۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۳
شب یلدای زنجانی‌ها با گرانی کالاها گره خورد| استقبال سرد از بازار آجیل و میوه
بازار گزارش می‌دهد؛

شب یلدای زنجانی‌ها با گرانی کالاها گره خورد| استقبال سرد از بازار آجیل و میوه

زنجان- میوه ها و اقلام گران و بازار بدون نظارت قصه این روزهای بازار زنجان است که دلالان آن را مدیریت کرده و قیمت کالاها را تعیین می کنند، شب یلدای امسال زنجانی ها با گرانی کالاها گره خورده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: شب چله یکی از سنت‌های قدیمی ایرانیان است که جایگاه مهمی در فرهنگ مردم استان زنجان دارد و این فرهنگ از دیر باز تاکنون حفظ و ماندگار شده است. متأسفانه شرایط امروز کرونا و افزایش قیمت انواع میوه‌ها و خشکبار باعث شده تا رغبت مردم نسبت به خرید بسیار کم شود.

شب یلدا امسال به علت شیوع کرونا متفاوت از سال‌های گذشته برگزار می‌شود و دورهمی ها جمع شده است، بنابراین اغلب مردم این روزها به دنبال خرید اقلام رنگا رنگ آجیل، خشکبار، شیرینی، میوه هستند ولی افزایش قیمت کالاها به یکی از نگرانی‌های جدی مردم در شب یلدای امسال تبدیل شده است و این در حالی است که درآمدها افزایشی نداشته ولی قیمت کالاها چندین برابر شده و این قدرت خرید مردم را بسیار کاهش داده است.

شب یلدای زنجانی‌ها با گرانی کالاها گره خورد| استقبال سرد از <a class=بازار آجیل و میوه " height="393" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2020/12/20/4/58474.jpg" width="600" />

به بازار آجیل فروشان و میدان میوه و تره بار می‌روم، آجیل فروش می‌گوید امسال قیمت‌ها افزایش یافته و مردم برای شب یلدا سفارش بسیار کمی دارند. نرخ انواع میوه در روزهای اخیر به بهانه شب یلدا گران شده و با توجه به کیفیت، قیمت میوه‌ها متفاوت است و پرتقال که طی هفته گذشته با قیمت هشت هزار تومان عرضه می‌شد امروز در استان با قیمت ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان در بازار زنجان عرضه می‌شود و قیمت سیب هم از هفت هزار تومان به ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان رسیده و قیمت انار هم از ۱۰ هزار تومان به ۱۲ تا ۱۸ هزار تومان رسیده رسیده است.

افزایش بازرسی‌ها و نظارت‌ها از بازار نقش مهمی در جلوگیری از افزایش قیمت و تخلفات گران فروشی دارد و باید مسئولان زمینه توزیع مناسب کالاها در استان را فراهم کنند ولی بازرسی در این استان بسیار ضعیف است.

طی سال‌های گذشته بازار میوه، آجیل و شیرینی پر رونق می‌شد ولی امسال با توجه به مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت‌ها به خصوص قیمت آجیل و خشکبار در سطح جامعه رونق بازار شب یلدا در روزهای آخر پاییز نسبت به سال‌های گذشته بسیار کمرنگ شده و مردم علاقه دارند خرید کنند و جیب خالی شأن اجازه نمی‌دهد

طی سال‌های گذشته بازار میوه، آجیل و شیرینی پر رونق می‌شد ولی امسال با توجه به مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت‌ها به خصوص قیمت آجیل و خشکبار در سطح جامعه رونق بازار شب یلدا در روزهای آخر پاییز نسبت به سال‌های گذشته بسیار کمرنگ شده و مردم علاقه دارند خرید کنند ولی جیب خالی شأن اجازه نمی‌دهد.

به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و قیمت‌های نجومی برخی اقلام شب یلدا فرصت خرید را از خانواده‌ها به خصوص خانواده‌های کم درآمد گرفته و در این میان اقشار کم در آمد شیرینی شب یلدا را به خوبی درک نخواهند کرد و طولانی‌ترین شب سال ایرانیان متأثر از این وضعیت اسف بار بوده و این بازار دیگر آن بازار سال‌های گذشته نیست.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه با توجه به بالا بودن تقاضای کالاهای اساسی و اقلام مورد نیاز شب چله در روزهای آخر پاییز، بازرسی بر اقلامی همچون میوه، خشکبار و شیرینی با جدیت و نفرات بیشتری انجام می‌شود، افزود: طی روزهای اخیر با توجه به مصوبات ستاد تنظیم بازار استان نظارت بر عرضه اقلام اساسی نیز تشدید شده است.

شب یلدای زنجانی‌ها با گرانی کالاها گره خورد| استقبال سرد از بازار آجیل و میوه

اسماعیل مسلمی به نحوه تعیین قیمت میوه اشاره کرد و ابراز داشت: میوه جزو اقلامی است که فروشندگان باید با توجه به درصد سود ابلاغ شده نسبت به فروش آن اقدام کنند.

وی افزود: سود عمده فروشی میوه پنج درصد است و سود خرده فروشی در میوه با توجه به کیفیت میوه، نوع و فساد پذیری آن از ۲۰ تا ۳۵ درصد متغیر است.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه در راستای اجرای قانون انتزاع و با توجه به واگذاری بخشی از امور بازرسی به سازمان جهاد کشاورزی، هم اکنون بازرسی‌ها با حضور کارشناسان این سازمان نیز صورت می‌گیرد، ابراز کرد: از همشهریان در خواست می‌شود در صورت مشاهده هر گونه تخلف و گرانفروشی در اصناف استان مراتب را به سامانه رسیدگی به شکایات ۱۲۴ اعلام کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: با توجه به افزایش تقاضا برای خرید میوه، آجیل و خشکبار از سوی شهروندان زنجانی طرح نظارتی ویژه شب یلدا اجرا می‌شود.

طرح نظارتی ویژه شب یلدا از ۲۰ آذرماه شروع‌شده و تا ۳۰ آذرماه ادامه دارد
ناصر فغفوری با بیان اینکه بازرسی از بازار با همکاری اتاق اصناف و بازرسین سازمان صنعت و معدن اجرا می‌شود، افزود: طرح نظارتی ویژه شب یلدا از ۲۰ آذرماه شروع‌شده و تا ۳۰ آذرماه ادامه دارد و با هرگونه گران‌فروشی، کم‌فروشی، تقلب و عدم صدور فاکتور به جد برخورد می‌شود.

شب یلدای زنجانی‌ها با گرانی کالاها گره خورد| استقبال سرد از بازار آجیل و میوه

وی ابراز داشت: در این شرایط کرونایی مردم نباید دغدغه گرانی داشته باشند و همه فروشگاه‌های میوه، آجیل مورد بازرسی قرار می‌گیرند و در صورت مشاهده تخلف به‌صورت ویژه رسیدگی می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان ادامه داد: دریافت و رسیدگی به موقع به گزارش‌ها و شکایت‌های مردمی از طریق تلفن ۱۲۴، ستادهای خبری و برخورد با احتکار و قاچاق کالا توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با جدیت رسیدگی می‌شود.

اداره بازرسی و نظارت صنعت و معدن و تجارت استان بازرسی‌های مستمری از اصناف انجام می‌دهد، شکایت مردم از واحدهای صنفی به سه صورت تلفنی، کتبی و حضوری است و در بازرسی از اصناف کارشناسان بهداشت هم حضور دارند

فغفوری با بیان اینکه اداره بازرسی و نظارت صنعت و معدن و تجارت استان بازرسی‌های مستمری از اصناف انجام می‌دهد، بیان داشت: شکایت مردم از واحدهای صنفی به سه صورت تلفنی، کتبی و حضوری است و در بازرسی از اصناف کارشناسان بهداشت هم حضور دارند.

رئیس اتاق اصناف زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه از ۲۰ آذرماه بازرسی از بازار شب یلدا آغاز شده است، بیان داشت: بیش از ۳۰ بازرس به صورت دو شیفته از ساعت ۹ صبح تا ۱۹:۳۰ نظارت و بازرسی از بازار را برعهده دارند.

سید محمود موسوی با بیان اینکه توان خرید مردم به میوه و آجیل نسبت به سال گذشته بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته است، افزود: شیرینی که در سال گذشته با قیمت ۳۵ هزار تومان عرضه می‌شد امسال و با نزدیک شدن به شب یلدا به قیمت بیش از ۵۰ هزار تا ۸۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

کمبودی در عرضه میوه شب یلدا وجود ندارد
وی افزود: نرخ میوه و خشکبار امروز توسط دلالان و مغازه داران به دلخواه تعیین می‌شود و میوه فروشان هیچ اهمیتی به قیمت‌های مصوب توسط اتحادیه‌ها نمی‌دهند.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه کمبودی در عرضه میوه شب یلدا وجود ندارد، بیان داشت: سیب، انار و مرکبات به اندازه کافی در سردخانه‌ها وجود دارد که به بازار عرضه می‌شود ولی گران است.

شب یلدای زنجانی‌ها با گرانی کالاها گره خورد| استقبال سرد از بازار آجیل و میوه

سید مرتضی هاشمی گفت: اکنون قیمت هر کیلوگرم پرتقال بسته به نوع و کیفیت محصول از ۱۲ هزار تومان تا ۱۵ هزار تومان، نارنگی ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار تومان، انار ۱۴ هزار تا ۱۸ هزار تومان در میدان میوه و تره بار زنجان به فروش می‌رسد.

وی افزود: مرکبات در میوه فروشی‌ها با احتساب ۲۵ درصد سود به مصرف کننده فروخته می‌شود و هندوانه تازه هرمزگان به اندازه کافی است و کمبودی در عرضه وجود ندارد.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار زنجان با بیان اینکه هندوانه مخصوص شب یلدا است و امکان نگهداری آن وجود ندارد، ادامه داد: برای جلوگیری از گران فروشی و تخلف در شب یلدا نظارت از بازار استان تشدید می‌شود.

رئیس اتحادیه بنکداران آجیل و خشکبار زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: متأسفانه بحث فروش آجیل شب یلدا نسبت به سال گذشته بسیار کاهش یافته است.

قدرت خرید مردم هم پایین آمده است
مرتضی انتصار با اشاره به اینکه گرانی آجیل از مواردی است که مردم را نسبت به خرید این کالا بی میل کرده است، افزود: البته مشتری نسبت به روزهای گذشته به علت نزدیکی به یلدا تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر شده است ولی چشمگیر نیست.

وی به افزایش ۳۵ درصدی قیمت آجیل نسبت به سال گذشته اشاره کرد و افزود: متأسفانه قدرت خرید مردم هم پایین آمده است و با توجه به در اولویت نبودن آن کسی که تمایلی به خرید آجیل ندارد.

رئیس اتحادیه بنکداران آجیل و خشکبار زنجان با اشاره به اینکه کار در این حوزه به ویژه بخش فروش فروش مشکلات بسیاری دارد، تصریح کرد: با توجه به رکود اقتصادی موجود و همچنین تورمی که ناشی از افزایش قیمت دلار به وجود آمده استقبال بسیار پایین است.

نرخ دلار قیمت خشکبار را تعیین می‌کند و به دلیل بیماری کرونا و افزایش قیمت دلار، قیمت آجیل و خشکبار نیز نسبت به سال گذشته بیش از ۴۵ درصد افزایش داشته است و به خاطر اینکه قدرت خرید مردم کاهش یافته و سفارش مردم به آجیل و پسته ۵۰ درصد کاهش یافته است

انتصار می افزاید: نرخ دلار قیمت خشکبار را تعیین می‌کند و به دلیل بیماری کرونا و افزایش قیمت دلار، قیمت آجیل و خشکبار نیز نسبت به سال گذشته بیش از ۴۵ درصد افزایش داشته است و به خاطر اینکه قدرت خرید مردم کاهش یافته و سفارش مردم به آجیل و پسته ۵۰ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه امکان فروش آجیل نامرغوب و انباری برای مغازه داران دارای مجوز ممکن نیست، می‌گوید: از شهروندان درخواست می‌شود آجیل شب یلدا را از واحدهای مجوز دار بخرند.

شب یلدای زنجانی‌ها با گرانی کالاها گره خورد| استقبال سرد از بازار آجیل و میوه

رئیس سازمان بسیج اصناف استان زنجان در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، با اشاره به اینکه اولویت کار بازرسان نظارت بر کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی است که مردم بیشتر با آن سرو کار دارند، افزود: نظارت بر گرانفروشی و کم فروشی از مهمترین برنامه‌های بازرسان در استان است.

ابوالفضل رجبی گفت: با صدور کارت بازرسی از هفته آینده این نظارت‌ها توسط بازرسین در بازار آغاز می‌شود.

رضا احمدی طبار، شهروند زنجانی با بیان اینکه با دست پر راهی خانه است به خبرنگار بازار، گفت: قیمت‌ها خیلی بالا است و خرید برای خانواده‌های کم درآمد و آسیب دیده از کرونا بسیار سخت است.

وی ابراز داشت: تا شب یلدا نیز قیمت میوه‌ها گران‌تر می‌شود انار و چند کیلو سیب و پرتقال درجه یک خریده‌ام که بابت همین چند قلم بیش از ۳۵۰ هزار تومان هزینه کردم و این برای یک خانواده کم درآمد بسیار سخت و سنگین است.

این شهروند زنجانی می‌گوید: قشر ضعیف جامعه و یک زن سرپرست خانوار چه گناهی کرده‌اند که در این شرایط سخت کرونایی که هیچ دلخوشی ندارند چطور شب یلدای خود را به خوشی سپری کنند ولی نظارت از بازار خوب نیست و مردم کم در آمد آسیب می‌بینند.

شب یلدا فرا رسیده ولی گرانی کالاها و میوه‌ها باعث شده آن طور که باید مردم طعم خوب یلدا را درک نکنند بنابراین باید نظارت‌ها تقویت شود.

کد خبر: ۱۲۴٬۹۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha