۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۹
کسری ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی برای دارو
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح کرد

کسری ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی برای دارو

براساس پیش بینی‌ها برای اینکه مبلغ پرداختی از جیب مردم افزایش نداشته باشد به ۱۴۰ هزار میلیارد تومان برای تامین دارو نیاز است که در لایحه بودجه ۴۰هزار میلیارد تومان آن تخصیص داده شده است.

به گزارش بازار، همایون سامه یح نجف آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مورد سرگردانی بیماران در آشفته بازار دارو گفت: براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، ارزی که دولت برای نان، گندم، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی و نهاده‌های کشاورزی اختصاص داده به میزان ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است که حدود ۴۰ هزار میلیارد آن برای دارو است.

وی افزود: تنها چیزی که ارزان در اختیار مردم قرار می‌گیرد نان و دارو است که سال آینده هر دوی این فرآورده‌ها گران خواهند شد چون یارانه‌ای که دولت برای نان، گندم، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی و نهاده‌های کشاورزی اختصاص داده کم است و کفایت نمی‌کند.

سامه یح با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از بیماران هستند که توان خرید داروهای مورد نیاز خود را با این قیمت‌ها ندارند گفت: بسیاری از داروهای بیماران خاص با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود که با حذف ارز ترجیحی و واردات دارو با ارز نیمایی قیمت این داروها ۴ برابر خواهد شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امیدواریم دولت برنامه ریزی‌های خود را به گونه‌ای انجام دهد تا در این شرایط اقتصادی فشاری به بیماران وارد نشود و به خاطر گرانی دارو خدای نکرده فردی فوت نکند.

وی ادامه داد: بنا به گفته معاون رئیس جمهور در این موضوع مقرر بود که با آزاد شدن ارز ما به تفاوت این مبلغ به بیمه‌ها تزریق شود که اگر این اتفاق صورت پذیرد باطبع فشاری برای تهیه دارو به بیمار وارد نمی‌شود و دارو به قیمت ارزان با بیمه در اختیار مردم قرار می‌گرد که بعید است این اتفاق بیفتد.

سامه یح تصریح کرد: مبلغ مابه تفاوت ارز ترجیحی و نیمایی باید در اختیار بیمه‌ها قرار گیرد ولی این مسئله در بودجه منظور نشده است و مبلغی که به وزارت بهداشت برای دارو اختصاص یافته است کمتر از اختلاف ارز ترجیحی و نیمایی است.

وی یادآورد شد در سال ۱۴۰۰ قرار بود ارز ۴۲۰۰ حذف شود که نشد و نمایندگان قبول کردند در سال ۱۴۰۱ به شرطی که زیرساخت و سازکار آن تدوین شود به کل حدف شود ولی هنوز این ساختار تدوین نشده است و با این روند فقط مردم در فشار بیشتری قرار می‌گیرند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بیان داشت: آن چیزی که دولت باید انجام دهد تامین بودجه سازمان‌های بیمه گر است که اگر انجام نشود برای مردم مشکل به وجود می‌آید چون در صورت نیمایی شدن قیمت داروهای داخلی ۳۰ درصد و قیمت داروهای وارداتی ۴۰۰ درصد افزایش خواهد داشت.

وی ادامه داد: ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث نابودی کارخانجات داروسازی می‌شود چرا که سودی که به دست می‌آورند به نسبت قیمت ارزان تولید خودشان است و این سود ناشی از قیمت ارزان، تنها خرج و مخارج کارمندان است و نمی‌تواند با این میزان سود دستگاه‌های خود را به روز رسانی کنند و یا استهلاک دستگاه‌ها را کاهش دهند.

سامه یح تصریح کرد: دارو با سلامت مردم مرتبط است و اگر ارزان به دست مردم نرسد ۵۰ درصد مردم ایران دچار مشکل برای تامین دارو خواهند شد.

کد خبر: ۱۲۴٬۷۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha