۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱
آمریکا باید اولین گام را در لغو تحریم‌ها بردارد

آمریکا باید اولین گام را در لغو تحریم‌ها بردارد

دیپلمات پیشین ایران گفت: در اجرای برجام، آمریکا اولین تخلف آشکار و نقض عهد را مرتکب شد بنابراین باید اولین گام را برای پیشرفت مذاکرات که لغو همه تحریم هاست بردارد.

به گزارش بازار، محسن پاک آئین سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان در نشست الزامات بین المللی مذاکرات هسته‌ای وین افزود: تفاوت است میان یادداشت تفاهم و سند الزام آور و ما باید بررسی کنیم که آیا برجام سندی الزام آور بود یا یادداشت تفاهمی میان چند کشور.

وی اضافه کرد: توافق هسته‌ای با ۵+۱ با توجه به تائید مراجع بین المللی خارجی نظیر سازمان ملل و شورای امنیت و همچنین مراجع نظارتی داخلی مثل مجلس سندی الزام آور و لازم الاجراست.

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان با اشاره به کارشکنی‌های مداوم آمریکا و همچنین کوتاهی اروپایی‌ها در اجرای توافق برجام تصریح کرد: اینک فرصتی فراهم شده است تا کشورهای غربی و ایالات متحده به توافق خود بازگردند و در کنار این موضوع خسارت عدم اجرای آن را نیز به ایران پرداخت کنند.

پاک آئین افزود: ما با هدف لغو تحریم‌ها وارد برجام شدیم و در قبال این کار محدودیت‌هایی را برای فعالیت صلح آمیز هسته‌ای خود پذیرفتیم و به آن عمل کردیم در مقابل طرف دیگر نتوانست به تعهدات خود عمل کند.

وی ادامه داد: بعد از یک سال از خروج آمریکا از برجام و در فرصت تعیین شده برای طرف‌های اروپایی متوجه شدیم که آن‌ها در اجرای تعهدات خود ناتوان هستند و به همین سبب اقدامات جبرانی خود را براساس بند ۳۶ برجام در ۵ گام اجرا کردیم این تدبیر در کنار حمایت مردم، رهبری و مجلس (تصویب سند راهبردی) نشانگر قاطعیت ایران در برخورد با طرف‌های غربی بود.

دیپلمات پیشین ایران گفت: جمهوری اسلامی با حضور در مذاکرات وین و جدیت مذاکره کنندگان در رفع تحریم‌ها همچنین اجازه حضور بازرسان در تاسیسات هسته‌ای این اطمینان را می‌دهد که فعالیت‌های هسته ایش صلح آمیز است و براساس پشتوانه فتوای مقام معظم رهبری هیچ گونه شائبه‌ای در خصوص فعالیت‌های غیرصلح آمیز و مقاصدی نظیر بمب اتم نخواهد داشت.

کد خبر: ۱۲۴٬۹۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha