۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۲
بازار ملتهب میوه در آستانه یلدای مینودری| آجیل شب یلدا حذف شد
بازار گزارش می دهد؛

بازار ملتهب میوه در آستانه یلدای مینودری| آجیل شب یلدا حذف شد

قزوین- امروز و در شرایطی که قیمت میوه در آستانه شب یلدا به اوج التهاب رسیده، رقم خوردن نرخ‌های نجومی برای آجیل این شب‌چره یلدایی را از سفره مردم حذف کرده است.

آرش صالحی؛ بازار: بازار آجیل و میوه قزوین در آستانه فرارسیدن یلدای ۱۴۰۰ در دیار مینودری حال و روز خوشی ندارد که این حال و روز ناخوش را هم مردم حس می‌کنند، هم فروشندگان. این روزها اگر به بازارهای میوه و آجیل قزوین سر بزنید، مردمی را مشاهده می‌کنید که با مشاهده یا پرس‌وجوی قیمت‌ها سرافکنده از کنار سبدهای میوه رد می‌شوندو به نظر می‌رسد موج گرانی و تورم سنگین اقتصادی که به دلایلی مانند تحریم و کوچک شدن اقتصاد ایران سال‌ها است گریبان گیر مردم شده، دست به دست کرونا داده تا شب‌نشینی‌های یلدایی سال به سال کمرنگ‌تر از پارسال شود.

در شرایطی که کرونا بهانه خوبی برای کم کردن دورهمی‌های یلدایی به وجود آورده، اما به نظر می‌رسد بعد از واکسیناسیون گسترده و فروکش کردن موج اپیدمی کرونا موج تورم و گرامی افسارگسیخته آیین باستانی یلدا را کم‌رونق‌تر از سال قبل کرده است.

حذف وانتی‌ها میوه را از سفره ضعفا حذف کرد
یک شهروند قزوینی که از خرید میوه در بازارچه سپه قزوین مستاصل شده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار بازار ضمن انتقاد از حذف مراکز فروش میوه سیار و وانت‌های میوه‌فروشی از سطح شهر اظهار داشت: در حالی که مغازه‌داران و فروشندگان بازارچه همواره میوه را ۵۰ درصد گران‌تر از این وانتی‌ها عرضه می‌کنند، حذف آنها از سطح شهر به معنای این است که مسئولان ما اهمیتی به وجود میوه در سبد کالای خانوارهای ضعیف و کم‌درآمد نمی‌دهند.

عباس میرزایی با بیان اینکه کارگری بازنشسته هستم که باید خرج چند سر عائله را بدهم، تصریح کرد: در حالی که قیمت میوه در بازار افزایش می‌یابد، دولت باید بازار میوه را از طریق همین وانتی‌ها که میوه را مستقیماً از باغ به سطح شهر می‌آورند، ساماندهی کند؛ نه اینکه برای منافع کاسبان بازار که هر کیلو میوه را دولاپهنا حساب می‌کنند، جلوی کار آنها را بگیرد.

قیمت موز در ۴ سال ۹ برابر شد
مسعود مهدی‌آبادی یک میوه‌فروش قزوینی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه موز در حال حاضر به قیمت کیلویی ۲۷ هزار تومان هم فروخته می‌شود، گفت: میوه‌ای که قبل از گرانیی ارز در سال ۹۶ به قیمت کیلویی سه هزار تومان در بازارچه میوه قزوین به مردم فروخته می‌شد که نشان می‌دهد قیمت این میوه ظرف چهار سال ۹ برابر شده است.
آزاد شدن واردات موز بر قیمت آن بی‌تاثیر بوده و اعتقاد داریم که گرانی سرسام‌آور قیمت موز به خاطر وجود یک بازار مافیایی و کاذب است که بی‌شباهت با بازار ارز در اوج دوران نوسانات ارزی نیست.

آزاد شدن واردات موز بر قیمت آن بی‌تاثیر بوده و اعتقاد داریم که گرانی سرسام‌آور قیمت موز به خاطر وجود یک بازار مافیایی و کاذب است

با وجود کمرنگ‌ شدن برپایی دورهمی‌های شب یلدا و در حالی که کمتر از دو روز تا شب یلدا باقی‌مانده رصد بازار قزوین نشان‌دهنده افزایش قیمت این اقلام نسبت به یک ماه گذشته است. به طوری که در برخی اقلام مانند گردو و پسته قیمت در این روزها حتی به ۲.۵ برابر قیمت مشابه سال قبل هم رسیده است.

مشکلی که به نظر می‌رسد همانند گذشته از چشم بازرسان و ناظران ستاد تنظیم بازار استان قزوین پنهان مانده است. بنابراین باید در آخرین یلدای قرن باید شاهد گران‌ترین آجیل و تنقلات قزوین هم باشیم. آجیل و تنقلاتی که مدت‌هاست از سفره اقشار محروم جامعه حذف شده است.

قیمت آجیل کیلویی ۴۰۰ هزار تومان شد
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار استان قزوین در گفت‌وگو با بازار نبود قدرت خرید را دلیل اصلی سوت‌وکور بودن بازار شب یلدا دانست و گفت: اگر بخواهیم یلدای ۱۴۰۰ را با یلدای ۹۸ مقایسه کنیم، می‌توان گفت که میزان خرید آجیل شب یلدا به یک‌پنجم کاهش یافته است؛ چرا که مردم دیگر قدرت خرید این محصول را ندارند.

جواد خشکباری از افزایش ۱۰۰ تا ۱۵۰  درصدی قیمت آجیل نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و افزود: در حالی که سال قبل همه مردم از قیمت پسته ۲۰۰ هزار تومانی گلایه داشتند، این روزها قیمت پسته به کیلویی ۳۰۰ تا ۳۳۰ هزار تومان رسیده است که به هیچ‌وجه قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: همچنین قیمت انواع آجیل مخلوط شب یلدا از ۲۶۰ هزار تومان شروع شده و به ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد. همچنین قیمت تخمه کدو که زمانی در جیب هر فرد فقیری پیدا می‌شد، به کیلویی ۱۵۰ هزار تومان رسیده که این وضعیت بیشتر مردم را در خرید آجیل شب یلدا مستأصل کرده است.

خشکباری با اشاره به دو برابر شدن قیمت انجیر خشک یادآور شد: در حال حاضر انجیر خشک کیلویی ۲۰۰ هزار تومان و انجیر ترک‌خورده هم ۳۰۰ هزار تومان معامله می‌شود. قیمت مغزی‌جات هم تعریفی ندارد؛ به طوری که هر کیلو فندوق ۲۷۰ هزار تومان، هر کیلو مغز گردو ۳۰۰ هزار تومان و مغز بادام هم به کیلویی ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

عملکرد نظارتی دولت ضعیف است
از سوی دیگر، نماینده قزوین، آبیک و البرز در مجلس هم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به کم‌کاری دستگاه‌های نظارتی و نقش آن در گرانی کالاهای اساسی به ویژه میوه شب یلدا اظهار داشت: متاسفانه دولت در حوزه نظارت ضعیف عمل می‌کند و برخورد تعزیراتی لازم را در جاهایی که باید اعمال شود، انجام نمی‌دهد که یکی از علل عمده آن تعداد کم بازرسان و حقوق کم آنهاست.

قیمت انواع آجیل مخلوط شب یلدا از ۲۶۰ هزار تومان شروع شده و به ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد

لطف‌الله سیاهکلی اضافه کرد: اگر بخواهیم حوزه نظارت و تنظیم بازار قوی شود، باید تعداد افراد بازرس را بیشتر کنیم و حق‌الزحمه آنها را بیشتر کنیم؛ چرا که در حال حاضر بازرسان و ناظران سازمان صمت در بین کارکنان دلت حداقل حقوق را دریافت و بیشترین ساعت را کار می‌کنند که باید این وضعیت به سرعت اصلاح شود.

عوامل مختلف گرانی
به نظر می‌رسد وضعیت گرانی در بازار آجیل و میوه شب یلدا از چند عامل مختلف متاثر است که مهمترین آن وجود دلال و واسطه‌های زیاد بین تولیدکننده و فروشنده این محصولات است. ضمن اینکه تاکنون سود مشخصی برای چنین محصولاتی به ویژه در ایام خاصی مانند شب یلدا تعیین شده و مردم نمی‌دانند که فروش این محصولات با چه نرخی گران‌فروشی محسوب می‌شود.

در این میان حذف وانت‌داران و دست‌فروشانی که اقدام به عرضه با قیمت میوه و آجیل می‌کنند و پر نشدن خلأ حضور آنها با بازارهای عرضه مستقیم هم کلاف گرانی یلدایی را در آخرین سال قرن پیچیده‌تر کرده است.

کد خبر: ۱۲۴٬۷۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha