۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
چهار ویژگی متفاوت شوک کرونا به اقتصاد

چهار ویژگی متفاوت شوک کرونا به اقتصاد

دکتر عباس علوی راد طی یادداشتی در صفحه شخصی خود نوشت: برخلاف شوک های قبلی که اقتصاد کشورها به تدریج وارد فاز بحران شدند، کرونا به سرعت هر چه تمام اقتصاد جهانی را بحرانی نموده است.

به گزارش بازار، دکتر عباس علوی راد، تحلیلگر اقتصادی طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود پیرامون ویژگی های متفاوت شوک کرونا به اقتصاد نسبت به شوک های قبلی نوشت:

۱- برخلاف شوک های قبلی که اقتصاد کشورها به تدریج وارد فاز بحران شدند، کرونا به سرعت هر چه تمام اقتصاد جهانی را بحرانی نموده است.  

۲- کرونا بر خلاف شوک های قبلی، همزمان به هر دو بال تعادل عمومی اقتصاد برای پرواز (عرضه کل و تقاضای کل) حمله نموده است نه یک بال آن.

۳- بر خلاف بحران های قبلی این کرونا است که دولت ها و صاحبان کسب و کارها را مجبور به توقف عرضه نیروی کار نموده نه کسادی و تحرک پایین سمت تقاضای کل اقتصاد.

۴- کرونا بر خلاف شوک های قبلی به سادگی اجازه سیاست گذاری یکپارچه جهانی برای مقابله با خسارت های اقتصادی را نمی دهد.

نسخه تاریخی شاخه کلان در علم اقتصاد برای چنین شرایطی همان سیاست های همساز (مالی و پولی همزمان) می باشد. اما این هنر سیاست گذار اقتصادی است که در بحران کرونا به کدام سیاست وزن بیشتری بدهد. به نظر نگارنده این وزن دهی در بسته حمایتی دولت آقای روحانی به خطا رفته است.

کد خبر: ۱۲٬۴۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha