، امسال نیاز به واردات گندم نداشته باشیم.

وی اضافه کرد: تنوع منابع برای تامین اقلام و کالاهای مورد نیاز مردم باعث خریدهای خوبی شد، این تدابیر به ذخیره سازی این اقلام به خصوص در این شرایط کمک شایانی کرد.

رحمانی تاکید کرد: مردم اخبار ناصحیح فضای مجازی که بعضا عمدی و بعضا غیر عمد هستند را بشناسند و آمار و اطلاعات صحیح و درست را از منابع رسمی مانند صدا و سیما و مراجع ذیصلاح پیگیری کنند چرا که عده ای با درج اخبار نادرست و شایعات دنبال منافع خود هستند، مثلا قیمت لیمو ترش در اول شیوع کرونا با تمسک به همین اخبار غیرکارشناسی چند برابر شد.

وی تصریح کرد: قیمت ها به صورت مدام و روزانه رصد و پایش می شود، شفافیت در وزارت صمت با استفاده از سامانه ها افزایش بسیاری خواهد داشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:شفافیت به زیرساختهای مهمی نیاز دارد و تکمیل دولت الکترونیک از مهمترین اولویت ها است و در حوزه وزارت صمت علیرغم محدودیت های بودجه ای، ما در حال تکمیل کردن سامانه های الکترونیکی برای شفافیت بیشتر امور هستیم.

رحمانی اضافه کرد: در حوزه معادن(واگذاری ها) و بهین یاب اقدامات خوبی برای تکمیل سامانه ها انجام شده است، به شفافیت اعتقاد داریم چرا که راهکار عدالت، شفافیت و مانع جدی در بروز تخلفات است.

وی با اشاره به عملکرد وزارت صمت در سال ۹۸ گفت: نمره قبول و رضایت بخشی به اقدامات انجام شده در رونق تولید می دهم و معتقدم مهمترین کاری که در رونق تولید شد، این بود که موانع فکری رونق تولید مرتفع شد.

وزیر صمت با یادآوری دستاوردهای برنامه ساخت داخل در سال رونق تولید گفت: بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از واردات قطعات و تجهیزات در برنامه رونق تولید ساخت داخل، داخلی سازی شده است، که حاصل همین تغییر نگرش ها است.

رحمانی افزود: خوشبختانه مردم به رونق تولید، اعتقاد و باور پیدا کردند، همانگونه که ابتدای سال ۹۸، رهبری راه حل و علاج مشکلات کشور را همین رونق تولید دانستند و مردم نیز به این باور رسیدند و به عنوان نمونه انجمن قطعه سازان انتهای سال ۹۷ نامه ای زدند که ۲۸۰ هزار نفر بیکار خواهند شد، اما با رونق تولید در سال ۹۸ نه تنها آن ۲۸۰ هزار نفر بیکار نشدند و به کار خود بازگشتند بلکه ۴۰ هزار نفر جدید نیز در این حوزه به کار گرفته شدند.

رحمانی اضافه کرد: در سال پیش روی یکی از محورهای کاری ما حوزه معدن است که ۵ برنامه در این حوزه داریم که یکی از برنامه ها تسهیل واگذاری ها به مردم است و پارسال با این رویکرد حدود ۱۵۰ معدن جدید فعال و به چرخه تولید بازگشتند.

وی تاکید کرد: امسال شناسایی و معرفی صنایع پیشران و اولویت دار را با جدیت دنبال خواهیم کرد و بحث تولید محصولات دانش بنیان را در دستور کار داریم چرا که مهترین منبع رشد کشورمان نیروی انسانی با دانش است که ما از آن برخورداریم و همچنین بیشترین شرکت دانش بنیان را در منطقه داریم، رشد مقالات علمی کشور قابل توجه بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:۷ محور کاری را امسال داریم که توسعه فناوری و شرکتهای دانش بنیان یکی از این محورهای اصلی آن است و در همین راستا جذب سرباز امریه از میان نخبگان به اذن مقام‌معظم رهبری را در برنامه داریم و به شرکتهای بزرگ برای جذب نخبگان با حقوق مکفی مجوز دادیم.

رحمانی اضافه کرد: برای تحقق برنامه ما ابزارهای حمایتی همچون صندوق حمایت از صنایع پیشرفته را داریم که در کنار صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری از شرکتهای دانش بنیان و هایتک حمایت می کند و این شرکتها در اولویت وزارت صمت هستند.

وی تأکید کرد: تولیدات صادراتی شرکتهای دانش بنیان با اولویت ویژه ای در دستور کار است.

وزیر صمت در برنامه نگاه یک شبکه یک اعلام کرد: صادرات و واردات ما از لحاظ ارزشی در سال ۹۸ نزدیک به هم بودند، اما صادرات به صورت وزنی ۴ برابر واردات بود و این موضوع نشان می‌دهد که سهم محصولات دانشی در صادرات کمتر بوده و بیشتر صادرات محصولات معدنی با وزن سنگین بوده است؛ لذا برای افزایش ارزش صادرات کشورمان باید سهم محصولات دانشی و دانش بنیان را در سبد صادراتی بیشتر کنیم.

رحمانی تصریح کرد: سهم کالاهای مصرفی در واردات از ۱۵ درصد به ۱۰ درصد در سال ۹۸ رسید.

وی گفت: توسعه و تعمیق ساخت داخل در راستای جهش تولید، مدیریت واردات و توسعه صادرات غیر نفتی، توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان، بهبود فصای کسب و کار، تامین منابع مالی و توسعه سرمایه گذاری و توسعه لجستیک ۷ محور کاری برنامه های امسال است.

وی گفت: سهم بازار سرمایه را مثل کشورهای توسعه یافته در تامین منابع مورد نیاز باید بیشتر کنیم.

رحمانی افزود: ۷ محور کاری برنامه های وزارت صمت در سال جهش تولید با ۴۰ برنامه دنبال می شود.

وزیر صمت در پایان تاکید کرد: مجموعه وزارت صمت در این ایام به خصوص از اسفندماه و شیوع بیماری کرونا با جدیت و عاشقانه کار می کنند.

کد خبر: ۱۲٬۴۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha